Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Inte bara ”nästan bisarr” – situationen i Sverige är bisarr nästan bortom vad som är möjligt att fatta. Franz Kafka och George Orwell får snart se sig slagna när verkligheten överträffar dikten.
snart?
Inte ens i 1984 betalade väl folket skatt för att finansiera sin egen utrotning? Nej verkligheten är redan sjukare och mer bisarr än den vildaste fantasi.
Jag har alltid undrat hur diktatorer kan hålla sig kvar vid makten.. som i Nordkorea. Där diktatorn lever i överflöd och befolkningen svälter.. Hade hela befolkingen gått ihop hade de ju lätt fått bort honom.. Livvakterna har ju bara så många skott..
Men folk verkar acceptera sitt öde om de har någon som styr.. Såg en intressant video från Sauk tror jag det var där han talade om att stå på scen och prata inför grupp. Han sa att typ 2 personer av 1000 kan göra det utan att stressa upp sig och dessa blir antingen präster eller skådespelare..eller vääldigt odrägliga
Han menade på att det är en nedärvd mekanism från förr..vi är flockdjur. När man står på scen och ser publiken är det som när man stod på savannen och mötte en grupp människor. Då var man tvungen att passa in i gruppen (annars slog de ihjäl en eller stötte ut en - vilket ledde till en säker död).
Det måste ju vara dessa mekanismer som sätter igång i människor så att de finner sig i att bli ledda även av kompletta idioter. Kan tänka mig att det är 2 på tusen som inte finner sig i detta och de blir antingen opposition eller flyttar till något bättre land (om möjligheten finns).. Resten bräker i kör..