2015-10-13, 16:35
Lite svårt att förklara men jag har gjort denna övning rätt ofta nu nästan varje dag, fast på en tunn matta på mitt golv: https://www.youtube.com/watch?v=DPaam_LH4QY

Övningen heter tydligen Bicycle Crunches, jag antar att jag har så ont där nere pga att ytan jag gör den på är så hård eller?! Asså när jag sitter nu och speciellt när jag trycker längst ner i ryggraden så känns det som att man trycker på en riktigt fet blåmärke.

Normalt va? Brukar väl gå över, och isåfall hur ska jag göra i fortsättningen?

Tacksam för seriösa svar och hjälp!
Citera
2015-10-13, 16:46
Medlem
Till att börja med ska du ju ha händerna under själva tryckpunkten för att ge ryggen stöd, låter som att du placerar händerna för högt. En annan faktor kan vara att du går upp i för hög vinkel med benen så ryggen belastas mycken, kanske underlättar om du variera vinkeln mellan tillfällena för att belasta olika områden.

Det tordes vara en bedrift i sig om då genomför övningen korrekt och ändå får blåmärken, då gäller det snarare att inte köra 250 set om dagen.
Citera
2015-10-13, 16:54
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerknoel
Till att börja med ska du ju ha händerna under själva tryckpunkten för att ge ryggen stöd, låter som att du placerar händerna för högt. En annan faktor kan vara att du går upp i för hög vinkel med benen så ryggen belastas mycken, kanske underlättar om du variera vinkeln mellan tillfällena för att belasta olika områden.

Det tordes vara en bedrift i sig om då genomför övningen korrekt och ändå får blåmärken, då gäller det snarare att inte köra 250 set om dagen.

Ja kör typ 3-4 gånger samma sak varje dag, ungefär. Men alltså den bicycle övningen ska man ju inte ha händerna vid ryggen, utan vid huvudet?
Citera
2015-10-13, 17:19
Medlem
Inte utifrån videon du länkade. Kan vara ditt problem dude
Citera
2015-10-13, 17:25
Medlem
Hodurs avatar
Man ser inte synliga rutor från att göra magövningar, det krävs förändring av livsstil där man minskar kroppsfettet genom ett energiunderskott.

Angående smärtan, det är möjligt att hamstrings och glutes behövs stretchas:
https://www.youtube.com/watch?v=T6D483GYqAk
Citera
2015-10-13, 17:36
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerknoel
Inte utifrån videon du länkade. Kan vara ditt problem dude

Va? 2.15 har han ju ingen hand under ryggen?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in