Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-14, 17:44
  #1
Medlem
Hej! Bytte nyss örhängen från mina diamant örhängen som förövrigt blivit hel svarta typ vid sidan om själva diamanten (vilket KANSKE orsakat mitt problem) och märkte att jag var röd ovanför örhänget när jag drog ut det. När jag skulle känna o tvätta snibben så kände jag innuti örat som en liten knöl, precis längst ner i örsnibben, vad kan detta va? Måste kolla upp men nån kanske har känt på samma sak?

Tog hål för cirka ett år sen nu, aldrig haft nå problem. Gör inte ont men jag kände knölen och när jag kände så kändes det, inte ont men man kände som en knöl i örat, liten knöl. Och utanpå vid örhänget ser det ut som en finne, det är rött iaf.

Tacksam för akuta svar.
Citera
2015-10-14, 17:49
  #2
Medlem
Längesen nu - flera år sen, men sådan små knölar har jag haft i örsnibben massor av gånger!
Citera
2015-10-14, 17:49
  #3
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Ta ur örhängena på natten, örsnibben är helt klart infekterad.
Citera
2015-10-14, 17:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nic3beaver
Längesen nu - flera år sen, men sådan små knölar har jag haft i örsnibben massor av gånger!

Och hur löste du det?
Citera
2015-10-14, 17:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
Och hur löste du det?

Lät det vara ett par dagar... Har nog känt och klämt några gånger också. Aldrig funderat på att det skulle kunna vara något annat än en "finne". Men det var länge sedan nu.
Citera
2015-10-14, 18:53
  #6
Medlem
Akilles-själs avatar
Röda är infektion, och knölen är bara en fettknöl eller broskansamling som du får leva med,om du inte opererar dvs.
Citera
2015-10-14, 20:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles-själ
Röda är infektion, och knölen är bara en fettknöl eller broskansamling som du får leva med,om du inte opererar dvs.

Aha varför operera om den inte syns? Det röda är väl antagligen infektion men knölen oroar bara mest, infektion går väl bort fort?
Citera
2015-10-15, 00:28
  #8
Medlem
SkepticalHippos avatar
Tog hål för 16 år sedan och får fortfarande så ibland av två anledningar:

1. För tjock stav/krok som gjort att jag rispat upp hålet lite invändigt.
2. Då jag har icke nickelfria örhängen under en kväll.

Om du har alsolsprit/koksaltlösning/klorhexidin så kan du tvätta med detta på utsidan. Låt bli att ha örhänge under några dagar. Det går över. Ingen fara alls så länge det inte gör överjordisk ont och/eller formligen rinner var. Använd inte det örhänget igen, det är uppenbarligen inte bra om det blir svart.

Jag känner ju alltid hålet, själva ärrvävnaden har ju gjort att örsnibben har en liten hårdaret känsla just över hålet, men om det blir som en liten ond och hård boll så där så är det troligen en lättare inflammation bara.
Citera
2015-10-26, 00:04
  #9
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xebbish
När jag skulle känna o tvätta snibben så kände jag innuti örat som en liten knöl, precis längst ner i örsnibben, vad kan detta va? Måste kolla upp men nån kanske har känt på samma sak?
Kanske en böld. Kan ju vara resterna av en finne. Har själv en sådan som jag funderar på att operera väck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback