Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-13, 20:41
  #25
Medlem
dacks avatar
Snubben sitter på RPV om han har sup framgår inte vilket är högst väsentligt då det mycket svårare att bli frisksriven samt att få permission mm och det är inte lätt att bli förflyttad häller i princip omöjligt om han inte gör någonting så att han blir knallad fast då till en ännu säkrare avdelning. Vi bör dessutom veta domen vad har han gort är det ett våldsamt brott? Självskadebetende hamnar man ju inte på RPV för snarare LPTV i sådarna fall. Så fram med FUP eller domen.
Citera
2015-10-13, 20:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Aktuella brott och kriminalfall --> Psykologi: allmänt
/Moderator

Tackar!
Citera
2015-10-13, 21:00
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Snubben sitter på RPV om han har sup framgår inte vilket är högst väsentligt då det mycket svårare att bli frisksriven samt att få permission mm och det är inte lätt att bli förflyttad häller i princip omöjligt om han inte gör någonting så att han blir knallad fast då till en ännu säkrare avdelning. Vi bör dessutom veta domen vad har han gort är det ett våldsamt brott? Självskadebetende hamnar man ju inte på RPV för snarare LPTV i sådarna fall. Så fram med FUP eller domen.

Enligt min vän så ansågs personen vara för sjuk för vårdhem. Självskadebeteende, självmordsbenägen och drogmissbruk. Våld verkar endast ha skett mot personal i "vårdsammanhang" och då i form av rivmärken och kastande av föremål.

Jag ska försöka ta fram mer information!
Citera
2015-10-13, 21:18
  #28
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Snubben sitter på RPV om han har sup framgår inte vilket är högst väsentligt då det mycket svårare att bli frisksriven samt att få permission mm och det är inte lätt att bli förflyttad häller i princip omöjligt om han inte gör någonting så att han blir knallad fast då till en ännu säkrare avdelning. Vi bör dessutom veta domen vad har han gort är det ett våldsamt brott? Självskadebetende hamnar man ju inte på RPV för snarare LPTV i sådarna fall. Så fram med FUP eller domen.



Citat:
Unga kvinnor som inte har dömts för brott tvångsvårdas med grovt kriminella män. En 24-årig kvinna hamnade på samma avdelning som Anna Lindhs mördare Mijailovic, avslöjar SVT:s Uppdrag granskning.

Vården av unga kvinnor med självskadebeteende har kritiserats för att man blandar kriminella och psykiskt sjuka personer som inte har begått något brott. Svårt sjuka unga kvinnor placeras i en miljö anpassad för mördare och våldtäktsmän.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva...en-mijailovic/
Citera
2015-10-13, 21:43
  #29
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva...en-mijailovic/
I just detta fallet så har dom ju erkänt att det var fel att placera ostraffafade personer med dömda brottlingar och dom har ju fått rätta sig till rådande lagar och slutat att placera folk där.
Citera
2015-10-13, 23:16
  #30
Medlem
TheLoungepuppys avatar
Tyvärr stämmer det att personen som ej är häktade eller dömda och har psykisk ohälsa hamnar på rättspsyk. Det har rapporterats om i radio och det kom nyligen ut en bok om detta ämne nyligen.
I de flesta fall har det rört sig om kvinnor med svårt självskadebeteende.
Eftersom jag själv arbetar i psykiatrin och i jourtjänst har ärenden på psykiatrisk intensivvårdsavdelning (i den vanliga psykiatrin) kan jag förstå att det finns enstaka personer där man inte klarar att lösa vården på vanligt sätt. Det är förståeligt utifrån en vårdmiljö som inte är tillräckligt kompetent när det gäller självskada och där det är för lite resurser för den behandling som skulle kunna hjälpa.
Vården blir ju inte bättre av att personen hamnar på rättspsyk. Det löser vårdens problem, inte patientens.
Nationella självskadeprojektet har föreslagit att man inrättar speciella enheter för just avancerad självskada.
Det är vanskligt att uttala sig om specifika fall. Generellt så är det nog samverkan och vårdplanering som kan förändra på sikt. Att planera för en annan lösning när det gäller vården och att det kan möjliggöra att personen kan vara på behandlinghem, psykiatrisk avdelning eller hemma/stödboende.
Citera
2015-10-14, 05:20
  #31
Medlem
NakedwithGunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
... Jobbade där som timanställd en gång faktiskt och hela stället var ruttet till grundstenen. Skitsnack bakom ryggen, gnälliga medarbetare/surfittor utan egna liv springer och klagar och skvallrar om sina arbetskollegor hos chefen. Det resulterade i att jag inte fick fler timmar. Jag sörjde inte över det beskedet i och för sig. Och det gick dessutom fult till - en ryggradslös chef utan stake låter mig ringa in flertalet gånger om "timmar" utan jag en enda gång fick veta att skitsnacket redan stank så illa att det var kört. Till slut så lyckades de klämma fram sanningen. Helt uselt skött på alla sätt och vis.

Arbetsmiljön var dessutom helt urtrist med ständig cigarettrök då patienterna inte gör något annat än röker, dricker kaffe och går fram och tillbaka i korridorerna och vill ha det ena och det andra. Luften var instängd, unken, dammig och man ville bara fly därifrån t.o.m. som anställd, i synnerhet med tanke på de tokigt långa arbetstiderna från 07-18, 10-21 eller nattskift. Så var det då i alla fall.

Hur som helst, som svar på frågan så var vissa intagna helt uppåt väggarna hopplösa nötter. Det finns absolut ingenting annat än neddrogning som gäller samt isolering. Den som utan dessa åtgärder vill riskera att få tänderna inslagna eller ett avbrutet stolsben mellan revbenen få gärna vända ryggen till och låtsas att patienterna är turister. Det är ju svenskt att hålla händerna framför ögonen och intala sig ett mantra om utopi.

Nu handlade inte tråden om dig men varför har du bestämt att absolut ingenting annat gäller?
Sorry TS inga svar, vad göra för att få ett sjukt system friskt?
Systemet som skapar sin egen klientel
Citera
2015-10-14, 11:13
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Jag har en bekant som för ett par år sedan åkte in på rättspsyk i Växjö. Där hålls denne ständigt nerdrogad för att personen anses hotfull av personal.

Det beror på att hen hotat och slagits, därför får hen skylla sig själv att han blir neddrogad. Hade hen inte hotat hade hen inte blivit neddrogad - enkel matematik

Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Personen har ingen närstående, då föräldrarna är svin som i stort sett har fått in denne på rättpsyk.

Brukar låta så när patienten saknar självinsikt, föräldrar kan inte få in någon på rättspsyk, hen är själv ansvarig för att hen sitter där hen sitter pga sitt beteende. Hade hen uppfört sig hade hen inte hamnat där - enkel matematik

Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Personen vill ha hjälp, men får ingen.

Piller ÄR hjälpen, psykoterapi har ingen evidens, piller har - enkel matematik

Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Det är bara en tidsfråga innan personen lyckas begå självmord.

Hen kostar bara en massa pengar för samhället ändå som kunde lagts på våra skolor istället. Hen kommer aldrig vara en tillgång till samhället - enkel matematik

Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Personen får inte gå ut och gör denne något fel blir det isolering..

Hen ska följa reglerna, följer hen inte reglerna så blir det isolering - enkel matematik
__________________
Senast redigerad av enkvist 2015-10-14 kl. 11:27.
Citera
2015-10-14, 12:06
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkvist
Brukar låta så när patienten saknar självinsikt, föräldrar kan inte få in någon på rättspsyk, hen är själv ansvarig för att hen sitter där hen sitter pga sitt beteende. Hade hen uppfört sig hade hen inte hamnat där - enkel matematik

Hur man uppfostrar sitt barn brukar vara en väldigt bidragande faktor. I detta fallet handlar det om en alkoholiserad farsa och en morsa som är psykopat. Jo, föräldrar kan få in sitt barn på behandlingshem sålänge de inte är myndiga och det är den vägen det gått. Modern ska tydligen vara väldigt duktig på att prata så föräldrarna och rättspsyk är väl gemensamt överens om att det är "hen" det är fel på.

Vissa klarar att stå emot psykopater och sjuka föräldrar. Vissa gör det inte. Skulle personligen inte lägga felet hos barnet, utan föräldrarna.

Vill bara göra det klart för vissa att bara för att man är sjuk och beter sig på ett sätt som de inte kan rå för så är det nödvändigtvis inte deras fel att det är som det är och att de då förtjänar det. Hur som haver förtjänar man rätt behandling om man vill ha hjälp.

Dessutom ska våra resurser läggas på dem som behöver hjälp. Vare sig det är skola, äldreomsorg eller rättspsyk så är de i behov av hjälp. Problemet är, dessvärre inom samtliga områden, att resurser läggs på helt fel saker och rent ut sagt slösas bort. Jag hade varit väldigt tacksam om jag såg att mina skattepengar går till bra saker, men idag finns det inte många områden som är att hurra för..
Citera
2015-10-14, 16:18
  #34
Medlem
BetongNasses avatar
Hur tokig eller hopplös en peson är svårt att bedöma i tredjehandshörsägen.

1) Du ska absolut inte lämna ut några mål eller diarienummer här på flashbac. Här hänger betydligt fler och värre skumma och skadade individer än på växjö rättspsyk. Allt från 12 åringar som vill outa dig till researchgruppen till Aftonbladetjournalister(och även andra sexualförbrytare)

2) Det enda viktiga för att föra diskussionen vidare är om det är LPT eller LRV som gäller och om sup finns. Olika lagläge
Samt ålder eftersom du säger att föräldrar eller fosterföräldrar är inblandade. är personen över 18 så kan den ju be dem att dra åt helvete och slippa att de förstör vården i såna fall.
Sen är det förmodligen ett gäng skadliga socialkärringar och sektledarna på behandlingshemmet inblandade..
Troligen är det bäst att bryta med så många av dessa gamla myndighets/-auktoritets personer som möjligt och börja om.
Socialkärringarna vill förstås försöka fortsätta slå klorna i din väns vän därför är sjukskriviningstatusen viktig, folk är mycket sårbarare för psykopaterna som sjukskriven på soss än på aktivtetsersättning.

Då det är en ung person så kanske den kan börja om han/hon bryter en del kontakter och självrehabiliterar/återhämtar sig från vården i frihet en tid. Sedan kanske den kan börja plugga och nätverka där för hitta ett jobb genom kontakter verkar uteslutet just nu när han/hon har varit isolerad på rättspsyk m.m.
Citera
2015-10-14, 16:35
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kontaktpersonen på avdelningen lär inte svara på frågor från en kompis kompis -- inte frågor från en anhörig om inte patienten godkänt det.

En kompis kompis kan givetvis inte heller vare sig överklaga eller söka förflyttning åt en inlagd. Det är vårdtagaren som via ombud kan överklaga/begära förflyttning osv...

och kontaktpersonen kan fungerA som ombud. och förhoppningsvis är vårdtagaren så pass klar i huvet och formuleringar att kontktpersonen faktiskt fattar vad som är fel. och agerar därefter till förmån åt vårdtagaren.

vårdtagaren kan även ge någon slags av fullmakt där fallet får diskuteras med *valfri fullmaktsperson

vid byte av institution kan man gå vidare med en ny fräsch stab av medicinare som kan hjälpa till.
Citera
2015-10-14, 17:23
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidMiscavige
Hellre att han sitter inlåst än att han går fri på gatan där han kan skada andra normala människor om han är så psykiskt rubbad

Du förtjänar ett kok stryk för din attityd.

Läkarvården är åt helvete när det gäller psyk. Ingen direkt nyhet, han behöver hjälp, inte drogas ner och låsas in.

Kan tala ur egen erfarenhet då jag har 3 situationer bara i familjen.

Mormoster blev av sin gode man(pengar som syfte, han kom undan med en hel del) insatt på ett hem för schizofrena med dörrar som ej kunde öppnas utan nyckel, hon var frisk och kry för sin ålder, 70 års åldern innan hon blev inlagd. Där blev hon istoppad så mycket "läkemedel" att när vi besökte henne låg hon och pratade om dom stora fartygen utanför fönstret med mig, vilket i själva verket var en stor jävla gräsplätt. När vi väl lyckades få medicinering att stoppas och få fram sanningen var det för sent och hon avled pga att kroppen helt enkelt la av.

Lillebror har problem med bl a Asbergers, Autism, lättare cpskada och utreds för schizofreni. Han har blivit tvångsintagen på psykavdelningar, tvångsmedicinerad mm. Hela hans liv har varit en enda felgjord utredning och det pågår fortfarande. Han är så förstörd av läkarvårdens metoder att han tror att han ska bli förgiftad av mina föräldrar när dom erbjuder honom mat.

Jag själv går just nu igenom en otroligt tung period i mitt liv. Behöver lite tid på mig och eventuellt någon att prata med. Får höra av bl a mina sochandläggare och några av läkarna jag träffat hur jag är så otroligt duktig på att tala för mig själv och har väldigt god självinsikt mm. Men på psyk, dit jag gick i hopp om att få tala med någon som kan hjälpa mig reda ut min överanalyserande oreda till hjärna, så fick jag efter två timmar av frågor bara svaret att "Ät lite medicin så blir allting bättre om några veckor, vi ses då igen så ska allt vara bra ska du se"

Detta var vad dom bokstavligen sa till mig. Trots att jag uttryckt att jag absolut inte vill medicineras utan bara ha någon att hjälpa mig lyfta all skit jag förtryckt i över 20 år för att jag aldrig lagt tid på mig själv. Medicin, medicin, medicin. Det är allt dessa läkare kan tänka på. Patient beroende av medicinering = pengar.

Så till TS vill jag säga, kämpa på och leta efter en läkare som kan bekräfta att han inte är sinnessjuk och att droga ner honom är helt fel. Det var vad som gjordes med min mormoster, tyvärr inte snabbt nog men finns förhoppningsvis mer tid i din väns fall. Tillslut dyker det upp ett guldkorn som är en ärlig läkare med vilja att hjälpa. Man får leta som bara fan och det är extremt krävande, men det ger oftast resultat. Läkarvården är en djungel och rätt läkare är en liten hydda mitt i allt snår.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback