Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Är tveksam till var du anser, att "roten till alla problem" finns.
Anledningen till att det fuskas med avvikelsehanteringen inom offentliga verksamheter är väl, att ledningen har låtit förstå, att man inte vill ha mängder med avvikelseanmälningar? Den tjänsteman, som inte ställer upp på det, riskerar att avpolletteras.
Och anledningen till att ledningen har låtit förstå, att man inte vill ha mängder med avvikelseanmälningar är väl, att ansvariga politiker har låtit förstå, att man vill ha den offentliga verksamheten skönsminkad? Den ledning, som inte ställer upp på det, riskerar att avpolletteras/bli utbytt.
Roten till problemen är att verksamheterna INTE rapporterar att de INTE klarar att följa de lagar och regler som finns. Varje gång regelverket inte kan efterlevas, t.ex. vid en social utredning eller en vårdinsats, uppstår en avvikelse som SKA rapporteras.
När avvikelsen inte rapporteras så ”finns den inte”. De ansvariga kan därmed SÄGA att regelverket följs – det är mycket svårt eller omöjligt att bevisa motsatsen.
Men vad är hönan och vad är ägget i detta fall? De ansvariga lokala politikerna är ofta synnerligen okunniga och saknar ofta nödvändig utbildning och erfarenhet. De håller i pengarna men har ingen aning om hur mycket som egentligen behövs eller till vad. Politikerna är helt beroende av korrekt information från verksamheterna.
När verksamheterna fuskar och ljuger förs politikerna bakom ljuset.
Detsamma gäller för medierna. Jag är mycket kritisk till våra svenska medier men samtidigt inser jag att det är nästan omöjligt att försöka gräva eftersom chefer och politiker hela tiden fuskar, ljuger och mobbar.
Journalisterna ger upp när de aldrig får några meningsfulla svar från verksamheterna.
Jag menar därför att fuskande, ljugande och mobbande offentliga verksamheter är roten till alla problem.
Verksamheterna omöjliggör en vettig politik och en saklig och opartisk journalistik genom att undanhålla fakta och ljuga.
Detta är absolut inget försvar av politiker och medier. Tvärtom. Jag konstaterar bara att det, enligt min uppfattning, är fuskande verksamheter som är hönan. Allt annat är följdeffekter av fusket och lögnerna.