• 5
  • 6
2015-12-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
...

Du resonerar lite som Patricia Hedelius på SvD.
Till skillnad från andra marknader där bostadskrascher har inträffat så är det i Sverige inte spekulation som driver upp priserna utan brist på lediga objekt.

http://www.svd.se/gratulera-dig-sjal...ricia-hedelius
Citera
2015-12-07, 01:20
Medlem
Frolmlansts avatar
2016 kan eventuellt nästa finanskris komma. Amorteringskravet i den omfattning vi blev hotade om i somras utgjorde ett stort hot eftersom det gjorde att två medelinkomsttagare inte längre hade råd med snittpriset på en villa om man skulle möta bankens krav på att klara en räntehöjning till 7 %. Min kalkyl är att om amorteringskrav i den omfattning som tidigare gjordes gällande införs så faller priserna med 15-20 % i snitt över riket, värst kommer Stockholm, Göteborg och Malmö drabbas med ras ned till 30-40 % lite beroende på läget.

Vidare befinner sig världen globalt i en IT-bubbla igen. I korthet så värderas internetföretagen fel och det kommer i längden inte hålla. Just nu ser vi slutet på den bubblan som kommer spricka så det sjunger om det 2016-2017.

Dessa två parametrar i kombination med en vänsterregering i minoritet som just nu ökar utlandsskulden kommer innebära en kollaps. När fastighetspriserna sjunker drastiskt och IT-bubblan gjort sitt kommer alla kommuner spräcka budgeten på grund av alla hushåll som inte kan betala sina lån och samtidigt inte kan ha kvar bostaden (skilsmässor och annat kommer ske ändå och i många fall kommer lånebeloppet överstiga värdet på bostaden) och ökad arbetslöshet. Regeringen kommer då, som varje vänsterregering drömmer om, drastiskt höja skatterna, vilket kommer driva kapital och företag till utlandet.

Rådet för att klara detta är att sälja alla fastigheter nu och amortera av alla lån. Äg inte aktier, utan ha reda pengar på kontot som är disponibla. Dela upp dina tillgångar på flera banker med tanke på den statliga insättningsgarantin. När kraschen kommer, köp fastigheter och aktier när priserna fallit. Även stabila aktier kommer falla av en kris, vilket gör att stabila industribolag kan köpas för en fjärdedel av börsvärdet idag (under krisen 2008 köpte jag aktier för glatta livet som i snitt hade ökat 1 200% när jag sålde 2010. Idag är vissa aktier värda betydligt mer än vad jag fick då, jag sålde för tidigt).

Så, om du inte äger något när krisen kommer och har vett att köpa när andra säljer, då är du hemma. Om du äger ett hus utan lån och tänker bo kvar där så behöver du naturligtvis inte sälja.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in