• 1
  • 2
2015-10-16, 10:34
Medlem
Har en macbook pro (12) som jag fick av min skola andra året på gymnasiet. Efter gymnasiet var det meningen att lämna tillbaka den eller köpa ut den för en viss summa men jag fick behålla den eftersom jag skulle gå 1 termin till på skolan för att läsa upp två ämnen.

Efter jag var klar med skolan på vintern 2014 så fick jag inte höra någonting om min dator. Har varken fått faktura eller påminnelse, eller samtal eller sms av någon lärare.

SÅ det har gått snart 1 år sedan jag tog studenten så nu undrar jag om jag kan sälja den? Tänker mer om dom har glömt bort den eller att dom skiter i den helt enkelt. Om jag skulle sälja den idag , skulle jag kunna få faktura om 1 - 2 år eller att jag måste lämna den tillbaka, hur stora är riskerna på det osv ?

MVH kekka
Citera
2015-10-16, 10:41
Avstängd
Den har väl GPS, och är märkt med kommunens/skolans ID innanför skalet? Du kan ju inte sälja nåt som du inte äger. Det är straffbart.
Citera
2015-10-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Den har väl GPS, och är märkt med kommunens/skolans ID innanför skalet? Du kan ju inte sälja nåt som du inte äger. Det är straffbart.

Den är inte märkt någonstans. Dom har koll på att jag har datorn genom Serial No.
Angående gps så har jag ingen aning, men tror verkligen inte det.
Om jag nu inte äger den , vart är deras ansvar att ta tillbaka den då ?
Citera
2015-10-16, 10:51
För att vara på den säkra sidan så hade jag nog formaterat om den, kan ligga kvar något som ligger och spanar på dig.
Citera
2015-10-16, 10:52
Bannlyst
Nej den har ingen gps. Sälj datorn bara. Om det gått så lång tid så kommer dom nog ej på det nu. Men om dom kommer på det så kan du bli återbetalningsskyldig. Fast hade någon ringt hade jag sagt att jag sålt den då den gick sönder eller liknande.

Lol att ungar får datorer i skolan idag. När jag gick skola så fick man knappt använda datasalen.
Citera
2015-10-16, 10:58
Medlem
whaks avatar
Okey att "skolan" missar det för stunden.
Men någon form av "inventering" måste ju finnas?
Då borde man ju upptäcka att "Kalle Flashback" har varken lämnat tillbaks sin dator eller köpt ut den.
Citera
2015-10-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
För att vara på den säkra sidan så hade jag nog formaterat om den, kan ligga kvar något som ligger och spanar på dig.

Precis, tänkt på det med
Citera
2015-10-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula
Nej den har ingen gps. Sälj datorn bara. Om det gått så lång tid så kommer dom nog ej på det nu. Men om dom kommer på det så kan du bli återbetalningsskyldig. Fast hade någon ringt hade jag sagt att jag sålt den då den gick sönder eller liknande.

Lol att ungar får datorer i skolan idag. När jag gick skola så fick man knappt använda datasalen.

Datorn skulle ju egentligen vart tillbakagiven 2014 i juni , men eftersom jag fick förlängt på den så hoppas jag att de blivit något strul i deras listor. Blir nog att sälja den snabb då det finns värde på datorn fortfarande. Känner på mig också att om jag inte säljer den nu så kommer den ligga o ruttna hos mig tills att de är dags att skrota den.
Citera
2015-10-16, 20:07
Medlem
systems avatar
Skolan har koll, även om kollen går långsamt ibland. TS kommer alltså att bita sig i röven.
Citera
2015-10-19, 02:45
Medlem
Bob Luntas avatar
Typiskt girigt snorungetänk från TS.Du kommer naturligtvis inte komma undan om du säljer skolans dator. Att du ens överväger häleri är skamligt; det anstår inte normala samhällsmedborgare.
Citera
2015-10-19, 05:55
Medlem
kitschis avatar
Otacksamma giriga unge! Du får låna en fin dator på skolans/skattebetalarnas bekostnad och nu tänker du tjäna oärliga pengar på den, skäms.
Citera
2015-10-19, 09:02
Medlem
cmdQs avatar
När min kompis snodde med sig sin dator hem från skolan och skulle formatera den så hade it-avdelningen satt in något sorts skydd som gjorde att den låste sig.
Hon gick tillbaka till skolan och sa typ "Hej min gamla dator har gått sönder", en vecka senare fick hon sitta på samtal med rektorns :P då it-avdelningen förstått att hon försökt blåsa dom.
IT-killarna var ganska imponerade för att hon hade tagit sig ganska långt in i låsningen men inte hela vägen.

Dock slutade det ganska komiskt för hon fick sommarjobb på skolan med att just formatera treornas datorer så att ettorna skulle ha något när dom började.
Lite tur ska man ha.

Exakt vad för program de hade i Macbookarna vet jag inte men hon berättade att dom hade GPS och varje gång en elev startade en obetald dator hemma så såg dom det direkt i skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in