• 1
  • 2
2005-10-31, 13:30
Medlem
Xogedes avatar
Jag tänkte trixa lite med skolans datorer med hjälp av startdiskett, men adminjäveln hade satt datorerna att boota från hårddisken först. BIOS-setupen var lösenordsskyddad, inga "master passwords" funkade, och rummet var inte direkt insynsskyddat (så att man kunde ta ut batteriet). Då såg jag att efter att datorn hade kört "Memory check" (finns inte på alla datorer), skulle den Detecta "Primary Master", "Primary Slave", "Secondary Master" och "Secondary Slave", och det stod "Press F4 to skip". När jag tryckte F4 (på alla 4), bootade den från disketten istället. Jag har även upptäckt att nyare Award-BOIS har en bild istället för text, på dessa måste man trycka på Tab för att texten ska dyka upp. Hoppas att detta kan hjälpa flera som har kört fast.
Citera
2005-10-31, 13:54
Medlem
ceziums avatar
inte för att vara taskig mot dig på något sätt.. men om bios inte "upptäcker" hddn för att du stoppar den så kan du inte heller läsa eller skriva till den.. Detta brukar ju vara något man vill göra de gånger man väljer att boota från floppy... Men visst borde du ha full access i övrigt till datorn
Citera
2005-10-31, 14:14
Medlem
Xogedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
inte för att vara taskig mot dig på något sätt.. men om bios inte "upptäcker" hddn för att du stoppar den så kan du inte heller läsa eller skriva till den.. Detta brukar ju vara något man vill göra de gånger man väljer att boota från floppy... Men visst borde du ha full access i övrigt till datorn
Det trodde jag också, men faktum är att man har tillgång till alla diskar som vanligt... tro det eller ej!
Citera
2005-10-31, 15:01
Medlem
ceziums avatar
det låter väldigt konstigt men jag får vänta tills jag trillar över en burk med award-bios så jag kan testa själv... men tills motsatsen är bevisad tror jag nog ändå inte på dig
Citera
2005-10-31, 15:42
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cezium
det låter väldigt konstigt men jag får vänta tills jag trillar över en burk med award-bios så jag kan testa själv... men tills motsatsen är bevisad tror jag nog ändå inte på dig

Xogede har delvis rätt.
Det beror på vad det är för OS.
Om du kör DOS använder den BIOS inställningarna, Linux t.ex detekterar själv
Citera
2005-10-31, 16:24
Medlem
Xogedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Xogede har delvis rätt.
Passar bra för denna.
Citera
2005-10-31, 18:35
Medlem
ceziums avatar
Citat:
Xogede har delvis rätt.
Det köper jag helt och hållet. låter mycket logiskt...
Citera
2005-11-01, 18:09
Medlem
Citat:
Xogede har delvis rätt.

Tror du att skolor kör Linux på sina datorer?. Nej, möjligtvis på servern. SKolor är i allmänhet konservativa och håller fasst vid Windows 2000 / XP, därför att dem mer eller mindre är beroende av MS Office i undervsning m.m.

W2k / XP är ju inte DOS, utan NT, så det kanske funkar. Säger det med viss reservation då jag inte har testat.
Citera
2005-11-01, 19:47
Medlem
Xogedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspie
Tror du att skolor kör Linux på sina datorer?. Nej, möjligtvis på servern. SKolor är i allmänhet konservativa och håller fasst vid Windows 2000 / XP, därför att dem mer eller mindre är beroende av MS Office i undervsning m.m.

W2k / XP är ju inte DOS, utan NT, så det kanske funkar. Säger det med viss reservation då jag inte har testat.
Fattar du ens vad jag snackar om? Jo en startdiskett! En startdiskett är fullständigt oberoende av vad för OS som finns på datorn!
Citera
2005-11-01, 20:01
Medlem
blueCommands avatar
Citat:

Jag sa t.ex Linux eftersom jag syftar på moderna OS och det var det första som kom upp eftersom jag använder det just nu.
Windows NT, kanske även 98 använder också egna probe funktioner
Citera
2005-11-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xogede
Fattar du ens vad jag snackar om? Jo en startdiskett! En startdiskett är fullständigt oberoende av vad för OS som finns på datorn!

Jag har inte ens nämn ordet startdiskett. F.ö. ör det föga troligt att Linux låg på datorn, vilken trådskaparen pillade på.
Citera
2005-11-01, 21:47
Medlem
Xogedes avatar
Citat:
Jag har inte ens nämn ordet startdiskett. F.ö. ör det föga troligt att Linux låg på datorn, vilken trådskaparen pillade på.
1. Jag är trådskaparen.
2. blueCommand menade antagligen att det beror på vilket OS det är på startdisketten, vilket var vad jag påpekade.
3. Var har jag sagt att linux låg på datorn?
4. Nu bråkar vi inte här
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in