2020-01-09, 15:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag ser att du i ett tidigare inlägg hänvisat till världsbankens bedömningar. Du glömde att berätta att de tror på en försiktig återhämtning i världsekonomin i år och kommande år. De är tydligen lite mer optimistiska än figuren på Handelshögskolan som du berättade om.
Men jag tror mer på klimatforskarnas prognoser än vad jag tror på ekonomernas prognoser. Naturvetenskapens modeller verkar säkrare.
Det fetade. Vilka naturvetenskapliga modeller vill du tillämpa på Sveriges utveckling? Vilka svar vill du söka?
Citera
2020-01-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det fetade. Vilka naturvetenskapliga modeller vill du tillämpa på Sveriges utveckling? Vilka svar vill du söka?

Nu tror jag att du missuppfattade mitt inlägg. Ekonomernas modeller verkar inte så tillförlitliga. Därför vet jag inte om jag vågar tro på Världsbankens förutsägelser om att vi får en försiktig återhämtning i världsekonomin i år och kommande år. Naturvetenskapernas modeller inger mer förtroende. Redan 1969 reste vi ju till månen. Modellerna fungerade. Klimatforskarna förutsåg redan för 15 år sedan hur Europas klimat skulle utvecklas. Jag ser att deras förutsägelser besannats i allt väsentligt. Torra och varma somrar i Sydeuropa mm.
Ekonomer som är tvärsäkra bör man bortse ifrån. All erfarenhet tyder på detta.
Citera
2020-01-09, 16:26
Medlem
Citat:
Nu tror jag att du missuppfattade mitt inlägg. Ekonomernas modeller verkar inte så tillförlitliga. Därför vet jag inte om jag vågar tro på Världsbankens förutsägelser om att vi får en försiktig återhämtning i världsekonomin i år och kommande år. Naturvetenskapernas modeller inger mer förtroende. Redan 1969 reste vi ju till månen. Modellerna fungerade. Klimatforskarna förutsåg redan för 15 år sedan hur Europas klimat skulle utvecklas. Jag ser att deras förutsägelser besannats i allt väsentligt. Torra och varma somrar i Sydeuropa mm.

100 poäng i självklarheter. Ingen kan spå ekonomi speciellt långt framåt, att du ens kände att du behövde påpeka det. Förövrigt reste vi till månen genom kunskap om fysik och teknologi, knappast något du kan relatera till naturvetenskapliga modeller om klimatet...
Citera
2020-01-09, 17:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Tråden handlar om argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps. Vilka naturvetenskapliga modeller vill du tillämpa på Sveriges utveckling ur trådens perspektiv? Vilka svar vill du söka?
Citera
2020-01-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Tråden handlar om argument för och emot att Sverige går mot en systemkollaps. Vilka naturvetenskapliga modeller vill du tillämpa på Sveriges utveckling ur trådens perspektiv? Vilka svar vill du söka?

Kaosteorin utvecklades först av naturvetenskapen. Vad jag förstår kan den också appliceras på ekonomiska skeenden. Om kollapser ingår i värdemängden är jag osäker på. Eftersom du verkar ha en hel del tid över så kan du väl titta på det ?
Citera
2020-01-09, 18:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Kaosteorin utvecklades först av naturvetenskapen. Vad jag förstår kan den också appliceras på ekonomiska skeenden. Om kollapser ingår i värdemängden är jag osäker på. Eftersom du verkar ha en hel del tid över så kan du väl titta på det ?
Ditt antagande om att jag har tid över är lika verklighetsfrånvänt som alla övriga antaganden som du sprider. Du måste ha varit en fullständig katastrof som ”lärare”.

Se vidare mitt inlägg 2019-03-18 gällande kaos, energi, entropi och termodynamik:
(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?

Jag upprepar: Vilka naturvetenskapliga modeller vill du tillämpa på Sveriges utveckling ur trådens perspektiv? Vilka svar vill du söka?
Citera
2020-01-09, 19:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det finns absolut en massa naturvetenskapliga modeller för att beskriva utvecklingen av Sveriges ekonomi. Med oändligt många möjliga utfall.

I nästan alla av dessa fullt möjliga utfall finns varken jag, Totius, Filantrop007 eller 50Hz med i matchen längre.

Och där klämmer skon. Det är faktiskt viktigt att sträva efter ett så alldeles unikt utfall att det finns plats för en fysisk manifestation av en själv i det.

Marginaler. Redundans. Skuldfrihet. Utfall som inte har alla tre för stora delar av samhället är skit.
Citera
2020-01-09, 21:13
Medlem
Prayuths avatar
Tidigare FK-direktörer larmar: Folkbokföring och kontroll av invandrare har ”närmast kollapsat”

Citat:
Stig Orustfjord, Gunnar Johansson och Erik Kärnekull skriver bland annat att ”systemet fick sin slutliga knäck 2015 när folkbokföringens integritet inte längre kunde garanteras. I dag har folkbokföringen och kontrollen av vilka som invandrar närmast kollapsat. Vi har inte längre kontroll över vilka som bor och uppehåller sig i landet.”

Man konstaterar att samordningsnummer som ger rätt till bidrag ges till personer vars identitet inte styrkts, att personer blir svenska medborgare utan att deras identitet säkerställts och att man saknar kontroll över vilka som lämnat landet och fortsätter ta ut bidrag.

https://nyheteridag.se/tidigare-fk-d...ast-kollapsat/
Citera
2020-01-09, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det finns absolut en massa naturvetenskapliga modeller för att beskriva utvecklingen av Sveriges ekonomi. Med oändligt många möjliga utfall.

I nästan alla av dessa fullt möjliga utfall finns varken jag, Totius, Filantrop007 eller 50Hz med i matchen längre.

Och där klämmer skon. Det är faktiskt viktigt att sträva efter ett så alldeles unikt utfall att det finns plats för en fysisk manifestation av en själv i det.

Marginaler. Redundans. Skuldfrihet. Utfall som inte har alla tre för stora delar av samhället är skit.

En bra början är att betrakta lärdomarna från studien ”The limits to Growth” av Dennis Meadows mfl.:

https://youtu.be/hBmjIIWPj3w

En video som med enkel matematik beskriver problemet med den eviga tillväxtens paradigm:

https://youtu.be/kZA9Hnp3aV4
Citera
2020-01-10, 12:33
Medlem
Furillens avatar
Endast halva försvarsbeslutet kan genomföras: "Det fattas pengar i statsbudgeten"

Citat:
Bristen på pengar inför höstens försvarsbeslut slår hårdare än vad som hittills varit känt. Endast halva Försvarsberedningens förslag kan genomföras till 2025, enligt ett besked från Överbefälhavaren. Politiker från flera partier reagerar och vill genomföra hela beredningens förslag.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/en...an-genomforas/

https://samnytt.se/stora-delar-av-fo...er-regeringen/
Citera
2020-01-10, 12:34
Medlem
Furillens avatar
Arga och hotfulla resenärer får åka buss gratis i Skåne:

Citat:
Om kunden är arg är det bättre att låta vederbörande åka gratis än att säga emot. Det säger Lotta Berger, huvudskyddsombud på bolaget Transdev som kör buss för Skånetrafiken.

https://nyheteridag.se/arga-och-hotf...ratis-i-skane/
Citera
2020-01-10, 12:41
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Tidigare FK-direktörer larmar: Folkbokföring och kontroll av invandrare har ”närmast kollapsat”

https://nyheteridag.se/tidigare-fk-d...ast-kollapsat/

Löfvén kommer aldrig röra detta för då förlorar man alla klan och invandrarröster. Dessa kommer även gå bärsärkargång och förstöra allt de ser i samhälle, vilket är de sista Socialdemokraterna vill se.

Vilket leder till högre skatter eller skärande på utgifter. Om man höjer skatten förlorar näringslivet och marknaden, om man skär på utgifter för vanliga Svensson förlorar man politiskt till SD.

Det här landet är fucked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in