2015-10-15, 23:40
Medlem
Hej! Lser fr tillfllet andra ret p naturvetenskapslinjen och r intresserad av att efter gymnasiet studera till civilingenjr i Industriell ekonomi. Har lst runt lite och om jag frstr det rtt ser betygsskalan ut som fljande vid denna utbildning: Ej godknd, 3, 4, 5.

Min frga r d: Hur frhller sig dessa betyg till gymnasiebetygen? r en 3a ungefr lika svrt som att f ett A/MVG?
Kan ven nmna att jag efter frsta ret fick A i alla kurser utom spanska (dr jag fick B) utan att anstrnga mig allt fr mycket. r det realistiskt att anta att jag kommer behva kmpa fr att f exempelvis 3or?

Antar att det r svrt att gra en ren konvertering utav systemen men alla svar och personliga erfarenheter uppskattas.
MVH
Citera
2015-10-16, 00:13
Medlem
Lekes avatar
I vissa kurser kanske 3 motsvaras av A/MVG medan 4 och 5 r betydligt svrare att uppn. I andra fall r det svrt nog att uppn 3 och det kan vara mer n 50% som kuggar frsta frsket (d pratar vi nd om folk med riktigt bra betyg i gymnasiet). Sen finns det ju alltid folk med typ 5 i allt men de r ingen majoritet om vi sger s.

Nu vill jag inte avskrcka dig, det r betydligt tuffare men alla sitter i samma sits. Du kommer f kmpa (tro inte att du kan glida igenom bara fr att du har bra gymnasiebetyg) men lgger du ner den tid som krvs kommer du klara dig galant vill jag lova. Det blir ngra omtentor p vgen men det fr man ta.
Citera
2015-10-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julleftw
Hej! Lser fr tillfllet andra ret p naturvetenskapslinjen och r intresserad av att efter gymnasiet studera till civilingenjr i Industriell ekonomi. Har lst runt lite och om jag frstr det rtt ser betygsskalan ut som fljande vid denna utbildning: Ej godknd, 3, 4, 5.

Min frga r d: Hur frhller sig dessa betyg till gymnasiebetygen? r en 3a ungefr lika svrt som att f ett A/MVG?
Kan ven nmna att jag efter frsta ret fick A i alla kurser utom spanska (dr jag fick B) utan att anstrnga mig allt fr mycket. r det realistiskt att anta att jag kommer behva kmpa fr att f exempelvis 3or?

Antar att det r svrt att gra en ren konvertering utav systemen men alla svar och personliga erfarenheter uppskattas.
MVH

S som jag upplevt r det en stor skillnad p gymnasiestudier och universitetsstudier. Jag gick ut natur med ett snitt p B+ och har kuggat en hel del. Svrt att hnga med p matematiken d informationen man mste ta in r mycket strre samt anvnder man sig inte av rknare(vilket jag levde p i gymnasiet).
Om det blir svrt fr dig eller inte beror nog helt p om du har bra studieteknik eller om du glider runt p gymnasiet, jag skrev inte en enda anteckning i gymnasiet och nu mste jag det. Det r lite skillnad.

Sedan finns det sdana saker som laborationer, rapporter och inlmningar och dessa upplever jag ligger p en rimlig eller enkel niv, det vill sga inte alls svrt att f en trea/godknt.

Om du r en person som har dlig struktur p anteckningar/berkningar och kanske struntar i att gra uppgifter som du knner att du redan kan. D kommer du ha det lite kmpigt i brjan som jag hade det. Men varfr ska det vara ltt?
Citera
2015-10-22, 17:55
Medlem
p Chalmers r 3=g 4=vg och 5=mvg. Jag lg p B i snitt under gymnasiet och lste Tekniskt. Nu pluggar jag andra ret p maskin och har bara ftt 3or (godknt) och till och med kuggat ngra kurser. Frmst r det matematiken men ven fysiken som r mest krvande! andra sidan r ind.ek det ingenjrsprogrammet som innehller minst matte och fysik

sitter fr vrigt och tentapluggar tv mattetunga mnen as we speak

Edit: hller med fregende, hamna inte i fllan att hoppa ver de uppgifter som man typ redan kan osv. Ls ALLT frn grunden jag slarvade som fan med det i 1an och fick betala fr det. Det funkar inte bara fr att man gled igenom gymnasiet, vilket ven jag gjorde. P chalmers tex har ju de flesta "glidit" igenom tidigare och d lgger skolan ribban drefter fr att utmana eleverna. (s att man faktiskt lr sig ngot)
Senast redigerad av kalleankasbror 2015-10-22 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in