2020-02-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ska du bete dig som ett rövhål, försök åtminstone komma med lite rolig skit.

Djävla sopa.

Ok, för all del. Jag ska försöka. Jag skrattade åt Totius idéer så han bjöd åtminstone på något. Extra roligt blev det med tanke på den här trådens namn.
Citera
2020-02-04, 22:56
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
En majoritet av de tillfrågade ger regeringen och samarbetspartierna underkänt för sitt arbete med trygghet och säkerhet, skriver DI med hänvisning till en ny Novusundersökning. I undersökningen, som gjorts på beställning av Stockholms handelskammare, svarar knappt 60 procent att de har lågt eller mycket lågt förtroende för regeringens hantering av frågorna.

Handelskammarens vd Andreas Hatzigeorgiou säger han uppfattar att även företrädare för näringslivet är bekymrade.

– Det är inte längre bara en social utmaning, utan det här är en stor samhällsutmaning som påverkar näringslivet, säger han.

https://omni.se/majoritet-ger-regeri...rkant/a/wPLqGA
Citera
2020-02-04, 23:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Ok, för all del. Jag ska försöka. Jag skrattade åt Totius idéer så han bjöd åtminstone på något. Extra roligt blev det med tanke på den här trådens namn.
Den typen av skratt är en väl känd försvarsmekanism:
Skrattet gör att vi upplever en tillfällig frigörelse från ångesten och fruktan. Det är mycket ångestdämpande att kunna skratta i trängda lägen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

(Om du går i skolan och skaffar dig en utbildning och sen lite erfarenhet så blir det lättare att förstå hur samhället fungerar. Du förstår att det är bara de anställda inom offentligheten som kan bryta mot de lagar som gäller dem. Det är inte medborgarna som bryter mot dessa lagar. Försök att andas lugnt och fundera på det innan du börjar skratta sådär igen.)

Åter till ämnet. Aftonbladets Anders Lindberg idag:
De rånade barnen förlåter oss aldrig
[...] Ungdomar som växer upp utan framtidshopp och möjligheter hittar förebilder i kriminella kretsar och formar löst sammansatta gäng utanför samhällets normer och regler. Det är hela samhällets misslyckande, från skola och socialtjänst till polisen. [...]

[...] Den uppgivenhet som börjat sprida sig är livsfarlig. I Staffanstorps kommun har man inlett projekt för en så kallad ”gated community”, eller grindsamhälle på svenska, där medelklassen med stängsel och vakter kan stänga omvärlden ute.
Om detta blir en trend faller vårt samhälle i sär. [...]
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...ter-oss-aldrig

Ännu en artikel i mängden med tecken på att den svenska välfärdsstaten håller på att falla samman. Den som tycker att det är roligt är rimligen mentalt störd.
Citera
2020-02-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Den typen av skratt är en väl känd försvarsmekanism:
Skrattet gör att vi upplever en tillfällig frigörelse från ångesten och fruktan. Det är mycket ångestdämpande att kunna skratta i trängda lägen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsvarsmekanism

(Om du går i skolan och skaffar dig en utbildning och sen lite erfarenhet så blir det lättare att förstå hur samhället fungerar. Du förstår att det är bara de anställda inom offentligheten som kan bryta mot de lagar som gäller dem. Det är inte medborgarna som bryter mot dessa lagar. Försök att andas lugnt och fundera på det innan du börjar skratta sådär igen.)

Åter till ämnet. Aftonbladets Anders Lindberg idag:
De rånade barnen förlåter oss aldrig
[...] Ungdomar som växer upp utan framtidshopp och möjligheter hittar förebilder i kriminella kretsar och formar löst sammansatta gäng utanför samhällets normer och regler. Det är hela samhällets misslyckande, från skola och socialtjänst till polisen. [...]

[...] Den uppgivenhet som börjat sprida sig är livsfarlig. I Staffanstorps kommun har man inlett projekt för en så kallad ”gated community”, eller grindsamhälle på svenska, där medelklassen med stängsel och vakter kan stänga omvärlden ute.
Om detta blir en trend faller vårt samhälle i sär. [...]
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...ter-oss-aldrig

Ännu en artikel i mängden med tecken på att den svenska välfärdsstaten håller på att falla samman. Den som tycker att det är roligt är rimligen mentalt störd.

Ok, så nu ska Stockholms kommuns ledning och hela tjänstemannakadern sättas i fängelse för att invandrarnas föräldrar inte får tillräcklig höga socialbidrag och för att de extrapengar som slängs på deras skolor inte är tillräckligt. För all del, kör på med de idéerna. Jag jobbar inte kommunalt så jag klarar mig undan finkan. Låt oss se om du får några intelligenta normala män med dig på den briljanta idén.
Citera
2020-02-04, 23:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ok, så nu ska Stockholms kommuns ledning och hela tjänstemannakadern sättas i fängelse för att invandrarnas föräldrar inte får tillräcklig höga socialbidrag och för att de extrapengar som slängs på deras skolor inte är tillräckligt. För all del, kör på med de idéerna. Jag jobbar inte kommunalt så jag klarar mig undan finkan. Låt oss se om du får några intelligenta normala män med dig på den briljanta idén.
Du snurrar till det och blandar ihop trådarna och ditt eget förvirrade babbel. Låt oss nu hålla oss till ”systemkollapsen” så att övriga deltagare har en möjlighet att fatta sammanhangen i det du skriver.

Kommunerna SKA följa socialtjänstlagen och tillhandahålla tjänster av god kvalitet enligt 3 kap. 3 §:
Insatser inom socialtjänsten ska vara av god kvalitet.

För utförande av uppgifter inom socialtjänsten ska det finnas personal med lämplig utbildning och erfarenhet.

Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-2001-453#K3P3

Detta fungerar uppenbarligen inte, vilket alltså bryter mot lagen. Tycker du att det är OK?
Citera
2020-02-04, 23:52
Medlem
Citat:
Du snurrar till det och blandar ihop trådarna och ditt eget förvirrade babbel. Låt oss nu hålla oss till ”systemkollapsen” så att övriga deltagare har en möjlighet att fatta sammanhangen i det du skriver.

Kommunerna SKA följa socialtjänstlagen och tillhandahålla tjänster av god kvalitet enligt 3 kap. 3 §:
Insatser inom socialtjänsten ska vara av god kvalitet.

För utförande av uppgifter inom socialtjänsten ska det finnas personal med lämplig utbildning och erfarenhet.

Kvaliteten i verksamheten ska systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-2001-453#K3P3

Detta fungerar uppenbarligen inte, vilket alltså bryter mot lagen. Tycker du att det är OK?

Tycker jag att det är OK att invandrarna inte får tillräckligt med socialbidrag (socialtjänstlagen)? Ja.

Tror du verkligen att du kommer få någon annan i den här tråden med dig på att socialbidragen till invandrarna ska höjas...annars ska kommunalpolitiker- och tjänstemän i fängelse?

Eller vem vet, det kanske är genombrottet. Idén sprider sig som en löpeld. Börjar i den här tråden.
Citera
2020-02-05, 00:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tycker jag att det är OK att invandrarna inte får tillräckligt med socialbidrag (socialtjänstlagen)? Ja.

Tror du verkligen att du kommer få någon annan i den här tråden med dig på att socialbidragen till invandrarna ska höjas...annars ska kommunalpolitiker- och tjänstemän i fängelse?

Eller vem vet, det kanske är genombrottet. Idén sprider sig som en löpeld. Börjar i den här tråden.
Det är uppenbart att du är både synnerligen okunnig och synnerligen arrogant. Du avslöjar dig själv som infantil och jag kan därför förstå att du skrattar som en dåre i din enfaldiga självgodhet.

Det handlar givetvis INTE bara om ”socialbidrag” – det handlar om mängder av behovsanpassade och lagstadgade åtgärder som du inte ens har en aning om.

När den lagstiftning som definierar den svenska välfärdsstaten inte längre fungerar har DET samhället upphört att fungera. Kollapsat. Det handlar givetvis INTE om vad du eller några andra ”tycker” – det handlar om faktiska förhållanden.
Citera
2020-02-05, 00:40
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att du är både synnerligen okunnig och synnerligen arrogant. Du avslöjar dig själv som infantil och jag kan därför förstå att du skrattar som en dåre i din enfaldiga självgodhet.

Det handlar givetvis INTE bara om ”socialbidrag” – det handlar om mängder av behovsanpassade och lagstadgade åtgärder som du inte ens har en aning om.

När den lagstiftning som definierar den svenska välfärdsstaten inte längre fungerar har DET samhället upphört att fungera. Kollapsat. Det handlar givetvis INTE om vad du eller några andra ”tycker” – det handlar om faktiska förhållanden.

Jo, jag vet det. Det handlar om skollagen också. Att invandrarskolorna ska få ännu mer extrapengar. Kanske en personlig lärare till varenda en och varför inte en inneboende socialsekreterare, allt enligt socialtjänstlagen. Det finns ju stora behov ("behovsanpassade").

Och om detta inte genomförs...in med de kommunala tjänstemännen i fängelse för brott mot bland annat socialtjänstlagen och skollagen.

Här är en annan idé. Välfärdsstaten är inte ofelbar. Idéerna bakom den är inte så briljanta som dess förespråkare tror.
Citera
2020-02-05, 00:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo, jag vet det. Det handlar om skollagen också. Att invandrarskolorna ska få ännu mer extrapengar. Kanske en personlig lärare till varenda en och varför inte en inneboende socialsekreterare, allt enligt socialtjänstlagen. Det finns ju stora behov ("behovsanpassade").

Och om detta inte genomförs...in med de kommunala tjänstemännen i fängelse för brott mot bland annat socialtjänstlagen och skollagen.

Här är en annan idé. Välfärdsstaten är inte ofelbar. Idéerna bakom den är inte så briljanta som dess förespråkare tror.
Fel tråd. Denna tråd handlar om argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps (givet befintligt samhällssystem).
Citera
2020-02-05, 13:41
Medlem
Furillens avatar
Misstänkt korruption i Sida-projekt i Kenya:

Citat:
Sida har gett nästan 250 miljoner kronor till ett internationellt klimatbiståndsprojekt i Kenya. Nu rapporteras omfattande misstänkt korruption hos flera kenyanska myndigheter. Landets riksrevisor hittade oklarheter kring motsvarande en miljard kronor. Trots att misstankarna blev kända har Sida inte genomfört någon utredning av saken.

https://www.tv4play.se/program/nyhet...4play_sharing&
Senast redigerad av Furillen 2020-02-05 kl. 13:59.
Citera
2020-02-05, 20:13
Medlem
Prayuths avatar
Sjuksköterskorna slår larm – inifrån akuten

Hög arbetsbelastning och brist på kompetent personal sedan mer än hälften av sjuksköterskorna slutat. Skyddsombuden på Näl-akuten begär nu en riskbedömning av arbetsmiljön.

– Den är inte hållbar i längden, säger Anna Tjus, huvudskyddsombud för Vårdförbundet i NU-sjukvården.

https://www.expressen.se/gt/sjukskot...nifran-akuten/
Citera
2020-02-07, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja det är väl bättre fly än illa fäkta, när du inte har argument mot det jag säger är det förstås vettigt.

Hur ska man argumentera mot någon som tycker att ett valförfarande likt det svenska skulle vara en i jämförelse bra anledning, bland alla andra anledningar, att kalla Nordkorea diktatur? Eller ens tycker att det är en relevant liknelse.
Den mer intressanta frågan är ifall du uppriktigt känner dig seriös och verklighetsförankrad när du skriver något dylikt eller om du bara trollar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in