• 1
  • 2
2015-10-15, 12:59
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Jag har ett konto med Wells Fargo från när jag jobbade i USA, och en kompis med ett Bank of America-konto skulle föra över pengar (en större summa) han var skyldig mig. Han använde sig av Bank of Americans "Move Money"-funktion där han bara behövde knappa in min mejladress. Detta gjorde han i lördags, och jag fick snabbt ett meddelande både till mitt mejlkonto och Wells Fargo-onlinekonto att jag hade en inkommande pengatransfer, och att det skulle ta upp till tre dagar.

När det blev tisdag (måndag var Columbus Day så då var bankerna stängda) fick jag dock ett meddelande om att transfern hade gått i stöpet, medan summan är borta från min kompis Bank of America-konto. När jag ringer Wells Fargo säger de att de kan se att transfern mycket riktigt har misslyckats, men har ingen aning om varför. Samtidigt berättar Bank of American för min kompis att Wells Fargo enligt dem har mottagit pengarna och att det inte finns något de kan göra i det läget.

Wells Fargo har lovat att undersöka saken men det kommer ta 10 arbetsdagar innan jag får reda på vart pengarna tagit vägen.

Frågeställning

Vart har mina pengar egentligen tagit vägen?

Vad är det mest troliga scenariot just nu? Att pengarna krediteras tillbaka till min väns konto eller att de till slut hamnar i mitt Wells Fargo-konto, trots att Wells Fargo säger att transfern misslyckats?

Finns det något annat möjligt scenario?

Tack på förhand,

Baz
Citera
2015-10-15, 13:36
Medlem
rakarnas avatar
pengarna borde ju gå tillbaka till han som skickade dem.
Citera
2015-10-15, 13:37
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
pengarna borde ju gå tillbaka till han som skickade dem.
Motivera.

Enligt hans bank har pengarna redan gatt till min och det finns inget de kan gora.
Citera
2015-10-15, 13:56
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Motivera.

Enligt hans bank har pengarna redan gatt till min och det finns inget de kan gora.

har ingen erfarenhet av misslyckade transaktioner. Men jag tycker att det är logiskt att när en transaktion misslyckats av någon anledning så skickar man tillbaka pengarna till han som skickade pengarna. så får väl han skicka igen.

så om pengarna har kommit till en annan bank so tror ja att när dem återfinns så skickas dem tillbaka i ledet.
Citera
2015-10-15, 15:24
Medlem
Vilket trams.

Om du och din polare ar sa satans dumma ni anvander din mejladress som enda uppgift vart pengarna ska sa fortjanar ni bagge att pengarna kommer bort.

Hade ni betalat de $15-20 som en domestic wire-transfer kostar sa hade du haft slantarna samma dag eller senast nasta bankdag beroende pa nar kommpisen skickade pengar.
Min bank har cut-off klockan 11 for det som gar samma dag kl 1400. Efter 11 sa skickas det nastkommande bankdag kl 10.00.

Men nar jag skickade slantar fran Nordea till mitt konto har i USA sa kom pengarna aldrig fram...Nagon siffra var fel.

Nordeas hjalp var lika mycket som ingenting...Dina pengar Ditt bekymmer...
Nordea Finland i NY som var mottagande transferbank kunde se att pengarna varit dar och skickats vidare till min bank

Min bank kunde inte se att nagot kommit fran Nordea Finland alls....

Sa efter 2 veckor av ringande och tjatande sa dok helt plotsligt pengarna uupp pa mitt svenska konto. Inget meddelande eller forklaring.
Hade jag sjalv inte kollart mitt konto varje dag sa hade jag inte haft en aning om att pengarna var i retur.

Sa formodligen sa kommer pengarna ater till din kompis...om nu inte hela mailadress-transfer ar en scam.
Later lite som det

Peller
Citera
2015-10-15, 15:41
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Vilket trams.

Om du och din polare ar sa satans dumma ni anvander din mejladress som enda uppgift vart pengarna ska sa fortjanar ni bagge att pengarna kommer bort.

Hade ni betalat de $15-20 som en domestic wire-transfer kostar sa hade du haft slantarna samma dag eller senast nasta bankdag beroende pa nar kommpisen skickade pengar.
Min bank har cut-off klockan 11 for det som gar samma dag kl 1400. Efter 11 sa skickas det nastkommande bankdag kl 10.00.

Men nar jag skickade slantar fran Nordea till mitt konto har i USA sa kom pengarna aldrig fram...Nagon siffra var fel.

Nordeas hjalp var lika mycket som ingenting...Dina pengar Ditt bekymmer...
Nordea Finland i NY som var mottagande transferbank kunde se att pengarna varit dar och skickats vidare till min bank

Min bank kunde inte se att nagot kommit fran Nordea Finland alls....

Sa efter 2 veckor av ringande och tjatande sa dok helt plotsligt pengarna uupp pa mitt svenska konto. Inget meddelande eller forklaring.
Hade jag sjalv inte kollart mitt konto varje dag sa hade jag inte haft en aning om att pengarna var i retur.

Sa formodligen sa kommer pengarna ater till din kompis...om nu inte hela mailadress-transfer ar en scam.
Later lite som det

Peller
Transfern kopplades ju dock till mitt Wells Fargo-konto. Jag fick ett meddelande pa Wells Fargo-kontot om att en transfer från min kompis var pa ingång och att det var "in process". Sen tre dagar senare stod det "transaction failed" istället utan förklaring till varför. Sa han har ju inte skickat pengar till fel konto i alla fall.

Jag har skickat pengar genom mejladress-transfer massvis med ganger, det var sa jag betalade min hyra i USA. Har aldrig haft nagra problem med det forran nu nar jag skulle ta emot pengar.
Citera
2015-10-15, 15:44
Medlem
Novus4212s avatar
En transfer försvinner bara inte.

Någon nämner att det låter som en scam. Varför skulle det vara en scam när det är så det funkar? BoA har de facto en tjänst där du bara behöver ange email och sen ta ett par ytterligare steg för att få pengarna.

Dock är USA banker stenåldersbanker när det gäller just överföringar. Och vi skall inte ens snacka om internationella överföringar där många företag till och med fortfarande insisterar på checkar eller PayPal när det gäller olika utbetalningar och vägrar en wire.

Pengarna kommer att dyka upp men du får nog hänga på luren lite. Pengarna kommer aldrig att försvinna.
Citera
2015-10-15, 16:17
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Pengarna kommer att dyka upp men du får nog hänga på luren lite. Pengarna kommer aldrig att försvinna.
Ar det troligare att de dyker upp hos mig eller hos honom? Enligt Bank of Americas uppgifter har pengarna natt Wells Fargo medan Wells Fargo hävdar att transaktionen aldrig gick igenom.
Citera
2015-10-15, 16:25
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ar det troligare att de dyker upp hos mig eller hos honom? Enligt Bank of Americas uppgifter har pengarna natt Wells Fargo medan Wells Fargo hävdar att transaktionen aldrig gick igenom.

Det vill jag inte uttala mig om men det är antingen eller och gör ingen skillnad.

Du ber din bank spåra så mycket som möjligt och din kompis ber sin bank spåra så mycket som möjligt och ligger på lite med jobbiga samtal så kommer dom helt plötsligt att dyka upp på det ena eller andra stället.

Banker brukar bara hålla käften om sina misstag och den som har gjort fel rättar till det och sen är alla nöjda.

Inget nytt under solen.
Citera
2015-10-15, 16:28
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Det vill jag inte uttala mig om men det är antingen eller och gör ingen skillnad.

Du ber din bank spåra så mycket som möjligt och din kompis ber sin bank spåra så mycket som möjligt och ligger på lite med jobbiga samtal så kommer dom helt plötsligt att dyka upp på det ena eller andra stället.

Banker brukar bara hålla käften om sina misstag och den som har gjort fel rättar till det och sen är alla nöjda.

Inget nytt under solen.
Jag har redan "filed a claim" genom banken (vilket tar tio dagar), och min kompis har blivit ombedd att gora samma sak med sin bank om pengarna fortfarande inte dykt upp (eller tillbaka) imorgon. Bor man lita pa att de gor sitt jobb eller ringa och tjata anda?

Tack for svaren hititlls.
Citera
2015-10-15, 16:31
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Jag har redan "filed a claim" genom banken (vilket tar tio dagar), och min kompis har blivit ombedd att gora samma sak med sin bank om pengarna fortfarande inte dykt upp (eller tillbaka) imorgon. Bor man lita pa att de gor sitt jobb eller ringa och tjata anda?

Tack for svaren hititlls.

Ge dom ett par dagar men sen är det dags att börja ringa och vara lite jobbiga. Då brukar det hända saker.
Citera
2015-10-16, 16:54
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ge dom ett par dagar men sen är det dags att börja ringa och vara lite jobbiga. Då brukar det hända saker.
Jo.

Det borde ju inte vara särdeles svårt för dem att spåra pengarna, är min känsla. De har ju en tydlig avsändare och mottagare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in