• 1
  • 2
2015-10-13, 15:43
Medlem
Hej igår fick alla i mitt onråde ett brev från svensk infrastruktur angående fiber. Jag undrar nu om detta är ett seriöst företag eller scam. Jag menar är det inte kommuner som skickar brev isåfall? Men aja tack för svar
Citera
2015-10-13, 15:59
Medlem
KortStubins avatar
De har en hemsida som verkar vara seriös.
Jag antar att du kollat den?
Citera
2015-10-13, 16:33
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns redan en tråd i ämnet:
(FB) Svensk Infrastruktur vill lägga fiberkabel hos mig. Bra?
Citera
2015-10-14, 11:25
Medlem
Hej kvarn123,

Vi skickar kontinuerligt ut information till olika områden och det är svårt att veta exakt vilket brev du fått eftersom du inte skriver vart du bor. Vi bygger ett öppen och neutralt stadsnät och vi vill flika in här att våra marknadsundersökningar visar att 93 procent av våra kunder är nöjda.

På vår hemsida www.svenskinfrastruktur.se kan du läsa om vanliga frågor och svar. Annars är du välkommen att kontakta vår kundtjänst vardagar mellan kl. 8-17 om du har fler frågor eller funderingar.

Vänliga hälsningar,
Svensk Infrastruktur
Citera
2015-10-14, 23:06
Medlem
Kotties avatar
Svensk Infrastruktur är bajs.
För över två år sedan var dom runt och lovade fiber för en vän till mig i Bålsta, de skulle komma igång och gräva "så fort tjälen gick ur marken". Efter det så hände inget förrän för någon vecka sedan då de helt plötsligt backade ur och skulle inte längre bygga något nät där han bor.

Detta har medfört att min vän kommer få 30K dyrare fiber då han måste få eftergrävning från den lokala operatören i stället som han hade tackat nej till pga Svensk Infrastrukturs erbjudande.

De är dynghögar i min mening som inte håller ingångna avtal.
Citera
2015-10-28, 20:29
Medlem
stee-vos avatar
Hört mycket bra och mycket dåligt, kan nu med säkerhet säga att det är ganska dåligt.

De blev snack om fiber här i vårat område sisådär 2 år sen nu tror jag, det kom någon snubbe och snackade, man fick skriva på om man ville ha och grejer. Det har sedan bara varit förseningar på förseningar här(Haninge). För ett halvår sen var dom till och med här och sprejade för var dom skulle gräva någonstans, då fick man ju för sig att det skulle grävas snart, men icke. Den färgen är borta sedan länge nu så jag vettefan varför dom ens sprejade från början.

Det senaste mailet vi fick av dom fick vi för någon månad sen, kanske en och en halv, där det stod att det skulle grävas i vårat område vecka 43 - 45, det är nu vecka 44 och jag har inte sett en enda grävmaskin eller något.

Jävligt drygt om jag får säga det själv. Om ni har något val skulle jag föreslå något annat företag.
Citera
2015-10-30, 13:47
Medlem
Har faktiskt nyss fått min fiber från SI driftsatt. Ganska precis 8 mån från säljet.

Man ska gärna informera sig lite i grannskapet innan man binder sig så att man är säker på att det finns underlag för firman att bygga. De är ju inga jättar och lär inte gå på några projekt de inte är säkra på att göra vinst på. En 30-40% anslutna krävs nog.
Vi hade komplikationen att Telia hoppade in med erbjudande då SI dragit upp intresset vilket gjorde att underlaget delades på två. Kommunen krävde dock att man skulle samförlägga en hel del sträckor vilket så klart gjorde det billigare för båda men orsakade också en hel del förseningar (vilket är lätt att skylla på andra parten)

Deras (egenägda) kommunikationsoperatör är ockå ganska nystartad (Öppna stadsnät) och har inte så många aktörer än. De hade tidigare Zitius tror jag men avslutade samarbetet iom att Telia köpte dem.
Citera
2015-10-31, 22:54
Medlem
stee-vos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Har faktiskt nyss fått min fiber från SI driftsatt. Ganska precis 8 mån från säljet.

Man ska gärna informera sig lite i grannskapet innan man binder sig så att man är säker på att det finns underlag för firman att bygga. De är ju inga jättar och lär inte gå på några projekt de inte är säkra på att göra vinst på. En 30-40% anslutna krävs nog.
Vi hade komplikationen att Telia hoppade in med erbjudande då SI dragit upp intresset vilket gjorde att underlaget delades på två. Kommunen krävde dock att man skulle samförlägga en hel del sträckor vilket så klart gjorde det billigare för båda men orsakade också en hel del förseningar (vilket är lätt att skylla på andra parten)

Deras (egenägda) kommunikationsoperatör är ockå ganska nystartad (Öppna stadsnät) och har inte så många aktörer än. De hade tidigare Zitius tror jag men avslutade samarbetet iom att Telia köpte dem.
Där ser man. Var bor ni någonstans? Hur lång tid tog själva grävningen och hur snabbt sattes det igång?
Citera
2015-11-01, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stee-vo
Där ser man. Var bor ni någonstans? Hur lång tid tog själva grävningen och hur snabbt sattes det igång?

Bor i Södra Sandby utanför Lund, vilket var SI's första projekt utanför Stockholmsområdet som jag förstår.

De bygger ju i motsatt ordning som andra bolag. Man gräver kanalisering på tomt först och bygger resterande nät sedan. Tomtgrävningen sker för hand och blev snyggt återställd. Hos mig skedde det några veckor efter beställning. Större delen av nätbyggandet utfördes av Telias entreprenör med början i våras och har fortsatt fram till nu i höst.
I mitt område vare de klara redan i somras men SI har i det längsta väntat på att man ska få grävt i området närmast där deras stamfiber kommer in. Till slut fick de tummarna loss och grävde ner sina matningsledningar själv i höst och sedan gick det ganska fort.

Dock har man inte levererat till alla man sålt hos. Några har fått besked att de inte får anslutning iom att det är för få kunder i närområdet och ett område ska de köra ny säljomgång innan man börjar.
Citera
2015-11-02, 23:53
Medlem
stee-vos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursidae
Bor i Södra Sandby utanför Lund, vilket var SI's första projekt utanför Stockholmsområdet som jag förstår.

De bygger ju i motsatt ordning som andra bolag. Man gräver kanalisering på tomt först och bygger resterande nät sedan. Tomtgrävningen sker för hand och blev snyggt återställd. Hos mig skedde det några veckor efter beställning. Större delen av nätbyggandet utfördes av Telias entreprenör med början i våras och har fortsatt fram till nu i höst.
I mitt område vare de klara redan i somras men SI har i det längsta väntat på att man ska få grävt i området närmast där deras stamfiber kommer in. Till slut fick de tummarna loss och grävde ner sina matningsledningar själv i höst och sedan gick det ganska fort.

Dock har man inte levererat till alla man sålt hos. Några har fått besked att de inte får anslutning iom att det är för få kunder i närområdet och ett område ska de köra ny säljomgång innan man börjar.
Haha, smidigare än det gått här i alla fall, har inte sett en skymt av dom sedan dom var här och sprayade för ett halvår sedan.

Jaja, njut av ditt fiber, jag får väl vänta lite till.
Citera
2015-12-21, 15:39
Medlem
stee-vos avatar
Tycker detta är värt att nämna i en tråd som denna. Svensk Infrastruktur har nu slarvat bort vårat kontrakt, alla på gatan har fått sin fiber inkopplad, men inte vi, våran kabel ligger fortfarande vid huskanten och skräpar. Vi har ringt in och frågat vad som händer och då säger de att dom inte har något kontrakt från oss, trots att det var över ett år sedan vi skrev på det och dom har redan grävt in till oss och allt möjligt.

Så nu säger dom att det inte finns något de kan göra och att de återkommer i januari, otroligt frustrerande och oprofessionellt om jag får säga det själv, nu har vi trots allt väntat i ca 2 år. ROT-avdragen gäller ju inte heller efter nyår så det blir ju dyrare för oss har jag för mig.

Om någon här funderar på att skriva kontrakt med Svensk Infrastruktur, skit i det, skriv på med någon annan, det finns inget seriöst med detta företag.
Citera
2016-07-22, 16:19
Medlem
rogerks avatar
Ja nu har företaget lämnat Waxholm stad
Företagets underleverantörer har kört in grävskopor i stödmurar, staket och husväggar. När husägare har sett skadorna efter ett tag och frågat företaget om dom gjort skadorna har dom först nekat och sen erbjudit ersättning motsvarande husförsäkringens hemförsäkring. Man har inte självmant meddelat husägare o åtgärdat skador

Man har även grävt av av infarter och inte återfyllt snarast eller lagt ut någon form av körplåt så att husägare kan ta sin bil in eller ut.....
Husägare har tex kommit hem o inte kunnat köra in bil på tomt. Dom har fått ge sig ut o leta betalparkering på stan

Företaget verkar vara hemligt. Vi ville veta vem som ägde företaget. Kundtjänst vägrar släppa fram samtal till huvudkontoret och säger bara att företaget är privatägt....

Men det bästa av allt
Något med vår installation funkar inte. Det är nåt elektroniskt fel. Företaget vill ändå ha betalt då dom hävdar att den fysiska leveransen som är fullföljd och då ska dom ha betalt.
Det blir nog en spännande fortsättning....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in