• 1
  • 2
2005-11-01, 16:18
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Brandsäkerhetsbiten är väl mest att man kanske inte skickar in rökdykare om det brinner nattetid, eftersom det inte "borde" vara personer i lokalen nattetid.

En gissning bara

Det är det jag har hört. Brandkåren förväntar sig inte att det skall vara någon i en kontorslokal och det kan fördröja räddningsarbetet.
Citera
2005-11-01, 18:00
Medlem
Asterixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonioE
Hur länge får man övernatta som max?
Vanligen får man inte övernatta öht. Om det finns övernattningsrum kanske det är tillåtet. Hör med din värd. Dock behöver inte det vara samma sak som att det är i sin ordning enligt lagen. Hyresvärden kan ju se mellan fingrarna. Om stadsbyggnadskontoret kommer på dig kan du bli vräkt eller få böter.

Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Kan väl inte vara så stora odds att åka dit.
Majoriteten av alla som åker dit för svartbyggen, att hus används på fel sätt etc, gör det efter att grannar skvallrat. Jag minns att GBG:s kommun såg mellan fingrarna på sånt här under några år. Numera gör dom punktinsatser med jämna mellanrum för att få bort fusk.

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Brandsäkerhetsbiten är väl mest att man kanske inte skickar in rökdykare om det brinner nattetid, eftersom det inte "borde" vara personer i lokalen nattetid.

En gissning bara
Det är ett skäl. Ett annat är att man har olika säkerhetsavstånd till exempelvis transportvägar för farligt gods. I GBG vill man inte bygga några bostadshus närmare än 80 meter till en sån väg. Lokaler kan däremot ligga närmare. Faran ligger i att vi sover i bostaden men sällan på kontoret. Om du sitter på kontoret när det sker en angränsande olycka kan du förflytta dig i säkerhet. Försök göra samma sak när du sover.
Citera
2005-11-01, 22:28
Medlem
nanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonioE
Har fixat en lokal att syssla med mitt musik intresse i.
MEN lokalen ligger inte enns i samma stad som jag bor i, faktum är att den inte enns ligger i samma kommun. ^.^
Har jag ändå rätt att tx.e få övernatta i lokalen en längre period (en vecka) för att sedan vara hemma på helgerna o åka ner igen en vecka osv?
Hur länge får man övernatta som max?

Det får du inte.

Men jag tror knappast att dom kollar OM du gör det

Akta dig för rörelse-sensors-larm bara ^^
Citera
2005-11-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Är det ett komunalt bostadsbolag som ni har hyrt av, så kan det bli problem. Privata är oftast betydligt mera flexibla. Jag hyrde också en källarlokal för några år sedan när jag var företagare, och där fick jag gärna sova om jag ville. Hyresvärden monterade till och med in dusch för att det skulle bli lättare att bo där! Efter att jag la ner företaget bodde jag kvar där i över två år innan jag skaffade en lägenhet

Är relativt vanligt i denna stad med sin "käcka" bostadsmarknad att bo i källarlokaler
men tillåtet är det ju INTE..
har själv bott några månader i en oxå där den som hyrde ut ,installerat dusch o annat för att få den så lik ett "vanligt boende" som möjligt..
Vet även andra liksom Baalzamon som har bott flera år.
Citera
2005-11-04, 09:22
Medlem
Megaforces avatar
Är det en lokal inne i ett hyreshus med bostader så är det tillåtet om det inte står i kontraktet att övernattning är förbjudet. Observera att det är stor skillnad på enstaka övernattning och att man bor permanent i en lokal.

Rent generellt gäller även för kontorsfastigheter att övernattning är tillåten om orsaken är arbetsrelaterad (t.ex att man jobbar över, har jour etc). Det måste framgå i kontraktet om detta inte är tillåtet. Att stadigtvarande bo i ett kontor är inte tillåtet om detta inte står i kontraktet.
Citera
2005-11-04, 18:59
Medlem
nanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Är det ett komunalt bostadsbolag som ni har hyrt av, så kan det bli problem. Privata är oftast betydligt mera flexibla. Jag hyrde också en källarlokal för några år sedan när jag var företagare, och där fick jag gärna sova om jag ville. Hyresvärden monterade till och med in dusch för att det skulle bli lättare att bo där! Efter att jag la ner företaget bodde jag kvar där i över två år innan jag skaffade en lägenhet

Hur gjorde du med posten?
Citera
2005-11-05, 09:24
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nano

Det var min första egna "lägenhet", så jag fortsatte att stå skriven hos föräldrarna, och där hamnade också posten.
Citera
2005-11-05, 11:32
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nano

Ett annat alternativ är att skaffa en postbox.
Citera
2016-04-16, 13:10
Medlem
symers avatar
Det kan också ha med bygglov att göra. Jag känner några som köpt ett hus i stan och de gjorde om garaget till en liten lägenhet, grannarna anmälde det till byggnadsnämnden och nu får det endast vara ett kontor där ingen får övernatta.

Det fick möjligheten att hyra ut de som en lägenhet MEN då får de inte bygga ett atterfallshus på tomten.

Tragiskt i en stad som drabbats extremt hårt av bostadsbristen med en kötid på +8 år för en lägenhet.
Citera
2016-04-18, 08:34
Medlem
Har också med moms att göra. Om du bygger en kontorsfastighet kan du dra av momsen, likaså när du underhåller din kontorsfastighet.
Men du någon gång skulle vilja göra om fastigheten till bostadsfastighet måste du betala in den avdragna momsen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in