Citat:
Ursprungligen postat av Finwë
Det jag vill komma fram till, är att just ordet ödmjuk, och det man påstår sig vara har en särställning jämfört med andra påståenden man kan göra om sig själv.
Säger jag "Jag är bra på engelska", kan det naturligtvis hända att jag ljuger, men själva yttrandet i sig har ingen annan innebörd än just den att jag anser mig vara bra på engelska. Att jag säger det (inte att förväxlas med vad jag säger), säger ju ingenting om huruvida jag faktiskt är bra eller dålig på engelska.
Säger jag däremot "jag är ödmjuk", har jag just gått emot själva innebörden i det jag säger. Det är inte ödmjukt att gå runt och påstå saker om sig själv, alldeles oavsett sanningshalten. Att säga att man är bra på engelska är kanske inte heller så värst ödmjukt (om det inte föreligger någon särkild anledning, såsom att någon frågade), men att säga "jag är bra på engelska", kan ju aldrig motsäga sig självt.
Däremot kan det självklart vara mer eller mindre sant, precis som ett påstående om att man är ödmjuk.
jag är ledsen men jag förstår nog inte vad du anser skillnaden vara mellan 1. engelska uttalandet & 2. ödmjuk ditot.

visst 2. motsäger sig själv, men tänk om den som sa det faktiskt är medveten om att det är en självmotsägelse & dessutom har "papper på" att han/hon är ödmjuk.
tycker det verkar som den bakomliggande frågan är, som jag rörde om förut:
vad är en god gärning?
är den god när, avsändaren avser gärningen god för mottagaren, lr när mottagaren upplever den mottagna gärningen som god, även om den ev skickades med motsatt uppsåt.
vore man riktigt bedrövlig här skulle man kunna lägga till fler personers åsikter & göra någon form av demokratisk röstning, men demokrati är ju inte alltid "rätt".
kan inte någon "riktig" filosof (missuppfatta mig rätt) förklara hur, om det finns någon, definitionen för en god gärning ser ut.