• 1
  • 2
2015-10-16, 13:53
Medlem
Hej!

Jag kommer i framtiden troligtvis att ha ett hus delat med min fru som kostar ca 3 miljoner, vi har ett lån på ca 2,5 miljon ihop.
jag vill invenstera i en hyresfastighet de är min dröm i framtiden. tror ni banken går med på ett lån där på ca 4,5 miljon om jag redan har ett gemensamt lån med frugan på ,2,5 miljoner?
frugan hoppas jag tjänar ca 20 tusen och jag 35 tusen i månaden
Citera
2015-10-16, 14:09
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej!

Jag kommer i framtiden troligtvis att ha ett hus delat med min fru som kostar ca 3 miljoner, vi har ett lån på ca 2,5 miljon ihop.
jag vill invenstera i en hyresfastighet de är min dröm i framtiden. tror ni banken går med på ett lån där på ca 4,5 miljon om jag redan har ett gemensamt lån med frugan på ,2,5 miljoner?

Vad är din nuvarande fastighet värd. Och hur mycket handpenning och amortering har du betalat.

Edit. Du ska alltså betala 500 tusen i instats
Till den första bostaden. Sen vill du köpa den andra fastigheten.

Tror inte att banken går med på det. Dessutom kan du inte lägga första huset i pant för det andra för du äger ju inte rent av de första heller. Du behöver mer pengar.

En halv miljon till.
Senast redigerad av think2act 2015-10-16 kl. 14:23.
Citera
2015-10-16, 14:23
Medlem
Jo men ja har pengar till kontantinsats för hyreshuset
Citera
2015-10-16, 14:29
Medlem
think2acts avatar
Citat:

Du ska köpa ett hus för 3 miljoner.
Där 2.5 är lån. Dvs 500 tkr som du går in med.

Vad kostar det andra huset är det 1.5 miljoner eftersom du säger inte mycket eller är den hyrehuset prus 4.5 miljoner. Dvs att du ska ha lån på 7 miljoner på 55k i lön.?

Det kommer inte gå med om du inte har ca 1.2 miljoner in general säg 1.4 cash

500 för den första bostaden. Och 700 på den andra. Ska du dock hyra ut den andra måste du ju starta ett fastighetsbolag. Och då är det värd att prata med en juridisk person innan du ens går till banken.
Citera
2015-10-16, 15:04
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Hej!

Inte. En. Chans.
Citera
2015-10-16, 16:07
Medlem
johanizanoobs avatar
Citat:
Hej!

Du kommer köpa hyresfastigheten privat (tvunget vid en startup att man måste gå i borgen själv)

Hyresfastighet värderas på ett annorlunda sätt än ett hus/lägenhet.

Köpskilling/hyresinkomster/driftkostnader.

tyvärr tror jag inte att du kommer få lån.
amortera som satan och använd det huset som säkerhet...
Citera
2015-10-17, 22:12
Medlem
Vad är det för värde på hyreshuset, är det marknadspris du betalar?

Personligen ser jag inte att det skulle vara omöjligt, antar det blir intäkter på detta hyreshus? Blir ju inte samma sak som att låna till ett hus då denna investering faktiskt kan generera pengar, vilket inte ett vanligt husköp gör (nej värdeökning räknas inte in någon kalkyl hos banken vid utlåning)

Kan du presentera en realistisk uträkning för banken hur du tänkt att det ska gå ihop och har egna kontanter som du lägger in i kontantinsats så tror inte jag det är någon omöjlighet.

Men enklast är väl att ringa upp din bank och höra efter vad de har för krav för att de ska ge ut ett sådant lån?
Citera
2015-10-18, 13:18
Medlem
Citat:

Ofta vill de ha 25% i kontantisats på hyreshus (jag äger ett hyreshus som jag köpte 2010).
Citera
2015-10-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paef
Vad är det för värde på hyreshuset, är det marknadspris du betalar?

Personligen ser jag inte att det skulle vara omöjligt, antar det blir intäkter på detta hyreshus? Blir ju inte samma sak som att låna till ett hus då denna investering faktiskt kan generera pengar, vilket inte ett vanligt husköp gör (nej värdeökning räknas inte in någon kalkyl hos banken vid utlåning)

Nästa alla i Sverige äger sitt boende, nästan ingen äger en hyresfastighet, finns en anledning till detta
Citera
2015-10-18, 14:28
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nästa alla i Sverige äger sitt boende, nästan ingen äger en hyresfastighet, finns en anledning till detta

För att folk inte klarar av å spara upp flera hundra tusen i några år. Dem flesta sparar typ bara ett år sedan åker dem på semester och börjar om på nytt
Citera
2015-10-18, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
För att folk inte klarar av å spara upp flera hundra tusen i några år. Dem flesta sparar typ bara ett år sedan åker dem på semester och börjar om på nytt

Ni pratar ju om äpple och päron. Man kan inte riktigt jämföra kostnaderna på en hyresfastighet kontra en kostnad för ett boende..
Citera
2015-10-18, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Ni pratar ju om äpple och päron. Man kan inte riktigt jämföra kostnaderna på en hyresfastighet kontra en kostnad för ett boende..

Jämför inte kostnader heller utan jämför hur villiga bankerna är till att låna ut och till vilken säkerhet.

Har en hel hög med bostäder som jag bott i under mitt liv och bankerna har sagt Ja till lån och köp utan några som helst problem.

Däremot när jag köpr hyresfastighet så krävs mycket högre kontantisnasts, man får mycket sämre räntenivå osv..

Så upprepar.. nästan alla äger en bostad men bara några få äger en hyresfastighet, finns en anledning till detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in