• 1
  • 2
2015-10-13, 18:39
Bannlyst
Jag är lite lat av mig så jag brukar inte skala färskpotatisen, utan brukar bara äta upp allting som det är .. tycker inte skalet är så farligt att äta, smakar ju inget speciellt, sen om det är nån sås till så känner man ändå ingen skillnad tycker jag.
Och detta är speciellt när man plockar sin egna potatis från landet

Vad tycker ni och hur gör ni ?
Citera
2015-10-13, 18:44
Medlem
Jag skalar, annars äter inte barnen.
Citera
2015-10-13, 18:45
Medlem
Westerncivfuckups avatar
Nypotatis skalar jag aldrig. Vanlig potatis eller vad det kallas beror helt på hur trött jag är eller hur mycket jag bryr mig om smaken i rätten jag tillagar. 50% av gångerna skalar jag kanske.
Citera
2015-10-13, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Westerncivfuckup
Nypotatis skalar jag aldrig. Vanlig potatis eller vad det kallas beror helt på hur trött jag är eller hur mycket jag bryr mig om smaken i rätten jag tillagar. 50% av gångerna skalar jag kanske.

Ja det förstår jag. Det är samma med mig.. om jag tex ska äta nån riktigt god fisk(gös tex) med vitt vin till så är det självklart att jag skalar potatisen för att det ser mycket bättre ut på tallricken
Citera
2015-10-13, 19:02
Medlem
Skalar potatisen
Citera
2015-10-13, 19:21
Medlem
skalar inte, skalet bevarar näringen
Citera
2015-10-13, 19:21
Medlem
Bbobis avatar
Gillar att ha med skalet och förstår inte riktigt meningen med att skala.

Tror aldrig jag har skalat en i vuxen ålder iaf.
Citera
2015-10-13, 19:26
Medlem
lollajapps avatar
Finns mycket selen i potatisskal som kroppen behöver så egentligen ska man inte skala dom alls utan tvätta bara av potatisen ordentligt innan dom kokas. Det rådet fick jag av dietisten iallafall då jag hade selenbrist (väldigt vanligt att få här i norden då vi inte får tillräckligt med solljus på vintern)
Citera
2015-10-13, 19:32
Medlem
Sereenas avatar
Skalar aldrig före kok, och om jag skalar efter beror på hur tjockt skalet är, nypotatis skalar jag inte (den "färskpotatis" som butikerna har halva året brukar skalas då den ofta har lika tjockt skal som "vanlig" potatis). Gör jag klyftpotatis och liknande så skalas den inte.
Citera
2015-10-13, 19:37
Medlem
Trumpeters avatar
Nypotatis tvättar jag bara, lite äldre potatis skrubbas eller skalas ibland
Citera
2015-10-13, 19:49
Medlem
Brukar nog skala potatisen om den inte är väldigt fin. Men egentligen räcker det med att skrubba den ordentligt vet jag.
Citera
2015-10-13, 20:01
Bannlyst
Det är vitaminer i skalet har jag fått höra, så skalet är på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in