Citat:
Ursprungligen postat av
julleftw
Hej! Läser för tillfället andra året på naturvetenskapslinjen och är intresserad av att efter gymnasiet studera till civilingenjör i Industriell ekonomi. Har läst runt lite och om jag förstår det rätt ser betygsskalan ut som följande vid denna utbildning: Ej godkänd, 3, 4, 5.
Min fråga är då: Hur förhåller sig dessa betyg till gymnasiebetygen? Är en 3a ungefär lika svårt som att få ett A/MVG?
Kan även nämna att jag efter första året fick A i alla kurser utom spanska (där jag fick B) utan att anstränga mig allt för mycket. Är det realistiskt att anta att jag kommer behöva kämpa för att få exempelvis 3or?
Antar att det är svårt att göra en ren konvertering utav systemen men alla svar och personliga erfarenheter uppskattas.
MVH
Så som jag upplevt är det en stor skillnad på gymnasiestudier och universitetsstudier. Jag gick ut natur med ett snitt på B+ och har kuggat en hel del. Svårt att hänga med på matematiken då informationen man måste ta in är mycket större samt använder man sig inte av räknare(vilket jag levde på i gymnasiet).
Om det blir svårt för dig eller inte beror nog helt på om du har bra studieteknik eller om du glider runt på gymnasiet, jag skrev inte en enda anteckning i gymnasiet och nu måste jag det. Det är lite skillnad.
Sedan finns det sådana saker som laborationer, rapporter och inlämningar och dessa upplever jag ligger på en rimlig eller enkel nivå, det vill säga inte alls svårt att få en trea/godkänt.
Om du är en person som har dålig struktur på anteckningar/beräkningar och kanske struntar i att göra uppgifter som du känner att du redan kan. Då kommer du ha det lite kämpigt i början som jag hade det. Men varför ska det vara lätt?