Citat:
Ursprungligen postat av
julleftw
Hej! Lser fr tillfllet andra ret p naturvetenskapslinjen och r intresserad av att efter gymnasiet studera till civilingenjr i Industriell ekonomi. Har lst runt lite och om jag frstr det rtt ser betygsskalan ut som fljande vid denna utbildning: Ej godknd, 3, 4, 5.
Min frga r d: Hur frhller sig dessa betyg till gymnasiebetygen? r en 3a ungefr lika svrt som att f ett A/MVG?
Kan ven nmna att jag efter frsta ret fick A i alla kurser utom spanska (dr jag fick B) utan att anstrnga mig allt fr mycket. r det realistiskt att anta att jag kommer behva kmpa fr att f exempelvis 3or?
Antar att det r svrt att gra en ren konvertering utav systemen men alla svar och personliga erfarenheter uppskattas.
MVH
S som jag upplevt r det en stor skillnad p gymnasiestudier och universitetsstudier. Jag gick ut natur med ett snitt p B+ och har kuggat en hel del. Svrt att hnga med p matematiken d informationen man mste ta in r mycket strre samt anvnder man sig inte av rknare(vilket jag levde p i gymnasiet).
Om det blir svrt fr dig eller inte beror nog helt p om du har bra studieteknik eller om du glider runt p gymnasiet, jag skrev inte en enda anteckning i gymnasiet och nu mste jag det. Det r lite skillnad.
Sedan finns det sdana saker som laborationer, rapporter och inlmningar och dessa upplever jag ligger p en rimlig eller enkel niv, det vill sga inte alls svrt att f en trea/godknt.
Om du r en person som har dlig struktur p anteckningar/berkningar och kanske struntar i att gra uppgifter som du knner att du redan kan. D kommer du ha det lite kmpigt i brjan som jag hade det. Men varfr ska det vara ltt?