2015-10-16, 18:58
Bannlyst
Tänkte steka några kotletter(gris) och funderade på om man kan använda en köttbuljong när man steker(sån där geleaktig fond du chef eller vad de nu heter) , blir det godare då?

Dessutom älskar jag den där skyn som blir efter man stekt.. kan sitta och sörpla i mig den efteråt
Citera
2015-10-16, 19:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulElakSak
Tänkte steka några kotletter(gris) och funderade på om man kan använda en köttbuljong när man steker(sån där geleaktig fond du chef eller vad de nu heter) , blir det godare då?

Dessutom älskar jag den där skyn som blir efter man stekt.. kan sitta och sörpla i mig den efteråt

Va fasen... testa?

Stek först med fett (smör, olja osv) sedan släng i lite fond... ta ut köttet och släng på lite grädde så har du en god sås :-)
Citera
2015-10-16, 19:04
Medlem
Går bra, bara du inte koker den. Men ta en halv förpackning fond och en dl vatten och lite grädde, så blir det gott. Men max någon minut bubblande efter stekningen är klar.
Citera
2015-10-16, 19:10
Bannlyst
Vill inte förstöra den goda skyn med grädde

Edit: Alltså det är ju själva stek-skyn som jag menar att jag älskar och den är så god med sin salta smak, men när man häller i grädde så blir den mildare och det vill jag ju inte.
Senast redigerad av FulElakSak 2015-10-16 kl. 19:14.
Citera
2015-10-16, 19:54
Medlem
knasen79s avatar
Stek färdigt först. Häll inte på vätska när du steker köttet. Ta bort köttet, häll lite vatten i pannan och en buljongtärning så får du god sky.
Citera
2015-10-16, 22:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Går bra, bara du inte koker den. Men ta en halv förpackning fond och en dl vatten och lite grädde, så blir det gott. Men max någon minut bubblande efter stekningen är klar.
Varför då? Köttet blir bara mörare ju längre det får ligga. Stek först på en yta, lägg sedan till fond och lite vätska (vatten, öl) ock låt köttet brässera i någon timme, köttet kommer att falla isär.
Citera
2015-10-17, 05:01
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför då? Köttet blir bara mörare ju längre det får ligga. Stek först på en yta, lägg sedan till fond och lite vätska (vatten, öl) ock låt köttet brässera i någon timme, köttet kommer att falla isär.

Om man har en fläskkotlett av bra kvalitet och inte så mycket tid, är det här helt rätt metod enligt mig. Har man gott om tid är din metod ännu mer rätt. Testa gärna osso buco-metoden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in