• 1
  • 2
2015-10-15, 03:04
Medlem
Enbilfixarallts avatar
Vet inte vem eller vilka jag ska vända mig till, så jag tänkte att om jag har tur så kanske någon vänlig medmänniska här på fb kan ge mig råd.

Min flickvän misstänker att hon har borderline eller något åt det hållet, jag misstänker också det även fast hon oftast är "normal". Hon har länge sökt hjälp, men av vad jag förstått och sett med egna ögon är att hon bara passas runt och passas vidare.. Ingen tar tag i problemet, allt tar tid och ingenting händer.. NÄR SKA HON FÅ HJÄLP? Ska hon erbjudas hjälp när det är försent eller? Hade hon inte haft sin dotter och mig så tror jag fan att något riktigt sorgligt hade hänt.

SNÄLLA kan någon som förstår sånt här hjälpa oss, vem ska man vända sig till? Tydligen ska Dialektiskt beteendeterapi vara botemedlet men för att få sådan hjälp behöver man ha diagnosen borderline.. Ingen säger att hon har borderline men det är heller ingen som säger att hon INTE har det..

Vet inte vart jag borde postat detta, tror jag är rätt iaf.. tacksam för alla svar och all hjälp!
Senast redigerad av Enbilfixarallt 2015-10-15 kl. 03:06.
Citera
2015-10-15, 06:48
Medlem
nonameds avatar
Begär en riktig utredning om hon inte gjort det än. Annars drar dom bara ut på det och bollar i mellan.
Citera
2015-10-15, 09:57
Medlem
Densomsas avatar
Ja, kräv en utredning och be dem sätta upp en vårdplan. Hur tänker de hjälpa henne, genom vilken behandling, när, och vad är målen? Sätt press och var aktiv med frågor.

All respekt till dig som stöttar henne.
Citera
2015-10-15, 12:12
Medlem
warfighters avatar
Var har hon sökt hjälp hittills? Det kanske känns som en dum fråga, men har hon varit på psyk? Ibland kan man hamna i nån parallell vårdsväng på vårdcentraler med mer eller mindre givande samtal med "terapeuter" av olika slag. Hjälper kanske vissa, vad vet jag, men man kan göra en egenanmälan till psyk.

Om det redan är där hon är så instämmer jag med ovanstående.. utredning och vårdplan. Tyvärr är det så idag att man måste vara frisk för att söka vård.. man måste kämpa för det!
Citera
2015-10-15, 14:29
Medlem
Overklighetss avatar
Detta är psykiatrin i ett nötskal tyvärr. Det handlar inte så mycket om att hjälpa människor utan mer om att vårdpersonal ska ha sin lön och kunna betala skatt. Jag känner ingen som har blivit frisk med hjälp av psykiatrin.
Citera
2015-10-15, 14:32
Bannlyst
Borderline säger du..

Ta dina saker och spring fort som fan

edit: Ring soc på dottern om du bryr dig om henne.
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-10-15 kl. 14:37.
Citera
2015-10-15, 14:44
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Borderline säger du..

Ta dina saker och spring fort som fan

edit: Ring soc på dottern om du bryr dig om henne.

Borderline kan behandlas med bra resultat med DBT.

EDIT: Varför skulle han ringa SOC på dottern?
Citera
2015-10-15, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Borderline kan behandlas med bra resultat med DBT.

EDIT: Varför skulle han ringa SOC på dottern?

För att befria ungen från en galen mor?
Citera
2015-10-15, 15:03
Medlem
warfighters avatar
Citat:
För att befria ungen från en galen mor?

Jag tycker du ska lära dig mer om vad Borderline de facto är innan du skriver dumheter. Visst kan det det finnas barn som behöver tas ifrån sina föräldrar, men det sker verkligen inte på grund av en diagnos, om barnet inte far illa.

En person med borderline är inte "galen", även om det är ett vanligt påstående. "Borderline" används ofta lite slarvigt som ett skällsord om dumma ex, ungefär som kvinnor ofta kallar sina ex för psykopater. Det betyder inte att exet på riktigt var varken borderline eller psykopat.

När det gäller psykisk ohälsa över lag så är ingen hjälpt av att det sprids fördomar. Många mår dåligt i vårt samhälle idag, och många har någon i sin närhet som drabbas åtminstone någon gång i livet. Varför göra det värre?
Citera
2015-10-15, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag tycker du ska lära dig mer om vad Borderline de facto är innan du skriver dumheter. Visst kan det det finnas barn som behöver tas ifrån sina föräldrar, men det sker verkligen inte på grund av en diagnos, om barnet inte far illa.

En person med borderline är inte "galen", även om det är ett vanligt påstående. "Borderline" används ofta lite slarvigt som ett skällsord om dumma ex, ungefär som kvinnor ofta kallar sina ex för psykopater. Det betyder inte att exet på riktigt var varken borderline eller psykopat.

När det gäller psykisk ohälsa över lag så är ingen hjälpt av att det sprids fördomar. Många mår dåligt i vårt samhälle idag, och många har någon i sin närhet som drabbas åtminstone någon gång i livet. Varför göra det värre?

Kärringar med borderline är utåtagerande. Roligt att du tog upp antisocial personlighetsstörning, för dessa borderlinekärringar beter sig minst lika dåligt som "psykopater" i perioder. Men de har ju goda avsikter och kan inte kontrollera sig som psykopaten så det är okej.

en enkel googling gav detta http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/t...ed-borderline/

Man har de i sin närhet som man väljer att ha i sin närhet. Nu kan ungen inte själv välja därför anser jag det vara helt korrekt att kontakta "socialen".
Senast redigerad av DavidMiscavige 2015-10-15 kl. 15:09.
Citera
2015-10-15, 15:24
Medlem
Enbilfixarallts avatar
Citat:
Kärringar med borderline är utåtagerande. Roligt att du tog upp antisocial personlighetsstörning, för dessa borderlinekärringar beter sig minst lika dåligt som "psykopater" i perioder. Men de har ju goda avsikter och kan inte kontrollera sig som psykopaten så det är okej.

en enkel googling gav detta http://xn--detknsligabarnet-ynb.se/t...ed-borderline/

Man har de i sin närhet som man väljer att ha i sin närhet. Nu kan ungen inte själv välja därför anser jag det vara helt korrekt att kontakta "socialen".

Jag har sett dina inlägg förut här, du är en låg människa, jag ska inte prata om tjejen eller hennes barn med dig, men jag ska prata om dig, du är en människa som varje dag mår dåligt jag insåg det igår på andras trådar där du skrivit, nu bekräfta du det hela bara. Igår 3 på natten satt du och skrev onödiga saker och nu 3 på eftermiddag gör du samma sak, visar bara på att du inte har ett liv, en borderline med bra personlighet är 100 gånger bättre människa än en "normal människa" med äcklig personlighet. Du är en sån som man skrattar åt och pratar bakom ryggen på, hur mycket du än försöker att inte vara det. Är på jobbet så ska inte slösa mer tid på dig.
Citera
2015-10-15, 15:25
Medlem
Enbilfixarallts avatar
Och till alla andra, tack för svar, det var ungefär så jag själv hade tänkt men tack som fan för att ni tog er tid och svarade så snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in