Citat:
Ursprungligen postat av
Spersson
Eller att stat och kommun ställer in sina betalningar och försätts i konkurs.
Detta kan dock undvikas så länge landet kan låna pengar utomlands.
Vilket nu sker i stor skala.
Sveriges ekonomi är i det globala sammanhanget mycket god. Även en större ekonomisk recession skulle inte rubba stabiliteten. Propagandan från höger biter inte längre lika bra då invandringen till landet stramatas åt, så jag gissar att vi idag har ett nettounderskott i migrationen, vilket i sig på längre sikt kan leda till en ekonomisk nedgång, dock inte säkert då robotiseringen kommer att öka.
Vill ni ha systemkollaps rekommenderar jag att ni på nått sätt får islamisterna att börja köra igång en terrorvåg i landet, typ smälla av bomber varannan vecka i storstäderna. Ändå är jag inte alls säker att detta leder till annat än att statens makt stärks och att folket sluter upp bakom regeringen. Det är ganska hopplöst att tala om samhällskollaps idag. Förutsättningarna är ganska små om vi tar en tidsspann på typ 3år, vilket är ungefär vad man kan överblicka. Mycket kan hända i världen, men även om det sker häftiga saker (typ kärnvapenkrig i Korea) så slår det nog inte igenom på alltför kort sikt – och just ett sådant krig i Asien kanske med atombomber som smäller av i USA - leder säkert till ekonomisk depression, men däremot inte till systemkollaps.