2015-10-17, 00:22
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
En bortglömd kulturskatt förvaras i kulvertarna under Örebro universitet. Det handlar om 190 hyllmeter av tidigare delvis outgivet material av bland andra Gustaf Fröding, Jeremias i Tröstlösa, Selma Lagerlöf och Verner von Heidenstam.

[...]

Andra namn vars signaturer dyker upp på dokumenten är Bruno Liljefors, Albert Engström, Jack London och Ellen Key.

1928 sålde han sin samling till Samfundet Örebro länsbiblioteks vänner.

Samlingen, som består av både böcker, skulpturer och målningar, låg först på Örebro slott. Sen en period på Örebro bibliotek och innan den packades ner i lådor och till slut hamnade på Örebro universitet, berättar Staffan Ernestam.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6279765

Sammanlagt 190 hyllmeter bestående dels av en boksamling om 8 000 band av författare från 1700-tal fram till tidigt 1900-tal, men också outgivna verk och fragment av Sveriges mest kända författare. Spännande!
Citera
2015-10-17, 00:30
Medlem
Fantastiskt. Hoppas de outgivna verken kommer ut till försäljning småningom och att resterande konst finns tillgänglig för allmänheten beskådning.
Citera
2015-10-17, 00:58
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6279765

Sammanlagt 190 hyllmeter bestående dels av en boksamling om 8 000 band av författare från 1700-tal fram till tidigt 1900-tal, men också outgivna verk och fragment av Sveriges mest kända författare. Spännande!

Helt sjukt....

Helst när Sverige helt saknar kultur (har jag hört) så hittas det i detta i en kulvert...
Citera
2015-10-17, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaa91
Fantastiskt. Hoppas de outgivna verken kommer ut till försäljning småningom och att resterande konst finns tillgänglig för allmänheten beskådning.

Försäljning, menar du att de ska trycka upp nya och sälja hoppas jag? Att sälja det enda exet av något till vem som helst låter som en dålig idé. Skulle tro de kommer till Örebro universitetet + KB eller något, troligen skannas de in och kommer gå att få tag på som e-bok.

Det där med outgivet Selma Lagerlöf låter fantastiskt! Älskar henne!

Jag tror det finns likande såna här samlingar på många ställen. Några få som känner till men tror att det bara är lite gamla böcker.
Citera
2015-10-19, 00:21
Medlem
Följer man länken från sr-sidan så får man veta att sedan 2001...:

"Det fulla ansvaret för Mörnersamlingen åvilar Örebro universitetsbibliotek från och med detta datum. Den omfattar en boksamling, ett arkiv och ett antal tavlor. Boksamlingen är sökbar via Libris. Arkivmaterialet är katalogiserat i databasen Ediffah."

http://www.oru.se/ub/Soka/Forsknings...rnersamlingen/

Sidan är visserligen uppdaterad 16/10-15. Men att det skulle röra sig om en "bortglömd" kulturskatt får vi nog behålla inom citattecken...
Citera
2015-10-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mordax
Försäljning, menar du att de ska trycka upp nya och sälja hoppas jag? Att sälja det enda exet av något till vem som helst låter som en dålig idé. Skulle tro de kommer till Örebro universitetet + KB eller något, troligen skannas de in och kommer gå att få tag på som e-bok.

Det där med outgivet Selma Lagerlöf låter fantastiskt! Älskar henne!

Jag tror det finns likande såna här samlingar på många ställen. Några få som känner till men tror att det bara är lite gamla böcker.

Ja naturligtvis, tyckte det framgick av mitt inlägg att jag var mån om att allmänheten skulle få tillgång till upptäckterna. Så nya upplagor ska tryckas och säljas!
Citera
2015-10-31, 09:19
Avstängd
Det handlar nog inte om några outgivna färdiga romaner eller diktsamlingar av Lagerlöf eller Heidenstam, snarare om brev, utkast till och varianter av redan kända texter. För forskningen är det i så fall ganska stort, för den vanlige litterärt intresserade läsaren inte lika stort.

Heidenstam rensade och förstörde vid flera tillfällen utkast och förarbeten han hade liggande till sina verk, eller de försvann i olika flyttar under hans rörliga liv, så jag förmodar att för forskare på H. är det mycket intressant ifall den här samlingen visar sig innefatta en del utkast och så från hans mest verksamma år. Men å andra sidan, Heidenstamforskningen är nog inte speciellt livaktig idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in