2015-10-15, 21:49
Medlem
SuperPuttes avatar
Ja, att kunna lyssna på FM-radio i mobilen med ett par bluetooth-hörlurar har tidigare inte fungerat för mig då detta nämligen krävs en fysisk inpluggning i hörlurskontakten (av ett par vanliga trådburna hörlurar) för att aktivera FM-radion.
Då jag bytte till ett par BT-hörlurar förra året upptäckte jag detta.

Fast jag har funnit en lösning nu. Åtminstone om du har en Sony Xperia-mobil....

Det kräves följande:

1. en android-lur (garanterar bara för en Sony Xperia)

2. att den är rootad

3. att du sedan installerar apparna Xposed Installer och Xposed Framwork
Läs på ordentligt innan du installerar apparna, det är lite rörigt att förstå om man inte är en Lisbeth Salander-hackare....
Här är i alla fall en samlingssida för apparna om du har Lollipop http://forum.xda-developers.com/show....php?t=3034811
Xposed Installer ska installeras som en vanlig app (senaste versionen är f n XposedInstaller_3.0_alpha4.apk)
medan Xposed Framwork ska flashas via Recovery (senaste versionen är f n xposed-v75-sdk22-arm.zip).
Reboota sedan mobilen.

4. när väl Xposed-apparna är installerade kan du installera Xposed-modulen XperiaFMwoHS, som du söker upp och installerar via appen Xposed Installer.
Det finns förstås många andra modulerna du kan prova via Xposed Installer, här är en sida du kan söka bland även på datorn http://repo.xposed.info/module-overview

samt slutligen - för acceptabel mottagningskvalité på ljudet -
5. en avklippt sladd med 3,5mm-kontakten (t ex från ett gammalt headset du inte använder längre) som behövs som antenn.
Egentligen behövs bara kontakten, sladdens längd har ingen betydelse för mottagningen, då antennen sitter inne i din mobil. Kontakten aktiverar ljudet i FM-radioappen.

Största fördelen med att lyssna på "riktig" FM-radio jämfört med olika radioappar är att lysnandet inte drar någon data alls. Testa själv genom att stänga av data-tafiken och wifi på din mobil....
Har man ett abb med bara några GB/månad och ingen wifi tillgänglig slukar radio via vanliga appar ganska mycket. T ex att lyssna på P3 i hög kvalite kostar ca 43 Mb/timme, och i låg kvalite ca 14 Mb/timme, alltså kan du lyssna mellan 24 och 72 timmar för 1 Gb.
En annan fördel är att det drar mycket mindre batteri jämfört med webbradioapparna.
Största nackdelen är mottagningen är känsligare för störningar om du rör på dig i trafiken jämfört med de digitala apparna.
Citera
2015-10-16, 07:49
Medlem
hoax9s avatar
Annars kan man skaffa sig sony sbh50 så kan man dels välja villka hörlurar man vill och lyssna på radio
Citera
2015-10-16, 14:39
Medlem
SuperPuttes avatar
Tycker du det är "trådlöst" att bära runt på ytterligare en enhet? Sony sbh50 har ju en dongle kopplad till hörlurarna.

Jag förstår att beskrivningen ovan kanske upplevs som onödigt komplicerad, fast den egentligen inte är det.
Det är dessutom gratis att testa och oberoende vilken BT-lur man har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in