2015-10-14, 19:02
Medlem
thejams avatar
Tja! Brukar vanligtvis ha rätt enkelt att förstå ord och deras betydelse, men inte i det här fallet.

Som jag skulle tolka det är att om man säger till exempel "det här jobbet är inte så binärt" betyder det att jobbet inte är så normalt och inrutat i jämförelse med andra jobb, utan en blandning av flera olika jobb, typ.

Undrar INTE vad "binärt talsystem" är, inte heller det nya ordet "ickebinär" som syftar på någonting om kön (även om de måste ha en liknande betydelse), utan helt enkelt hur man använder ordet binär/binärt i en vanlig mening.

Tackar!
Senast redigerad av thejam 2015-10-14 kl. 19:04.
Citera
2015-10-14, 19:07
Medlem
För mig betyder binärt tvåvärdigt, d v s något som kan anta två olika värden, t.ex 1/0, på/av, ja/nej. Kan också betyda något som består av två delar. Ett binärt jobb borde vara ett jobb som består av två separata uppgifter eller liknande.
Senast redigerad av Hominem 2015-10-14 kl. 19:09.
Citera
2015-10-14, 19:46
Medlem
Ostrobothnias avatar
I den föreslanga kontekten kanske det kan syfta på ett ngt mera manuellt arbete än att sitta och koda ettor och nollor?
Citera
2015-10-14, 19:51
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
I den föreslanga kontekten kanske det kan syfta på ett ngt mera manuellt arbete än att sitta och koda ettor och nollor?

Jag tänker mig att det kan betyda simpelt i den kontexten. Kan ju i stort sett betyda vad som helst, det var ett väldigt luddigt exempel av mig

Men tackar för era svar, tror jag blivit lite klokare
Senast redigerad av thejam 2015-10-14 kl. 19:54.
Citera
2015-10-15, 07:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Ett binärt jobb borde vara ett jobb som består av två separata uppgifter eller liknande.

Tycker dock inte att uttrycket »inte så binärt« är särskilt bra och misstänker att det kan ligga någon missuppfattning bakom det. Om det »inte är så binärt« kan det antingen vara enahanda eller mångsidigt. Inte särskilt bra beskrivande således.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-10-15 kl. 07:53.
Citera
2015-10-15, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tycker dock inte att uttrycket »inte så binärt« är särskilt bra och misstänker att det kan ligga någon missuppfattning bakom det. Om det »inte är så binärt« kan det antingen vara enahanda eller mångsidigt. Inte särskilt bra beskrivande således.

Håller med, begreppet obekant för mig i den kontexten, och om det inte är etablerat, bjuder det lätt till missförstånd.

Jag själv tycker, att det borde betyda ett relativt avancerat arbete - att det är mera omfattande och komplicerat än enkla ja eller nej, typ sorteringsarbete av ägg vid löpande band... eller sortering av flick och pojkkycklingar.

Klart mera omfattande än så, alltså.
Citera
2015-10-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia

Kan också vara precis tvärtom. Man kan mena att det inte är så svartvitt utan ganska komplext, det kan finnas många sett att se på det.
Citera
2015-10-15, 11:15
Medlem
BaalZeBubs avatar
Av sammanhanget att döma kanske det helt enkelt är ett rätt meningslöst skällsord, som är till för att uttrycka förakt för de som vill ha en ordnad tillvaro. Jämför skällsordet seriell, t ex

Den ena är seriell (analytisk) och förknippas med vänster hjärnhalva, den andra är holistisk (global) och förknippas med höger hjärnhalva

gammalt new age-mantra från 80-talet
Citera
2015-10-18, 11:46
Medlem
JanTalibans avatar
För mig betyder binär att man har exakt två saker att välja på. Gärna i motsats till att man behöver orientera sig bland flera olika valmöjligheter eller nyanser däremellan.

Att sortera tvätt i två högar – vitt och färgat – är för mig ett "binärt jobb”. I motsats till jobbet att dela upp tvätten i olika tvättgrader, färger och fan-vet-vad.

Ordet binär ska väl bygga på någon hemmasnickrad avledning till latin binus ”tvåfaldig”; kanske typ binarius ”tvåfaldighet”.

Även om binär i sig inte betyder något nedsättande så kan det kanske funka som skällsord, typ anklaga någon för att ha binär hjärna, binär verklighetsuppfattning, binärt känsloliv, binär ekonomi, binär alkoholkultur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in