2015-10-15, 20:14
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är rent av troligt att informationen om alkohol på arbetsplatser inte är den första informationen som sprids till folk från öst. Många är säkert ovetande om hur vi i Sverige ser på alkohol och arbete.

Dessutom skall man inte bortse ifrån att alkoholkulturen utomlands när det gäller arbetsplatser skiljer sig från svenska förhållanden.
Mjoo. Fast hur mycket de krökar på sina arbetsplatser har jag ju ingen kännedom om. Men om man köper 10 starkproppar på en vanlig vardag så kanske man inte är jättepigg morgonen efter. Hantverkare börjar ju jobba i ottan.
Citera
2015-10-15, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcussvensk
Jag tycker att du ska rapportera detta, det är absolut inte under några omständigheter ok att förtära alkohol på byggarbetsplatser eller under raster som byggarbetare där individen kan orsaka allvarliga risker för samtliga på arbetsplatsen samt 3:e person.

Nu kan det vara svårt att veta vart dessa individer arbetar dvs på ett mindre eller större projekt i omnejd och förmodligen är de underentreprenörer till ett större byggföretag eller så är det ett mindre företag som arbetar direkt mot slutkund. Det finns olika allternativ att gå till väga, om det finns ett större bygge i närheten där du misstänker att personerna arbetar på så kan du kontakta platsledningen entreprenören eller byggherren dvs fastighetsägaren dvs oftas så skyltas det med bolagsnamn på byggställningar, staket el fasad så den vägen kan du hitta tel nr och be att få tala med platschefen eller ta reda på vem som äger fastigheten och kontakta dem genom att ta reda på vem som ansvarar för bygget just i den fastigheten/adressen.

Ett annat allternativ är att kontakta AV Arbetsmiljöverket direkt tel nr hittar du på webben och berätta vad du har iakttagit.

Det du måste beakta är att du kan i detta ögonblick rädda någons liv genom att du anmäler detta, alkohol på byggarbetsplatser har varit grund till många allvarliga skador och en del dödsfall.

Sist men inte minst så har byggföretagen i Sverige blivit mycket bättre med systematisk arbetsmiljöarbete mot alkohol och droger på arbetsplatser.

Lite konstigt inlägg ifrån dig TS skriver ju att det är efter jobbet, alltså du tror på fullaste allvar att någon på tex arbetsmiljöverket skulle bry sig om om några byggare efter sitt jobb tar någon bärs
Citera
2015-10-15, 20:55
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Haha känner till en lokal alkis här jag bor i Majorna Han har gått runt i sina gamla arbetskläder i 4-5 år nu varje dag. Han var en elektriker förut men fick sparken eftersom alkoholen tog över hans liv. Han saknar verkligen sitt jobb säger han.
Citera
2015-10-15, 20:58
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
poppo? Är det polisen eller? Det är inte min stil att ringa Harry för att nån dricker öl direkt...handlar inte om att jag är uppbragt, förutom att det kanske är lite stillöst, utan mer om ett intressant fenomen i stadsbilden. Och att det verkar specifikt vara polacker, balter och ryssar som pysslar med det.

Svenska hantverkare gör ju det också. Iallafall vad jag har sett på lunchrusningen på restauranger men då är det i och för säg lätt öl.
Citera
2015-10-15, 21:26
Medlem
Kadeks avatar
Såg en "polack" som halsade en Stockholms festival 10% halv sju en tisdagsmorgon för några år sen. Bra start på dagen. De renoverade våningar på Östermalm.

Ibland när man står i kö kan man känna spritlukten från östjobbare, oklart om de är i tjänst dock.
Citera
2015-10-15, 21:28
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Såg en "polack" som halsade en Stockholms festival 10% halv sju en tisdagsmorgon för några år sen. Bra start på dagen. De renoverade våningar på Östermalm.
Hahaha! A breakfast for champions!

Undrar hur sneda hyllorna blev i den barren?

Egentligen borde man ha en bildkavalkad som beledsagar anekdoterna här.
Citera
2015-10-16, 17:25
Medlem
ringways avatar
För några år sedan jobbade jag i Spånga, finns en del flyttfirmor där. När jag tog pendeln ifrån t-centralen 06:40 satt flyttgubbarna och halsa starkbira på pendeln
Citera
2015-10-16, 17:51
Medlem
bobhnuds avatar
Hmm, nej jag kan inte riktigt säga att jag känner igen detta fenomen här i Shlm. En massa byggjobbare, svenskar som öststatare, brukar rusa in på bolaget och fylla sina kassar med billig öl, gärna extra stark sådan, men det är inte ofta som jag ser dem sitta och dricka offentligt sedan...

Jag kan bara påminna mig om att ha sett det en gång faktiskt; en ganska ung kille i byggarbetskläder gick gatan fram, halsandes en KUNG, runt kl 15.00 en fredag. Jag tyckte mest att det såg ganska illa ut, faktiskt.
Citera
2015-10-16, 19:22
Medlem
Avva66s avatar
Irländska och ev Bulgariska arbetare brukar jag kunna se intill bolaget på sommaren, men de är ju idioter parasiter och alkisar med. Skräniga är de med.
Citera
2015-10-18, 21:41
Medlem
gato12s avatar
Förmodligen är det så att alkoholkonsumtionen i Sverige är ganska jämnt fördelad mellan olika klasser, alltifrån östeuropeiska hantverkare till välbärgade, svenska, innerstadsbor. Skillnaden är väl att de senare sköter det "snyggare", de blir inte lika packade offentligt.
Citera
2015-12-07, 13:19
Medlem
För ett par år sedan gjorde vi en del mindre renovering på kontoret. När hantverkarna körde ut tillsammans med en av mina kollegor för att göra diverse inköp på en byggvaruhandel gjordes även ett stopp på systembolaget. Min kollega trodde lita naivt/svenskt att de var öl till kvällens fotbollsmatch eller något i den stilen. Men polackerna lämnade bra många burkar i papperskorgen innan jobbet var klar. De drack öl konstant. Arbetet gjordes prickfritt så inga klagomål där. Några månader senare när ett annat jobb skulle göras var det samma sak.
Citera
2016-03-16, 22:00
Medlem
Kadeks avatar
Var på systemet på lunchen för att köpa vin till helgen och framför mig står två spritluktande "polacker" i arbetskläder. Fyra Bellman och en liten flaska Lord Calvert köpte de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in