• 1
  • 2
2005-10-31, 17:13
Medlem
mezaint_buteljs avatar
tullen har beslagtagit 30st tiadipona ja beställde från spanien.. det har dem väl ingen som helst rätt att göra??
Citera
2005-10-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezaint_butelj
tullen har beslagtagit 30st tiadipona ja beställde från spanien.. det har dem väl ingen som helst rätt att göra??

Vad jag läst så är inte tiadipona läkemedelsregristerad i sverige och således får man inte ta in det.
Citera
2005-10-31, 17:42
Är ej 100 på det, men jag har faktiskt varit i kontakt med läkemedelsverket angående just denna fråga!

Jag:
Citat:
Ursprungligen postat av JAG
jag har hittat att det finns en bensodiazepin, bentazepam, som inte finns med på eran lista över narkotikaklassade substanser. Den går under namnet Tiadipona, i bl.a Spanien. Är det lagligt att beställa detta, så som det är med andra icke-narkotikaklassade substanser?

Svaret jag fick:
Citat:
Ursprungligen postat av Läkemedelsverket
Det stämmer att bentazepam inte är en narkotikaklassad substans i Sverige f.n. Det är dock inte lagligt att beställa några läkemedel från länder utanför EU. Det är heller inte tillåtet att beställa bentazepam från Spanien eftersom bentazepam inte finns i något godkänt läkemedel i Sverige. Läs mer om införselregler här: http://www.mpa.se/allmanheten/faq/fa...l_import.shtml

På sidan står det bl.a:
Citat:
Ursprungligen postat av Läkemedelsverket
Läkemedlet måste vara godkänt både i Sverige och i exportlandet och ha införskaffats på apotek eller motsvarande.

Spanien ingår i EU. Frågan är då om bentazepam är klassat som läkemedel i Sverige? Då är det inte tillåtet att beställa det. Du kan dock inte åka dit för narkotikabrott för det, men paketet kan tas i tullen om det då inte är godkänt (men klassat som) läkemedel i Sverige!
Citera
2005-10-31, 17:44
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Vad jag läst så är inte tiadipona läkemedelsregristerad i sverige och således får man inte ta in det.
Det är just det som är det märkliga! Om det inte är läkemedelsklassat (eller narkotikaklassat, narkotikaprekursor m.m), så är det som vilken substans som helst o får föras in hur som helst. Är det läkemedelsklassat, så är det inte godkänt för behandling i Sverige och får således inte importeras!
Citera
2005-10-31, 17:47
Medlem
mezaint_buteljs avatar
så då är det med andra ord ingen chans att jag får tillbaka dem om jag ringer och pratar med dem?
Citera
2005-10-31, 18:04
Citat:
så då är det med andra ord ingen chans att jag får tillbaka dem om jag ringer och pratar med dem?
Ingen aning!

Det du kan som sagt inte åka dit för försök till narkotika-smuggling. Men är det klassat som läkemedel så kan dom ta det, men det vet jag inte om det är! Sen om det finns något straff för att importera icke-godkända läkemedel, det vet jag inte heller!

Jag funderade ett tag på att beställa läkemedlet Nardil (Phenelzine), (en MAO-hämmare mot depression, ej godkänt i Sverige, dock ej narkotika-klassat, men som kan fås på licens), från ett internet-apotek. Men detta hade tydligen inte varit lagligt.

Mitt tips; Ta kotakt med MPA (läkemedelsverket) för att höra om bentazepam är läkemedel-klassat!
Citera
2005-10-31, 18:09
Medlem
mezaint_buteljs avatar
Ok.. Tack FÖr Svaren
Citera
2005-10-31, 18:41
Medlem
booses avatar
Jag hoppas det går bra för dig.
Uppdatera här vad som händer.
Citera
2005-10-31, 18:59
Medlem
Citat:

Hur fick du reda på att dom beslagtog dina grejor? Ringer dom hem? Jag har nämligen också beställt tiadipona. Beställde lite andra grejor också, kodein, tramadol, mm. Saken är den att dom grejorna kom idag, tiapodinan och sonatan har inte kommit.

I paket med kodein och co så var det en gul banderoll där det stod "kontrolerat av tullverket". Finns risken att dom tagit sonatan och tiadopinan? Bor hemma och det vore inte så bra om dom ringde hem och min mor eller far svarade.
Citera
2005-10-31, 19:21
Medlem
mezaint_buteljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Hur fick du reda på att dom beslagtog dina grejor? Ringer dom hem? Jag har nämligen också beställt tiadipona. Beställde lite andra grejor också, kodein, tramadol, mm. Saken är den att dom grejorna kom idag, tiapodinan och sonatan har inte kommit.

I paket med kodein och co så var det en gul banderoll där det stod "kontrolerat av tullverket". Finns risken att dom tagit sonatan och tiadopinan? Bor hemma och det vore inte så bra om dom ringde hem och min mor eller far svarade.

fick samma hoptejpade kuvert med tramadol, och sen stod det typ att dem beslagtagit tiadiponan på en medföljande lapp
Citera
2005-10-31, 19:24
Medlem
Citat:
fick samma hoptejpade kuvert med tramadol, och sen stod det typ att dem beslagtagit tiadiponan på en medföljande lapp

Edit: Så då dom hade alltså tittat i pakete. Varför beslagtog dom inte tramadolen också? Det var ju som jag tidigare skrev en gul banderoll där det stog "kontrollerat av tullverket", har dom öppnat mitt paket men ändå inte tagit nåt? Jag trodde typ att dom bara kände lite på paketet och sedan bara dunkat på banderollen.
Citera
2005-10-31, 19:50
Medlem
jonkeSthlms avatar
Är det vanligt att tullen kollar paketen som kommer från Spanien.... ?? vill vara halv-säker på att tiadiponan kommer.
PM:a går också bra.(ligga lite lågt kanske)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in