• 1
  • 2
2015-10-15, 00:46
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ska inte söka till högskolan förrän HT 2016, men börjar redan titta runt lite på olika alternativ.
Vill allra helst gå ekonomie-kandidat eller jurist, i andra hand nationalekonomisk eller statsvetenskaplig kandidat.
Bor i Stockholms län, "söder om söder", så ur den synpunkten är väl SU klart bäst. Annars värderar jag bra lärare och en god studiemiljö med engagerade studiekamrater och hög nivå/god kvalité på studierna, högt. Även att det ser någorlunda bra ut på CV:et. Jag vet att utbildning inte är allt såklart, men tänkte om den ena eller andra har väldigt mycket bättre/sämre rykte än den andra... Kårliv och sånt bryr jag mig överhuvudtaget inte om. Har aldrig druckit en droppe alkohol och tänker inte göra det heller. Så kårliv och sånt är jag helt ärligt bara glad om jag slipper.

Men, vilken av skolorna är egentligen bäst då?
Känner mig veterligen ingen som går just "mina" utbildningar på någon av lärosätena, så har ingen att fråga. Eller jo, min pappa läste lite strökurser i ekonomi på SU, men det var i mitten/slutet av 70-talet. Han tyckte att kvalitén var riktigt usel då, men det kan ju ha ändrats på 40 år.
Citera
2015-10-15, 01:01
Medlem
UU såklart är du dum eller? Du kommer ruttna innefrån på SU. Mer deppigt ställe får man leta efter.

Såvida du inte är strikt asocial och älskar ensamhet välj inte SU före UU. Ingen som tvingar dig supa. Har svårt att tro att SU skulle väga tyngre än den klassiska universitetsstaden Uppsala. Därtill är det svårare få bostad i Stockholm.
Citera
2015-10-15, 01:08
Medlem
Paragrafryttarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinnova
UU såklart är du dum eller? Du kommer ruttna innefrån på SU. Mer deppigt ställe får man leta efter.

Såvida du inte är strikt asocial och älskar ensamhet välj inte SU före UU. Ingen som tvingar dig supa. Har svårt att tro att SU skulle väga tyngre än den klassiska universitetsstaden Uppsala. Därtill är det svårare få bostad i Stockholm.

Håller med. SU är verkligen deppigt på alla sätt, visst blir väl lite vad man gör det till men mer deprimerande ställe får man leta efter.

Välj UU TS. Har många gånger funderat på att byta men har inte blivit av.
Citera
2015-10-15, 18:29
Medlem
UU helt klart. Alla jag känner som pluggat på SU (5-6 stycken) har hatat det. Alla jag känner som pluggat i Uppsala har älskat det.

UU har bättre status, utbildning och studentliv.
Citera
2015-10-15, 22:06
Medlem
Allt beror på vad du vill få ut av studierna. Vill du leva studentlivet i en korridor och supa skallen av dig på nation på billig Spendrups så välj Uppsala. Vill du plugga dina timmar och sen åka hem och träffa polarna du redan har eller har andra skäl att stanna i Stockholm som jobb eller familj så välj SU.
Citera
2015-10-16, 11:10
Medlem
Det beror nog lite på vad du söker, studentlivet? UU

Om du har möjlighet att skaffa boende i stockholm så finns det bra möjligheter till meriterande extrajobb vid sidan av studierna. Majoriteten av de som jag studerar med på SU jobbar deltid/heltid, vilket såklart är en fördel givet att betygen inte lider.

Det är givetvis upp till arbetsgivaren och vad den helst ser i en kandidat, så enligt mig är det nog mest upp till vad som passar dig bäst. Sen kan ju självklart ekonomin väga in, men ifall du fixar boendet i Stockholm så kan du förhoppningsvis skaffa ett jobb samtidigt där du kan dra in lite slantar
Citera
2015-10-16, 12:32
Medlem
Väldigt biased då jag pluggar i Uppsala men kan verkligen rekommendera UU. Själva utbildningen håller säkert samma nivå (kan inte tänka mig att UU skulle hålla högre kvalitet på sin ekonomiutbildning än SU inbegripet föreläsningar/seminarier/professorer). Däremot är det skillnad i status vilket faktiskt är det som spelar roll i arbetslivet. Studentliv är ett stort plus också, kul att träffa nytt folk hela tiden.

Sen tycker jag inte att argumentet om extrajobb håller fullt ut. Det finns bra kommunikationer mellan Uppsala och Stockholm vilket möjliggör för oss att jobba i huvudstaden om vi så vill.
Citera
2015-10-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Väldigt biased då jag pluggar i Uppsala men kan verkligen rekommendera UU. Själva utbildningen håller säkert samma nivå (kan inte tänka mig att UU skulle hålla högre kvalitet på sin ekonomiutbildning än SU inbegripet föreläsningar/seminarier/professorer). Däremot är det skillnad i status vilket faktiskt är det som spelar roll i arbetslivet. Studentliv är ett stort plus också, kul att träffa nytt folk hela tiden.

Sen tycker jag inte att argumentet om extrajobb håller fullt ut. Det finns bra kommunikationer mellan Uppsala och Stockholm vilket möjliggör för oss att jobba i huvudstaden om vi så vill.

Absolut, däremot så går det inte att undgå den tid pendlandet tar. Från kräftriket där majoriteten av SUs ekonomer håller till tar det max 10-15min in till city. Personligen hade jag nog inte orkat pendla uppsala-stockholm och sedan stockholm-uppsala 3-4ggr i veckan :-)

Men för att svara Ts, välj det som passar dig bäst, blir nog bra oavsett!
Citera
2015-10-16, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNextProject
Absolut, däremot så går det inte att undgå den tid pendlandet tar. Från kräftriket där majoriteten av SUs ekonomer håller till tar det max 10-15min in till city. Personligen hade jag nog inte orkat pendla uppsala-stockholm och sedan stockholm-uppsala 3-4ggr i veckan :-)

Men för att svara Ts, välj det som passar dig bäst, blir nog bra oavsett!

45-50 minuter till Solna/T-centralen är överkomligt. Det kanske är de som orkar lägga ner tid på pendling som lyckas bäst i slutändan?
Citera
2015-10-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
45-50 minuter till Solna/T-centralen är överkomligt. Det kanske är de som orkar lägga ner tid på pendling som lyckas bäst i slutändan?

Beror nog på ifall man anser att pendlingen är nödvändig...
Citera
2015-10-16, 18:20
Medlem
Inom ekonomi är det Handelshögskolan som sticker ut i ranking i Sverige. Där finner du också de mest engagerade studenterna. Kvaliteten mellan Uppsala och Stockholms ekonomiutbildningar skiljer sig inte något väsentligt. Som många tidigare nämnt är just kårlivet den betydande skillnaden och det värderar du ändå lågt. Om du har för avsikt att bo kvar i Stockholm ska du välja Stockholms universitet, du får räkna med två timmars extra pendlingstid till Uppsala. Hade du bott i Uppsala hade jag svarat att du borde studerat i just Uppsala. Detsamma gäller juridiken, Stockholms universitet rankar nog något högre men det är knappast något en arbetsgivare tar hänsyn till.
Citera
2015-10-16, 18:34
Medlem
SU har riktigt bra ekonomiutbildning. Även juridiken är grym. Mycket event. Det som är en större fördel i Stockholm är ju att det finns fler företag i närheten för extra jobb.
Jag pluggar NEK på SU just nu. Dock har jag sökt program på Uppsala och Lund nu då jag är uppvuxen i Sthlm och vill bort härifrån. (Stockholms utbildningar finns längst ner på min ansökan till VT16.) Lund har jag egentligen inte sån stor koll på, men jag vet att när jag nu vill bort från Stockholm är det ändå ett bra universitet.
Studentlivet på SU är rätt kasst. Det händer som sagt mycket grejer men när du slutar för dan, ja du slutar du för dan. Det är inte så att det händer så mycket utanför själva plugget. Att vara aktiv inom något kan vara bra för det sociala (politiskt, kåren, föreningarna et.c.) dock kan det ju vara lång restid.
Biblioteket är f.ö. riktigt fräscht!! Nyrenoverat. Grymt ställe att plugga på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in