2015-10-15, 20:50
Medlem
arbetsgivaren har inget kollektivavtal. är det ens möjligt att jag kan skaffa mig en tjänstepension?

jag snackade med collectum och de sade att det inte är möjligt att skaffa tjänstepension endast till mig, utan att arbetsgivaren var tvungen att skaffa det för alla anställda.

min fråga: är det möjligt att jag kan få tjänstepension och i så fall, vilken hemsida fixar man det på? jag är tjänsteman.
Citera
2015-10-15, 21:19
Medlem
klart det går... tex hos avanza,, länsförsäkringar..... gissar alla större banker har
Citera
2015-10-15, 21:39
Medlem
Du har alla möjligheter att förhandla, om arbetsgivaren tycker du är värd det. En rimlig nivå att att be om, är att beräkna 4,5% av din lönenivå till en inbetalning till tjänstepension. Annars börja pensionsspara själv, du förlorar mycket om du inte har extra inbetalningar vid pensioneringen.
Citera
2015-10-16, 19:22
Medlem
gniff754s avatar
Många seriösa företag utan kollektivavtal ser ändå till att deras anställda får pengar avsatta till tjänstepension. Ofta avsätts ungefär lika mycket som om man skulle haft kollektivavtal, tjänar du upp till runt 30 tusen brukar det motsvara ca 4-5%.

Vill inte företaget lägga mer pengar på dig kan de fråga om de går med på löneväxling, dvs minskar din lön något mot att pengarna i stället sätts in i en pensionsförsäkring. Kan vara attraktivt speciellt om du tjänar över gränsen för statlig skatt.
Citera
2015-10-16, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Vill inte företaget lägga mer pengar på dig kan de fråga om de går med på löneväxling, dvs minskar din lön något mot att pengarna i stället sätts in i en pensionsförsäkring.
det finns ingen chans att jag minskar min lön.
Citera
2015-10-17, 08:36
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr

Nej, vem vill det :-) Men en pensionsförsäkring kostar pengar som annars hade kunnat gå till din lön, så skall de ge dig en pensionsförsäkring vill de nog sänka din lön eller inte ge dig någon löneökning för att kompensera.

Om vi antar att de är beredda att ge dig 1000 kr i löneökning kan du fråga om du inte hellre kan få det avsatt till en pensionsförsäkring, och då kan företaget sätta in något mer per månad till samma kostnad som det hade kostat att ge dig 1000 kr mer i lön per månad eftersom de slipper arbetsgivaravgifter mm. Sen gäller det bara att övertyga ekonomiavdelningen att det inte blir allt för mycket merjobb för dem. Kolla på Avanzas hemsida, de har en del info riktat till just små företag angående pensionslösningar. Större företag utan kollektivavtal har ofta kontakt med en försäkringsmäklare som hjölper anställda att välja pensionslösning
Senast redigerad av gniff754 2015-10-17 kl. 08:40.
Citera
2015-10-17, 08:41
Medlem
Citat:
Det är ju en form av löneökning att få tjänstepension. Har du inte tjänstepension idag så kan jag garantera att sett syns i lönekuvertet om du jämför med ett annat likvärdigt jobb som har pension
Citera
2015-10-18, 16:19
Medlem
Citat:

Pensionen är dina pengar. Studsar tillbaka en
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in