2015-10-15, 09:12
Medlem
Nu börjar årets kastanjer komma.
(En höjdare med rört smör och kryddor tillsammans med rött vin!)

Ett återkommande problem (för mig) är hur bäst tillaga dom, speciellt för att dom skall vara lättskalade.
Ibland så blir kastanjerna rejält svårskalade och "skinnet" sitter fast ordentligt.
Några tips?

/T
Citera
2015-10-15, 10:30
Medlem
Sebzors avatar
Vilken typ av kastanjer väljer du?
Kanske lite off-topic, men det är intressant att veta då vissa sorter är giftiga.
Citera
2015-10-15, 10:38
Medlem
DolphinMelters avatar
Smör, kryddor och vin låter gott kanske ska testa det!

Själv tillagar jag vanligtvis lite mer basic, snittar kastanjerna i toppen och kör i micron i 2-3 minuter. Serveras med salt.
Citera
2015-10-15, 11:06
Medlem
Jag lagade kastanje- och butternut squashsoppa häromdagen med bl.a. vitt vin, grädde m.m. Blev svingött!
Citera
2015-10-15, 11:28
Medlem
MeanMEs avatar
Jag rostar eller kokar dem några minuter längre än givet.
Brukar inte vara några större problem att skala dem.

Utmärkt till pasta och pesto.
Kastanjemjöl är toppen i matlagning och bakning.
Citera
2015-10-15, 13:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Kanske lite off-topic, men det är intressant att veta då vissa sorter är giftiga.
Vi kan tänka oss att de inte är så giftiga, dom man köper i affären.
Citera
2015-10-15, 13:36
Medlem
Citat:

Ja, dom svenska är väl alla om inte giftiga så oätliga...

Jag köpte mina häromdagen på Hötorget (Stockholm), men dom finns ju på många håll under säsong.
Dom växer väl i länder som Frankrike, Italien etc.
Senare framåt jul är det ofta problem med kastanjerna man köper eftersom dom gärna vill mögla.
Dom får absolut inte ligga "inplastade" utan skall ligga i öppna korgar eller liknande i butiken!

/T
Citera
2015-10-15, 13:58
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Inga som säljs i affär är det.
Hästkastanjer som du oftast finner i naturen om du inte bor långt söder ut är giftiga.
Finns dock äkta kastanj även i Sverige.
Citera
2015-11-01, 18:52
Medlem
Så här är enklast och godast:

Skär ett kryss i mitten på varje kastanj, en bit ner på varje sida (detta är viktigt - har varit med om att kastanjer exploderat i ugnen om krysset inte är djupt/långt nog), akta fingrarna med kniven bara. Ställ kastanjerna på bakplåt med toppen uppåt på en bädd av salt, eller som jag föredrar: små hemmagjorda "folieformar" som tillåter kastanjen att stå upprätt (vanlig aluminiumfolie), en per kastanj alltså.

Tillaga i mitten av ugnen i 25-30 grader i 225 grader. Välj jämnstora kastanjer, annars blir de mindre kastanjerna lätt torra. Man kan behöva prova sig fram, har varmluftsugn och då räcker 200 grader i 25 minuter.

Skala kastanjerna när de svalnat något.

Ät med citronsmör: Rumsvarmt smör blandat med lite riven citron, citronsaft samt svartpeppar och ev salt, om smöret ej är saltat.

Detta är en hit som förrätt tillsammans med vitt eller rött eller bubblor. 4 kastanjer per person är lagom som förrätt, då de är enormt proteinrika och mättande.
Citera
2015-11-01, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302

Ett återkommande problem (för mig) är hur bäst tillaga dom, speciellt för att dom skall vara lättskalade.
Ibland så blir kastanjerna rejält svårskalade och "skinnet" sitter fast ordentligt.
Några tips?

/T
Enligt insatta i ämnet kan de doppas i vatten efter ugnsrostningen, för att bli mer lättskalade. En del kastanjer är tyvärr dåliga, vilket man inte alltid ser i affären (svarta, torra inuti) och blir mkt svårskalade därför. Bara att kasta. Välj glänsande, snygga exemplar. Men man kan dra nitlott trots detta, skenet bedrar ibland.

Här en video (tyvärr på franska, men man fattar ändå) om hur man skär krysset (enligt mig inte tillräckligt långt ner på sidorna), och hur man skalar kastanjer efter tillagning. Bry er inte om det andra hon pratar om med värme, tillagningstid och sånt.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxtOoidUaDI
Citera
2015-11-02, 02:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302

Några tips?

/T
Över öppen eld eller i ugnen på ca 175 grader men de ska snittas innan de åker in i ugnen och nog bearbetas lite och ha lite folie omkring sig över öppen eld innan de rostas till mot slutet.

Salt är nog det enda jag skulle rekommendera, man förstör kastnjesmaken med en massa onödiga kryddor, då är det liksom inte kastanjen man äter längre. Som potatis, skulle du sönderkydda en riktigt god potatis kanske, nej just det. Man vill åt potatissmaken eller i detta fall kastnjesmaken som är unik och icke i behov av att förintas av kryddor, det är det som händer när man försöker gastronomisera en frukt som i sig är så känslig och redan har eget smakförhöjande fett, att ens vilja krydda sönder det tycker jag är helt fel för då kan man lika gärna gå och köpa sig en korv med mos i valfri kiosk.

Tänk muskot, skulle du börja mixtra med muskot för att få till ickemuskotsmak , varför skulle man isf ha muskot i mat? Nej kastanjen äts som den är i sig självt. Att "förädla en kastanj" med samma skit som man gör med nötterna med den vidriga massan omkring tycker jag är vedervärdigt gjort mot nötkaraktärens egna smakvärde. Det ska vara möjligtvis isf smör el margarin men också det bryter av och förintar den unika smaken och dränker kastanjens eget fett som ger kastanjesmaken. Definitivt inte peppar, salt på sin höjd, för de bortskämda
Citera
2015-11-14, 18:08
Medlem
Afrolovers avatar
Kastanjer skall tillagas på saltbedd i ugn enl. mig.

De kastanjer som växer i svenka parker är Hästkastanjer. Om inte giftiga så i varjefsll oätliga.

Åtliga kastanjer är en helt annan art.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in