2015-10-15, 15:25
Medlem
Efter en återställning och nyinstallering på min bärbara dator har jag Windows 7 installerat på båda mina hårddiskar.

Båda hårddiskarna verkar även nu vara 'enskilda' och inte 'sammansatta' då båda visar sin egen kapacitet istället för den totala vilket gjordes innan återställningen.

Då jag saknar kompetens för att förstå konvekvensenserna av mina handlingar undrar jag om en enkel msconfig -> ta bort Windows 7 på D hårddisken löser problemet.

Elgiganten genomförde återställningen och nyinstalleringen och har inte rättigheterna av Dell att öppna upp min dator för att manuellt ta bort en av hårddiskarna vid installation, (vilket jag tror är en möjlighet?).

Hur bör jag agera för att endast ha en Windows 7 installerat samt få mina hårddiskar att agera som innan?
Citera
2015-10-15, 15:40
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronikel
Efter en återställning och nyinstallering på min bärbara dator har jag Windows 7 installerat på båda mina hårddiskar.

Båda hårddiskarna verkar även nu vara 'enskilda' och inte 'sammansatta' då båda visar sin egen kapacitet istället för den totala vilket gjordes innan återställningen.

Då jag saknar kompetens för att förstå konvekvensenserna av mina handlingar undrar jag om en enkel msconfig -> ta bort Windows 7 på D hårddisken löser problemet.

Elgiganten genomförde återställningen och nyinstalleringen och har inte rättigheterna av Dell att öppna upp min dator för att manuellt ta bort en av hårddiskarna vid installation, (vilket jag tror är en möjlighet?).

Hur bör jag agera för att endast ha en Windows 7 installerat samt få mina hårddiskar att agera som innan?

Formatera en disk
Citera
2015-10-15, 16:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du kan formaterar denna hårddisk under Datorhantering/Diskhantering.
Citera
2015-10-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du kan formaterar denna hårddisk under Datorhantering/Diskhantering.

Formatera hårddisk D: via Diskhantering och sedan alternativen låter jag vara?,

bör jag fortfarande köra msconfig för att radera Windows 7 på D: eller gör diskhantering jobbet?

Tack för hjälpen
Citera
2015-10-15, 18:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Formatera hårddisk D: via Diskhantering och sedan alternativen låter jag vara?,

bör jag fortfarande köra msconfig för att radera Windows 7 på D: eller gör diskhantering jobbet?

Tack för hjälpen

Det kan du tar bort med hjälp av Diskrensning som finns under Systemverktyg.
Citera
2015-10-15, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det kan du tar bort med hjälp av Diskrensning som finns under Systemverktyg.

Okej, Windows 7 är borta på den ena hårddisken.

Jag har nu C med Windows 7 (och allt annat), och en helt tom D.

Via diskhanteringen har jag inte lyckats sammanföra dem båda till en, C och D har 698 GB var och inte den totala mängden i en. Snackar jag i nattmössan och det ska vara så här eller missar jag något uppenbart?

När jag startar datorn nu står det nu att båda hårddiskarna är "non-raid disc" när jag använder raid, något fel?

Om du har tid att guida mig igenom min egenskapta djungel skulle jag uppskatta det enormt.
Citera
2015-10-16, 20:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Okej, Windows 7 är borta på den ena hårddisken.

Jag har nu C med Windows 7 (och allt annat), och en helt tom D.

Via diskhanteringen har jag inte lyckats sammanföra dem båda till en, C och D har 698 GB var och inte den totala mängden i en. Snackar jag i nattmössan och det ska vara så här eller missar jag något uppenbart?

När jag startar datorn nu står det nu att båda hårddiskarna är "non-raid disc" när jag använder raid, något fel?

Om du har tid att guida mig igenom min egenskapta djungel skulle jag uppskatta det enormt.

Vill du sammanfoga detta till en enda partition?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in