• 1
  • 2
2005-11-02, 10:18
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Finns få saker så irriterande som självgoda människor som titulerar sig själva som "ödmjuka" och att man själv borde ta efter deras beteende. Grrrr

Så jag skulle vilja säga att jag håller med om påståendet att den stunden man blir medveten om sin egen "ödmjukhet" är är man det inte längre. Sen skulle det kunna vara så att ödmjukheten som sådan inte går att upptäcka hos en själv utan hjälp från andra.
Citera
2005-11-07, 18:43
Medlem
Llanowars avatar
ok.. för att det ska vara en självmotsägelse måste man väl först klargöra att ödmjukhet är något viktigt.. att säga att man är ödmjuk betyder ju itne att man inte är det..

om ödmjukhet förutsätter att man är något av en självuppoffrande person som aldrig kan säga något gott om sig själv så blir det en självmotsägelse.. men att vara ödmjuk innebär inte att man gör avkall på allt!!!

därför är inte det en motsägelse.. det är ett konstaterande av en realist..

om man vet att man är ödmjuk i de flesta lägen och inte anser att det är särskilt självgott att titulera sig ödmjuk så är det som att säga; "Jag är korthårig" eller "jag är fet"
Citera
2005-11-08, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahright
Kan man öht titulera sig själv som ödmjuk?

tex alla svenska idrottsmän/kvinnor (utom zlatan) svarar ju alltid något i stil med "jaeeh, det är ju upp till andra att bedöma" på frågan om de upplever sig själva som ödmjuka/duktiga/ansvarstagande etc.

Det ovanstående är givetvist ödmjukt men att säga "jag är ödmjuk" är inte ödmjukt. Enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in