• 2
  • 3
2015-10-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Du underskattar magnituden på problemet. Den mest kraftfulla maskinen mänskligheten någonsin har byggt var Apollo raketernas F-1. Med den tog en resa till månen tur-och-retur ungefär 8 dagar -- cirka 4 dagar enkel resa. Mängden energi som behövdes för att ta tre människor till månen var monstruös.

Bara så du får lite perspektiv: enbart turbo pumpen som pressade bränsle in i raketmotorn hade 55000 hästkrafter. Motorns totala styrka var ungefär 32 miljoner hästkrafter. Citat: "The power output of the Saturn first stage was 60 gigawatts. This happens to be very similar to the peak electricity demand of the United Kingdom." (http://arstechnica.com/science/2013/...-back-to-life/)

Om du startar en Apollo F-1 raket i Uppsala skulle den spränga alla fönster i hela staden. I jämförelse var rymdskytteln en fyrverkeripjäs.

Allt detta för tre människor på en kort resa till vår egen måne, en resa som var spektakulärt farlig. Hur farlig? Dödssiffrorna för rymdfart, bara så enkelt som några varv runt jorden, ligger på drygt 4 %. (http://www.thespacereview.com/article/36/2). Ungefärligen samma siffror som att försöka bestiga Mount Everest.

Men det här är bara att lyfta foten för en mycket lång promenad. Att enbart lyfta foten från jorden är en enorm uppoffring som kräver energinivåer vi inte kan visualisera eller greppa.

Nästa fråga är vart vi vill åka. Frågan efter det är hur lång tid det tar innan vi är framme. Frågan efter det är hur vi ska överleva till vi kommer fram, en resa som kan ta hundratusentals år om vi lämnar vårt eget solsystem.

Om vi mot förmodan kan accelerera till säg 90 % av ljushastigheten så måste vi förr eller senare decelerera, bromsa in, vilket kräver lika mycket eller mer energi än att accelerera (kurs korrigeringar blir väldigt energikrävande i höga hastigheter).

I mitt inlägg har jag bara skrapat på ytan av de problem vi står inför om vi ska lämna jorden. Det finns många fler problem att övervinna och de är mycket svårare att bemästra än att lämna jordens gravitation.

Vi kommer aldrig lämna vårt hem. Vi är fast här på gott och ont och det är bättre att sköta om vårt eget hus än att dagdrömma om liv på andra planeter i andra solsystem.

Proprioception
För tydlighetens skull var förutsättningen i TS inte att kolonisera planeter i andra solsystem, utan att ta sig till Mars eller Titan (möjligen även andra himlakroppar i vårt eget solsystem) för att bygga kolonier där. Forskare arbetar redan med sådana projekt.
Citera
2015-10-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja, undergånsscenariot bygger alltså på vad man vet om hur solen och planetsystemet kommer att utvecklas.

Jag håller helt med dig om att vi borde ta bättre hand om vår planet, redan nu!

Edit: Hur menar du naiv?
Naiv i meningen att har vi inte lärt oss från sci-fi filmer att vi inte skall bete oss som dom elaka rymdvarelserna som invaderar jorden, tar vad dom vill ha och drar sedan vidare till nästa planet.
Citera
2015-10-15, 15:18
Medlem
warfighters avatar
Fast nu ställde ju inte TS frågan om det kommer bli möjligt eller inte möjligt att bebo andra planeter utan hur man ska göra med alla de människor som inte kan följa med: om man ska låta dem dö av den dödliga miljö som uppstår eller ska man låta dem begå kollektivt självmord.

Jag tycker det är upp till var och en (som blir kvar) att själv avgöra sitt öde. Det är svårt att hindra någon från självmord, särskilt från en annan planet, så i princip innebär det att jag röstar för att låta dem självdö men "låta dem" begå kollektivt (så kollektivt det nu kan bli om man förutsätter att det verkligen är ett individuellt val och inte ett avrättningsbeslut man verkställer) självmord. Dock bör tilläggas att jag på intet sätt förordar självmord, bara att jag inte ser hur man skulle kunna förhindra det.
Citera
2015-10-15, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Fast nu ställde ju inte TS frågan om det kommer bli möjligt eller inte möjligt att bebo andra planeter utan hur man ska göra med alla de människor som inte kan följa med: om man ska låta dem dö av den dödliga miljö som uppstår eller ska man låta dem begå kollektivt självmord.

Jag tycker det är upp till var och en (som blir kvar) att själv avgöra sitt öde. Det är svårt att hindra någon från självmord, särskilt från en annan planet, så i princip innebär det att jag röstar för att låta dem självdö men "låta dem" begå kollektivt (så kollektivt det nu kan bli om man förutsätter att det verkligen är ett individuellt val och inte ett avrättningsbeslut man verkställer) självmord. Dock bör tilläggas att jag på intet sätt förordar självmord, bara att jag inte ser hur man skulle kunna förhindra det.
Tack för ditt svar (som kanske var det första som verkligen behandlade frågeställningen). Det ligger nog ganska nära vad jag själv anser. Frågan är naturligtvis sprungen ur min egen skräck för lidande och min egen existentiella ångest inför scenariot. Det lättade dessa besvär något.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in