Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-02-11, 22:54
  #61
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LynxLynx
Nja, dålig liknelse. Overeem var som bäst när han roidade som mest. Dessutom är han ingen title contender. Ja, han är topp 10 i HW, men UFCs tungvikt är så galet jävla tunn.
Ingen title contender? Vissa ansåg att han var bäst i världen efter han körde över Lesnar. Sen är han ju extremt nära ett title shot just nu också.

Sen att HW är tunn måste du ju ta in i beräkningarna innan du hoppar på ett hypetrain, om du läser igenom tråden så ser du att jag påpekade exakt det bland de första inläggen. Du kan ju inte hypa sönder en LW enbart baserat på atletisk förmåga utan några bra vinster när divisionen är så extremt stackad. Oavsett om han fortsätter i LW eller går upp till WW så kommer det vara väldigt bra motstånd. En lovande HW med rätt bakgrund och atletisk förmåga tål att hypas däremot, många top heavyweights debuterade i en topp organisation extremt tidigt (under 5 matcher).
Citera
2016-12-21, 00:37
  #62
Medlem
Andra gången på kort tid Sages grappling sugit riktigt hårt och kostat honom matcher. Hans brottning är verkligen medioker och han ser oerhört seg och svag ut när han inte heller kan förlita sig på sin kondition.

Såg att Sage hängde med Diaz bröderna efter galan sist och det är en övergång som skulle göra honom mycket gott inför framtiden. Dessa två bröder kan lära honom ett och annat. Annars så har Sage lika många förluster och som vinster i UFC. Alla vet hans svagheter.
Citera
2016-12-22, 12:40
  #63
Medlem
majorapas avatar
Om jag inte är helt ute och cyklar handlar hans många karatevinster om sportkarate eller xma(extreme martial arts). Amerikansk bullshido där man gör sin egenkoreograferade form med akrobatiska inslag och musik. Det är därför han kan göra volter. Att folk som Joe Rogan tror att han har någon superfysik för att han kan göra volter är roligt då jag hade vänner som vid 16 års ålder kunde göra sånt även fast de var taniga som fan. Handlar mest om teknik och att ha en lätt kropp.
Han kan säkert göra bra ifrån sig i UFC i framtiden men han är inget underbarn utan mest precis som alla andra.
Citera
2016-12-22, 13:30
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majorapa
Om jag inte är helt ute och cyklar handlar hans många karatevinster om sportkarate eller xma(extreme martial arts). Amerikansk bullshido där man gör sin egenkoreograferade form med akrobatiska inslag och musik. Det är därför han kan göra volter. Att folk som Joe Rogan tror att han har någon superfysik för att han kan göra volter är roligt då jag hade vänner som vid 16 års ålder kunde göra sånt även fast de var taniga som fan. Handlar mest om teknik och att ha en lätt kropp.
Han kan säkert göra bra ifrån sig i UFC i framtiden men han är inget underbarn utan mest precis som alla andra.

Du använder ordet bullshido helt fel. Det syftar på mcdojo-tjockisar som lär ut diverse "dödliga tekniker" och tror att dom kan besegra UFC-fighters med tryckpunkter och ögonpet. Såna där koreograferade uppvisningstävlingar tror jag inte försöker hävda att dom sysslar med fighting eller självförsvar, utan är just vad dom säger att dom är. Att sen att dina taniga barndomskompisar som lattjar lite med tricking skulle vara minst lika bra som Sage Northcutt är ju bara löjligt. Vad trött man blir på såna evigt oimponerade personer som dig.
Citera
2016-12-22, 14:34
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majorapa
Om jag inte är helt ute och cyklar handlar hans många karatevinster om sportkarate eller xma(extreme martial arts). Amerikansk bullshido där man gör sin egenkoreograferade form med akrobatiska inslag och musik. Det är därför han kan göra volter. Att folk som Joe Rogan tror att han har någon superfysik för att han kan göra volter är roligt då jag hade vänner som vid 16 års ålder kunde göra sånt även fast de var taniga som fan. Handlar mest om teknik och att ha en lätt kropp.
Han kan säkert göra bra ifrån sig i UFC i framtiden men han är inget underbarn utan mest precis som alla andra.

Underbarn är precis vad han är och för att utnyttja det så behöver han ett toppgym och 100% fokus på fighting, till skillnad från vad han håller på med just nu då hans huvudcoach är hans koksfarsa och en ingenjörutbildning vid sidan om.
Citera
2016-12-22, 14:48
  #66
Medlem
Mouses avatar
Underbarn, ja kanske. Han har grymma sparkar. Men tyvärr inte så mycket mer än det. Men med rätt coachning och träning kan han säkert bli grym.
Doo Ho Choi är mer utav ett underbarn i mitt tycke. Kanske för gammal för att kallas underbarn men
Citera
2016-12-22, 19:05
  #67
Medlem
majorapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Du använder ordet bullshido helt fel. Det syftar på mcdojo-tjockisar som lär ut diverse "dödliga tekniker" och tror att dom kan besegra UFC-fighters med tryckpunkter och ögonpet. Såna där koreograferade uppvisningstävlingar tror jag inte försöker hävda att dom sysslar med fighting eller självförsvar, utan är just vad dom säger att dom är. Att sen att dina taniga barndomskompisar som lattjar lite med tricking skulle vara minst lika bra som Sage Northcutt är ju bara löjligt. Vad trött man blir på såna evigt oimponerade personer som dig.

Oavsett om det kan kallas bullshido eller inte så har det ingenting med riktig karate att göra. Det är dans där mest estetisk form vinner. Man använder låtsasvapen som man snurrar runt och poserar med. Och ja, jag känner folk som är betydligt bättre än Sage på tricking/volter/gymnastik. Inte lika bra på att posera med låtsasvapen och skrika kanske.

Nästa kvinnliga UFC-stjärna?
https://www.youtube.com/watch?v=aEjGQB9BKWA

Poängen är iaf att hans volter inte visar att han är någon supermänniska alls, det handlar bara om att folk aldrig har sett tricking förr och är förbluffade och lägg till att han är en av få i UFC med ett sexpack på magen så tror folk att han är ett underbarn som kommer köra över andra fighters tack vare sin "överlägsna fysik".
Sen alla hans meriter, enligt Wikipedia har han tredje gradens svartbälte i Karate och vunnit "77 world youth championships in Karate", vad är det för karatestil han har svart bälte i? Och vad är det för 77 turneringar han vunnit? Är det hans danstävlingar?

Han har stor potential eftersom han redan är väldigt duktig vid en så ung ålder men det kommer krävas mer än ett sexpack och framåtvolter för att lyckas.
__________________
Senast redigerad av majorapa 2016-12-22 kl. 19:45.
Citera
2016-12-22, 19:09
  #68
Medlem
Lidltyrannens avatar
Tristar det mest överskattad gymmet i hela mma världen.
Citera
2016-12-23, 10:45
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majorapa
Oavsett om det kan kallas bullshido eller inte så har det ingenting med riktig karate att göra. Det är dans där mest estetisk form vinner. Man använder låtsasvapen som man snurrar runt och poserar med. Och ja, jag känner folk som är betydligt bättre än Sage på tricking/volter/gymnastik. Inte lika bra på att posera med låtsasvapen och skrika kanske.

Nästa kvinnliga UFC-stjärna?
https://www.youtube.com/watch?v=aEjGQB9BKWA

Poängen är iaf att hans volter inte visar att han är någon supermänniska alls, det handlar bara om att folk aldrig har sett tricking förr och är förbluffade och lägg till att han är en av få i UFC med ett sexpack på magen så tror folk att han är ett underbarn som kommer köra över andra fighters tack vare sin "överlägsna fysik".
Sen alla hans meriter, enligt Wikipedia har han tredje gradens svartbälte i Karate och vunnit "77 world youth championships in Karate", vad är det för karatestil han har svart bälte i? Och vad är det för 77 turneringar han vunnit? Är det hans danstävlingar?

Han har stor potential eftersom han redan är väldigt duktig vid en så ung ålder men det kommer krävas mer än ett sexpack och framåtvolter för att lyckas.

Fair enough, fast stående har han väl presterat rätt bra? Känns lite orättvist att måla upp han som någon slags poängkarate-mes som inte kan slåss öht. Det är väl mest hans grappling som är icke existerande
Citera
2016-12-28, 11:45
  #70
Medlem
confused...s avatar
Jag tror Sage har haft en "för bra uppväxt". Han är väldigt trevlig och artig som person och jag gillar Sage, men han fallit offer för överklassbarn arrogansen, man ser det både i intervjuer och i ringen. För att förtydliga, så många med väldigt bra uppväxt där deras pappa/familj bidragit väldigt mycket till deras framgång låter sitt ego ta all creds för det och dom tror dom är extremt mycket bättre än vad dom är.


Exempelvis nu senast mot Mickey Gall där Sage har svårt att undvika takedowns och Gall har haft övertaget hela fighten, men ändå sekunden det hamnar stående får Sage en sån arrogans att det framstår som att Sage är nya Anderson Silva, har dominerat fighten, lekar med Gall och inga problem att undvika takedowns. Sekunder senare blir Sage rockad och går på en panik takedown och blir submittad...... Sage hade haft stor chans att vinna om han fightades som att Gall var en farlig motståndare istället för att Gall inte har en chans mot han.



Sage har helt klart talang och potential över genomsnittet , men samtidigt kan man inte undvika att undra hur pass mycket av det som faktiskt är talang. Hur pass mycket bättre är Sage jämfört med en genomsnittlig ung man som sedan barnsben haft pappa enormt involverad som sin privata tränare och blivit pushad och körd till alla tävlingar i landet samt har ett hemmagym etc etc. ? Målar man upp ett dröm scenario för hur man ska uppfostra ett barn för att nå sin maximala framgång i kampsport så hade det sett väldigt likt ut hur Sages haft det. Enda felet där är väl att valet av kampsport passar väldigt dåligt i en övergång till mma.



Jag kan ha fel. Men jag tror Sages råa talang har överskattats något enormt och vi kommer aldrig få se Sage i top5, jag tror faktiskt aldrig ens han kommer bli varken en top10 fighter eller gatekeeper.


Kanske hade han klarat ta sig in i top10 och blivit en gatekeeper om några år om verkligheten får lite fäste i hans huvud nu efter några förluster.


Fortsätter han ralla runt med ett ego som att han är århundradets underbarn som är helt oslagbar så är han snart borta ifrån UFC och får gå resten av sin karriär i några mindre organisation.

Citat:
Ursprungligen postat av Mouse
Underbarn, ja kanske. Han har grymma sparkar. Men tyvärr inte så mycket mer än det. Men med rätt coachning och träning kan han säkert bli grym.
Doo Ho Choi är mer utav ett underbarn i mitt tycke. Kanske för gammal för att kallas underbarn men

Jag tror inte han är något underbarn. Som jag skrev ovan.

tldr summering av det jag skrev ovan : Jag tror helt klart han är mer talangfull än genomsnittet, men inte så mycket rå talang att han kan klassas som ett underbarn. Jag tror vi blivit lite lurade angående mängden rå talang han har eftersom han haft närmast optimala förutsättningar för att lyckas i kampsporten. Sedan 4års ålder har hans pappa agerat hans privata coach och han har tävlat sedan han var 5.

Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Fair enough, fast stående har han väl presterat rätt bra? Känns lite orättvist att måla upp han som någon slags poängkarate-mes som inte kan slåss öht. Det är väl mest hans grappling som är icke existerande

Ja, han har presterat bra stående. Men nu senast mot Mickey Gall t.ex så blev han ju rockad stående, gick på en panik takedown och blev submittad. Och visst även om Gall är komplett mma fighter och duktig både stående och på marken så är han knappast känd för sin höga nivå av striking, tvärtom så är det väl ändå på marken Gall är starkast.

Ska man ta sig till toppen av UFC som en renodlad striker så behöver strikingen vara så pass bra att man leker stående med fighters som Gall och går jämnt eller t.o.m vinner mot divisionens bästa strikers.

Det funkar liksom inte att ha striking som sitt enda vapen och bli rockad/förlora stående mot en fighter som inte ens är top 15 samt är mer av en grappler än en striker. Gall har liksom en högst medioker, kanske t.o.m under medioker striking om vi jämför med top10 fighters i UFC.
__________________
Senast redigerad av confused... 2016-12-28 kl. 12:29.
Citera
2017-01-14, 00:27
  #71
Medlem
så synd att han blir överhypad bara.

klart killen har talang men det är så onödigt att det stora PR maskineriet dras igång
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback