2015-10-13, 14:06
Medlem
Excultums avatar
Ni som använder eller har använt Biofinity dygnetrunt linser, har ni nånsin upplevt problem med att använda dem efter att de tidigare har fungerat mer eller mindre felfritt?

Jag har använt dessa linser rätt länge nu. Säkert åtminstone 3 år om inte mer. Men sedan förra sommaren har jag slutat att sova i dem för ibland när jag sover i dem och vaknar så är de inte som nya längre. Det är som jag börjar se lite suddigt med ena linsen eller nåt. Jag känner ingen smärta eller så men det är irriterande att det upplevs halvsuddigt så man blir tvungen att slänga dem och ta nya linser.

När jag uppmärksammade detta problem slutade jag använda linser överhuvudtaget i x antal månader, utifall det var ögonen som behövde vila, men problemet uppstår trots det.
Detta problem uppstår random för mig. Ibland tar det bara en natt innan det blir såhär för mig, ibland flera dagar. Det spelar ingen roll om jag tar ut och rengör linserna eller låter ögonen vila, det är som det sker en permanent skada på linsen bara för att jag sovit i dem.

Har p.g.a. detta slutat att sova i dem och de har i praktiken använts som vanliga månadslinser. Mest för att spara pengar.. så onödigt att slänga månadslinser bara efter några dagar.

Men jag tänkte höra om det finns fler som kan känna igen sig i detta och har några tips? Är det något jag kan göra för att motverka detta eller bör jag gå till optikern och försöka byta produkt? Anledningen jag skaffade dygnetrunt linser var ju för att jag ville slippa ta ut dem varje dag och jag upplevde att de andades mycket bättre än endagslinser och vanliga månadslinser.
Senast redigerad av Excultum 2015-10-13 kl. 14:09.
Citera
2015-10-13, 15:12
Medlem
samma sak hände mig med, och ju längre tid jag använde dem desto sämre skick tyckte jag ögonen blev, torrare och det var knappt ögondroppar hjälpte. Hade dygnet runt linser ganska många år, ibland en månad innan jag tog ut dem, fast första tiden tyckte jag det gick väldigt bra och märkte knappt av dem. När jag besökte en optiker blev han ganska förskräckt då han sa jag verkligen behövde vila ögonen från linser mycket oftare då det inte alls var bra för ögat, så jag bet i det sura äpplet och började med glasögon istället och mina ögon har aldrig mått bättre.
Citera
2015-10-13, 16:09
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
samma sak hände mig med, och ju längre tid jag använde dem desto sämre skick tyckte jag ögonen blev, torrare och det var knappt ögondroppar hjälpte. Hade dygnet runt linser ganska många år, ibland en månad innan jag tog ut dem, fast första tiden tyckte jag det gick väldigt bra och märkte knappt av dem. När jag besökte en optiker blev han ganska förskräckt då han sa jag verkligen behövde vila ögonen från linser mycket oftare då det inte alls var bra för ögat, så jag bet i det sura äpplet och började med glasögon istället och mina ögon har aldrig mått bättre.

Så du har slutat använda linser helt eller vadå? Fast jag kan inte säga att jag upplevt såna problem med mina ögon. Jag känner ju inte av några problem under dagen då jag har linser på mig, det är bara att det känns suddigt ibland när jag sovit med dem på. Undrar nästan om det kan vara en kvalitetsfråga.. har märkt att vissa linser i samma förpackning har sämre kvalitet än andra linser i samma förpackning, av nån anledning. Har biofinity fått sämre kvalitet genom åren tro? De är ju väldigt billiga numera faktiskt
Citera
2015-10-14, 11:26
Medlem
Mionas avatar
Tillverkaren CooperVision har ständigt kvalitetskontroller på sina kontaktlinser och kvalitén ska självklart vara den samma och inte försämras genom åren. Däremot kan det hända att enstaka linser råkar ut för tillverkningsfel, så det kan vara så att du har rätten att reklamera linserna där du köpt dem. Men ögonen ändras också ständigt - dina ögon kanske blivit mer torra? Har du provat ögondroppar?
Citera
2015-10-14, 21:27
Medlem
Excultums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miona
Tillverkaren CooperVision har ständigt kvalitetskontroller på sina kontaktlinser och kvalitén ska självklart vara den samma och inte försämras genom åren. Däremot kan det hända att enstaka linser råkar ut för tillverkningsfel, så det kan vara så att du har rätten att reklamera linserna där du köpt dem. Men ögonen ändras också ständigt - dina ögon kanske blivit mer torra? Har du provat ögondroppar?

Det har jag, men jag upplever inte att jag har särskilt torra ögon när jag bär dem under dagen. När jag sovit med dem på och de känts suddiga och jag tagit av dem, för att sedan ta på mig dem senare nästa dag så är de fortfarande suddiga trots att mina ögon har fått vila. Byter jag till nya linser så upplevs det inte suddigt längre. Så det verkar ju som om linserna tar skada av att jag sover i dem?
Men det verkar vara få som delar den här erfarenhet med tanke på hur få det är som skriver. Antar att jag får rådfråga optikern om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in