• 1
  • 2
2015-10-14, 09:19
Medlem
gato12s avatar
Här i min förort (norra Stockholm) så ser man ofta hantverkare, särskilt från östra Europa, som går runt och dricker ur en ölburk, oftast Sofiero eller något annat billigt märke. Alltid iklädda sina arbetskläder. På sommaren sitter de på bänkar i grannskapet och ölar. De verkar själva tycka det är helt normalt. Har de inga hem att konsumera sin öl i? De kanske bor i byggbaracker och vill ha lite rymd och frisk luft när de super? Vilket verkar vara typ varje vardag efter jobbet.

Har ni också noterat detta beteende?
Citera
2015-10-14, 09:21
Medlem
enmaestros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Här i min förort (norra Stockholm) så ser man ofta hantverkare, särskilt från östra Europa, som går runt och dricker ur en ölburk, oftast Sofiero eller något annat billigt märke. Alltid iklädda sina arbetskläder. På sommaren sitter de på bänkar i grannskapet och ölar. De verkar själva tycka det är helt normalt. Har de inga hem att konsumera sin öl i? De kanske bor i byggbaracker och vill ha lite rymd och frisk luft när de super? Vilket verkar vara typ varje vardag efter jobbet.

Har aldrig noterat detta. Ring poppo? Eller ge fan i dom och låt dom dricka sin öl.
Det kanske är mer ok i deras kultur.
Citera
2015-10-14, 09:24
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enmaestro
Har aldrig noterat detta. Ring poppo? Eller ge fan i dom och låt dom dricka sin öl.
Det kanske är mer ok i deras kultur.
poppo? Är det polisen eller? Det är inte min stil att ringa Harry för att nån dricker öl direkt...handlar inte om att jag är uppbragt, förutom att det kanske är lite stillöst, utan mer om ett intressant fenomen i stadsbilden. Och att det verkar specifikt vara polacker, balter och ryssar som pysslar med det.
Citera
2015-10-14, 09:38
Medlem
enmaestros avatar
Citat:
poppo? Är det polisen eller? Det är inte min stil att ringa Harry för att nån dricker öl direkt...handlar inte om att jag är uppbragt, förutom att det kanske är lite stillöst, utan mer om ett intressant fenomen i stadsbilden. Och att det verkar specifikt vara polacker, balter och ryssar som pysslar med det.

På vilket sätt är det ett fenomen? Folk har väl druckit öl hur länge som helst.
Är det med lättjan och öppenheten de gör det som du tycker är intressant?

Kan ju vara outbildade och inte är medvetna om att det är olagligt att dricka alkohol på allmän/offentlig plats. Tippar på att det inte finns några lagar (åtminstone inte som följs) i deras hemländer om att man inte får dricka vad man vill, när man vill.
Känner en gnutta avund måste jag säga. Va skönt det vore om man obrydd kunde knäppa sig en öl i parken eller med någon kompis på en picknick utan att bli stämplad med fördomar.
Citera
2015-10-14, 10:22
Medlem
vargvids avatar
Citat:

Sett det fleratal gånger inne i stan och i förorten.

Tycker det är ganska trevligt. Gör stan lite mer aktiv. Något vi bör ta efter!
Citera
2015-10-14, 11:11
Medlem
Jag tycker att du ska rapportera detta, det är absolut inte under några omständigheter ok att förtära alkohol på byggarbetsplatser eller under raster som byggarbetare där individen kan orsaka allvarliga risker för samtliga på arbetsplatsen samt 3:e person.

Nu kan det vara svårt att veta vart dessa individer arbetar dvs på ett mindre eller större projekt i omnejd och förmodligen är de underentreprenörer till ett större byggföretag eller så är det ett mindre företag som arbetar direkt mot slutkund. Det finns olika allternativ att gå till väga, om det finns ett större bygge i närheten där du misstänker att personerna arbetar på så kan du kontakta platsledningen entreprenören eller byggherren dvs fastighetsägaren dvs oftas så skyltas det med bolagsnamn på byggställningar, staket el fasad så den vägen kan du hitta tel nr och be att få tala med platschefen eller ta reda på vem som äger fastigheten och kontakta dem genom att ta reda på vem som ansvarar för bygget just i den fastigheten/adressen.

Ett annat allternativ är att kontakta AV Arbetsmiljöverket direkt tel nr hittar du på webben och berätta vad du har iakttagit.

Det du måste beakta är att du kan i detta ögonblick rädda någons liv genom att du anmäler detta, alkohol på byggarbetsplatser har varit grund till många allvarliga skador och en del dödsfall.

Sist men inte minst så har byggföretagen i Sverige blivit mycket bättre med systematisk arbetsmiljöarbete mot alkohol och droger på arbetsplatser.
Citera
2015-10-14, 12:07
Medlem
ringways avatar
För många kilo sedan, bodde jag vid Skanstull, kom hem och en finsk hantverkare dricka en av mina bira i soffan
Citera
2015-10-14, 14:48
Medlem
EcstasyRisings avatar
Många hantverkare kommer hit och arbetar svart för att få ihop till familjen där hemma. Åtminstone vet jag att en hel del polacker gör det. Jag kan mycket väl tänka mig att de bor med flera andra i liknande situation och därför inte har mycket plats på att vara sig själv och koppla av. Så då blir det närmaste parkbänk.

Har sett samma sak i Berlin faktiskt, byggarbetare som köper billig pilsner på Lidl och sitter utanför och dricker. Fast där är det ju mer accepterat att dricka öl också.
Citera
2015-10-14, 17:07
Medlem
Uncle Dukes avatar
Det är väl härligt att, när vädret tillåter, sitta i solen och dricka öl? Jag skulle själv sitta på en parkbänk med en öl varje dag på sommaren om det inte var för alla fisförnäma moralister som rynkar näsan. Ibland åker jag till grannkommunen och ölar på bänken, det känns lite mer okej när ingen känner igen mig. Så länge man inte bråkar och väsnas eller ser ut som en luffare kommer inte polis eller väktare och stör en.
Citera
2015-10-14, 18:23
Medlem
Tecumseh-Valleys avatar
Det borde uppmuntras att förtära alkohol på allmän plats. Fattar inte hur det ens kan anses vara ett så stort problem. Jag har druckit alkohol på allmänna platser i länder där man inte dricker alkohol med lugnare sinne än vad många känner i Sverige. Är såklart inte lämpligt att supa sig kontrollöst full på en byggarbetsplats med all skaderisk för de själva och personer omkring, men att dricka ett par öl under arbetsdagen är inga problem för arbetet så finns ingen annan väsentlig orsak att hetsa upp sig och moralisera.
Citera
2015-10-14, 19:48
Medlem
Ser det nästan dagligen. Tycker det ser rätt trevligt ut faktiskt plus att dom stör ju inga,har aldrig sett någon stupfull. Jag hade önskat att det var mer accepterat att en skön sommardag sätta sig med en polare och snacka över en öl i någon park.

Men tyvärr så skulle väl att moralister i detta land se ner på en.
Fan va stela vi är i detta land när man tänker efter
Citera
2015-10-14, 20:49
Medlem
Fattar inte. Så några byggjobbare tar en öl utomhus efter jobb med arbetskamraterna? Vad är det märkliga? Så länge det inte är supande eller under arbetstid är det helt normalt. Olagligt är det inte heller såvida den lokala ordningsstadgan inte är väldigt strikt på det området.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in