Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-27, 07:37
  #121
Medlem
R.O.S.Hs avatar
När det gäller assistpoäng tycker jag Svanebo skulle fått det i lördags (om det loppet hade ingått). Inte för att han är ihop med Kalla utan för att han hjälpte Dyrhaug. På vilket bättre sätt kan man assistera i en intervallstart?
2015-11-27, 09:42
  #122
Medlem
rainbowias avatar
Någon som sitter och funderar på något panikbyte efter prologen?
2015-11-27, 09:59
  #123
Medlem
rainbowias avatar
30 lag
2015-11-27, 10:12
  #124
Medlem
rainbowias avatar
Fördelning dam-herr:

Var sitter Wildcardet?
2015-11-27, 10:32
  #125
Medlem
FuckRealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fördelning dam-herr:

Var sitter Wildcardet?


Med risk för att det varit uppe tidigare i tråden: Är det möjligt att nyttja de 2FNOK som i mitt fall blev över vid ev. byte senare under säsongen? Alltså att jag plockar ut Vrabcova-Nyveltova(10) för att byta in Martine Ek Hagen (12) till exempel.
__________________
Senast redigerad av FuckReality 2015-11-27 kl. 10:36.
2015-11-27, 10:56
  #126
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckReality
Med risk för att det varit uppe tidigare i tråden: Är det möjligt att nyttja de 2FNOK som i mitt fall blev över vid ev. byte senare under säsongen? Alltså att jag plockar ut Vrabcova-Nyveltova(10) för att byta in Martine Ek Hagen (12) till exempel.

Absolut går det bra. Max 4 byten under säsongen. Byten börjar gälla nästa tävlingshelg. Inga byten under pågående tourer.
2015-11-27, 11:16
  #127
Medlem
Giggsys avatar
Stina populärast? Inte så otippat
2015-11-27, 11:42
  #128
Medlem
IdaAmins avatar
Här kommer de fruktade The Quiet Legs

Charlotte Kalla
Stina Nilsson
Riitta-Liisa Roponen
Maria Ström Nakstad
Sergey Ustiugov
Eirik Brandsdal
Iivo Niskanen
Hans Christer Holund
Astrid Uhrenholt Jacobsen

Motivering
Min plan var att få in åkare som plockar poäng både i F,C,Distans och Sprint. Utgick redan från början att jag skulle har fyra norrbaggar samt att mest krut och WC skulle läggas på damerna då jag tycker att de har en tunnare spets.

Kalla
Tycker att Kalla känns mest prisvärd av de fyra främsta damerna. Egentligen den enda som kan vinna i både distans och sprint. Och när Johaug kostade 26 FNOK och helt saknar sprut kändes det lite för dyrt för att resten av laget skulle bli slagkraftigt.

Stinamite
Lite hugget som stucket mellan Stina och Falla, men tycker nog att Stina är snyggare. Tror även att detta kan bli hennes genombrottssäsong på distanssidan med ett par top10 placeringar.

Roponen
En gammal saunaälskande finsk kärring som kommer att få agera mamma i laget. De andra distansarna tilltalade mig inte alls så då valde jag det billigare alternativet. Kan bli en hel del poäng från Roponen om hon lyckas undvika klimakteriet under säsongen.

Nakstad
Googlade lite bilder på henne, såg helt okej ut men reserverar mig då det var mest lågupplösta bilder. Kommer få massor med assistpoäng. Kan säkert även plocka några enstaka poäng på distans i fristil.

Astrid
För bara 14 FNOK är Astrid min. Helt klart mitt bästa köp. Kommer ta pallplaceringar i samtliga discipliner. Och när inte brossan kan vara med och sabba tror jag att hon kan gå mot sin bästa säsong någonsin.

Ustiugov
Har alltid gillat Sergey. Bra på de flesta disciplinerna. Inte lika bra som toppen i allroundklassen, men 12 FNOK är jäkligt billigt. Känns som han gillar vodka och kommer att agera stämningshöjare i laget.

Brandsdal
Världens bästa sprinter. När Haagen Krogh visar lite halvtaskig form blev valet enkelt. Negativa är att han dör som en klubbad säl efter 4 km så några distanspoäng är det inte tal om.

Iivo
Fortfarande ung men har redan visat fina resultat, bl.a. vann han i Ruka i fjor. Ett bra pris för en kompetent åkare som kan vara än bättre i år. Dessutom hemmaplan i första tävlingen.

Holund
Valde mellan Hasse och Robin Duvillard. Valet föll på Hasse pga att han kommer att få assistpoäng samt att han spöade Robin under försäsongen. Ny i norska truppen och kan få en liten utväxling av överraska tack vare det.
2015-11-27, 11:52
  #129
Medlem
rainbowias avatar
Pulka Alliansen regnbågen – motivering

Laguttagningen var inte det lättaste, har gått mycket på magkänsla och försökt förutse vilka som höjer sig till denna säsong. Insåg direkt att en större tyngdpunkt åt damsidan var att föredra. Är lite mer förutsägbart med damerna, herrarna lite mer nyckfulla. Iaf har det varit så de senaste åren. Fast jag tror på ett trendbrott där, det kan ju inte vara samma topp-6 på damsidan tävling efter tävling. Sedan är såklart målet i uttagningen mest poäng/fnok. Var wildcardet skulle läggas var mest aktuellt på allrounder-dam, även om jag provade med unclassed och herrdistansen under resans gång.

Om vi börjar med allrounder-dam så var jag väldigt inne på Weng i början, tror (motvilligt) hon tar mer poäng än Kalla. Kalla som säkert kommer gå upp ett snäpp på distans, fast sprinten ställer jag mig frågande till. Hon lär säkert droppa en hel del sprintar också. Astrid UJ verkar väldigt prisvärd detta år. Weng föll senare bort i laget, pga av bl a kluvna känslor och andra prioteringar. Johaug hade ett fint genrep och kommer troligtvis tokdominera på distans, även troligt sopa hem TdS och troligt är att vi får höra hennes gälla skrik uppe på slalombacken, fast är ganska dyr och hur är det med hennes handskada?...Egentligen! Sprintpoängen lär också lysa med sin frånvaro för Johaug. Mitt val blev istället Flugan, prologprinsessan blir nu prologdrottning på riktigt. Hon kommer ta mängder med finalplatser på sprintarna och även höja sig ett snäpp på distans. Tourerna är som klippt och skurna för Ingvild så det är skäl nog för en plats i laget. ”Wildcardet hamnade även i denna kategori. Krista Pärmäkoski, otroligt billig. Räknas (i mina ögon) som årets klipp. Var lite trubbel för henne föregående säsong, fast har haft en fantastisk sommar och är tokladdad. Räknar med en topp-2 på TdS, där jag redan har spelat en symbolisk summa på henne som vinnare till det generösa oddset 76. Edit: Fin form hon verkar ha Krista.

Endast en plats har varit given hela tiden och det är Stina på sprinten. Kommer åka TdS till skillnad från Falla. Inte hela TdS kanske, men ändå. Även distanspoängen kommer att bli bättre denna säsong. Ruka och TdC kommer även passa henne ypperligt.
Så till unclassed dam. Maja Dahlqvist, en vinnaretyp som imponerade stort redan för ett år sedan. Tar förhoppningsvis ett par steg upp ytterligare och räknar kallt med en sprintstafettseger tillsammans med Stina.

Dramatik i allrounder-herr. Var först inne på Hellner. Fast insåg att Calle H kommer att hålla en jämnare nivå och även köra fler lopp än Marcus. Så Calle var inne i laget, hade även tilldelats lagkaptensbindeln som en rutinerad ålderman i mitt unga lag. Var inne på billighetsvarianten Ustiugov ett tag kan sägas. Calle tillsammans med mitt val i sprint Fossli var ett gediget radarpar tills det hände grejor i genrepen. Min blåögdhet förutsatte Fossli i premiären i Ruka och Calle har haft usel uppladdning och missar många tävlingar nu i början så inget bra val. Så en rockad att vänta, fastnade efter många om och men för Brandsdal i sprinten som tillsammans med allrounde Harvey fick bilda nytt radarpar. Blev sedan ny vändning, Fossli fick rättmätigt plats i Ruka och då var det inget snack om att krypa till korset och än en gång bjuda in favospurtnorsken i laget. Fick dessutom möjligheten att uppgradera distansdamen från Stadlober till storasyster Niskanen.
Kerttus lillebror Iivo har distansplatsen, känns på förhand att han lär stormtrivas på hemmaplan och därefter följa upp detta med andra stordåd.

Unclassed herr var jag mycket inne på Holund som jag tyckte imponerade en hel del i vintras, fast istället blev det fransken Jouve som tog den platsen. 3a i Lahtis i fjor, imponerade i avslutningen i Chamonix. Missade hårfint kvalet i Beito, vilket blev en knuten hand i fickan och kommer bli en extra tändvätska i de många främst fristilssprintar som väntar.

Byten. Har en viss förutbestämd plan när det gäller dessa. Går inte in på det och det kan säkert ändras förutsättningar under vägen. Att ha 2-3 stjärnor i laget skadade eller sjuka inför avslutningen i Canada, 0 byten kvar, byxorna nerdragna och skägget i brevlådan är inte önskescenariot. Tänker bort sådana tankar utan går hellre in för ett vinnande positivt byttänk.
Målsättningen hymlas det inte med. Allt annat än en pallplats är ett stort personligt nederlag Edit2:…ser att allt fler och fler lag anmäler sig…hmm…jo, en pallplats räknar jag kallt med
2015-11-27, 13:52
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Stina populärast? Inte så otippat

Ja, fick fram följande 10 som ingår i flest lag:

Stina Nilsson SWE 25
Sergey Ustiugov RUS 18
Kerttu Niskanen FIN 14
Linn Sömskar SWE 12
Teodor Peterson SWE 10
Eirik Brandsdal NOR 9
Therese Johaug NOR 7
Krista Pärmäkoski FIN 7
Charlotte Kalla SWE 7
Ingvild Flugstad Östberg NOR 7
__________________
Senast redigerad av kamerat 2015-11-27 kl. 14:44.
2015-11-27, 15:27
  #131
Medlem
Nord88s avatar
De flesta är ju tvungna att offra minst en position, dvs ta en åkare som knappt kommer att producera några poäng alls och i praktiken bara dödar minst fyra econ eftersom att nationsbegränsningen stoppade alla möjligheter att välja någon med på förhand tydligt värde. Råkade till och med få 6 fnok över som slösades på Jauhojärvi. Får avvakta några helger men blir väl ganska tänkbart att byta in Peterson och köra säsongen ut om han fortsätter såhär.

Jag har alltid varit helt övertygad om det enorma värdet i Haga jämfört med Niskanen, men det fanns flera upplägg då jag hade tvingats ta Niskanen bara på grund av nationsbegränsningen och det faktum att övriga åkare i den kategorin inte kommer att producera. Är ändå glad att jag gjorde övriga uppoffringar för att välja Haga.

Är roligt att se de övrigas lag, vissa ser man har optimerat riktigt bra men det är också kul att stöta på en del lag med genomgående bra val men med en position som enligt mig är väldigt korkat vald. Men det är möjligt att vissa faktiskt går mer på favoritåkare än bara resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Team ROSH, läses på egen risk

Målet var att slösa så lite pengar som möjligt på 3 oklassade för att få plats med både Johaug och Sundby. Det gick inte alls.

Men ändå så gjorde du en helomvändning. Jag vet inte hur du tror att de norska kanonerna skall väga upp för det faktum att du offrar 5 positioner (Tanygina, Gregg, Fabiani, Pentsinen och Kershaw). Detta är 30 fnok som tillsammans kommer att producera mindre på en säsong än vad många åkare för mindre än 10 fnok kommer att göra.
2015-11-27, 16:19
  #132
Medlem
Tittade lite bland de 30 inlämnade lagen och det är synd att det är så många som missat att man max får välja två stycken från samma land. Det var ju som verkligen en avgörande faktor hur man valde ut sitt lag..

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback