Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-13, 14:01
Medlem
Detta inlägg handlar inte om någon specifik olycka, men jag tycker ändå att detta är platsen.
Mod får flytta om jag gjort fel...

En person som jag känner väl beställer till ett hobbyprojekt litium-batteri och -laddare från Kina.
Efter en tid kommer följande meddelande:
(Jag har maskerat viss info, men det övriga är autentiskt, med skrivfel och allt!)
"Dear NN

We have sent out the battery.
The tracking no is XX YYYYYYYYYYY
One thing we need to declare for you.
Battery is dangerous good to ship by air.
And carrier Company do not ship the battery if power higher than 100Wh.
So we wrote on the label 11.1V 7Ah = 77.7Wh for shipping.-
We have put the real label in the charger box. You can change it after you got it.
Any question let me know soon
Best regard

NNN
"

Att "kineserna" ibland "falskdeklarerar" värdet på försändelser känner jag väl till, men detta känns verkligen inte bra..
Det finns ju goda skäl för flygbolagen att vara restriktiva med litium-batterier...

/T
Citera
2015-10-13, 14:41
Medlem
Paijters avatar
Vad man som privatperson får ta med sig när det kommer till farligt gods.
Sida 4/8 är eller 8/38 i PDF-läsaren börjar det. För frakt tillkommer andra regler som man kan läsa i den stora bibeln om farligt gods.
Citera
2015-10-16, 09:22
Medlem
Beroende på vad den faktiska varan är så är det ju inte helt säkert att de falskdeklarerat även om de tror det.

Kapacitet är inte samma sak som vilken energi batteriet innehåller från fabrik. Det är nog väldigt sällan de innehåller mer än hälften av sin totala kapacitet (storage charged) så att deklarera ett 11,1V 14000mAh LiPo som 77,7Wh kan vara så rätt det någonsin kan bli och inte farligt alls om gränsen för fara går vid 100Wh.

Om det å andra sidan SKA deklareras enligt hur mycket energi det KAN laddas med så är ca hälften av alla passagerare våldtäktsmän, eftersom de har den penetrerande utrustningen som behövs för att ställa till oreda ombord.
Citera
2015-10-18, 22:29
Medlem
urmamaspimps avatar
Å andra sidan överdriver de ofta med den verkliga kapaciteten på batterierna, så det de ändrade till kan faktiskt lika gärna vara den äkta kapaciteten.
Skall man köpa LiPo till hobbybruk så handla på hobbyking, en se till att välja "Europe warehouse"
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp?whl=EUR
Citera
2015-10-19, 20:08
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Beroende på vad den faktiska varan är så är det ju inte helt säkert att de falskdeklarerat även om de tror det.

Kapacitet är inte samma sak som vilken energi batteriet innehåller från fabrik. Det är nog väldigt sällan de innehåller mer än hälften av sin totala kapacitet (storage charged) så att deklarera ett 11,1V 14000mAh LiPo som 77,7Wh kan vara så rätt det någonsin kan bli och inte farligt alls om gränsen för fara går vid 100Wh.

Om det å andra sidan SKA deklareras enligt hur mycket energi det KAN laddas med så är ca hälften av alla passagerare våldtäktsmän, eftersom de har den penetrerande utrustningen som behövs för att ställa till oreda ombord.

Man utgår från batteriets lagringskapacitet, dvs märkspänning och märkt energiinnehåll, vilket räknas om till Watt-timmar. Det hjälper inte att hävda att batteriet är halvtomt/lagringsladdat.

Finns med i IATA-DGR, men enklare att hitta på andra ställen: http://images.fedex.com/us/services/pdf/LithiumBattery_JobAid.pdf
Citera
2015-10-19, 20:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urmamaspimp
Å andra sidan överdriver de ofta med den verkliga kapaciteten på batterierna, så det de ändrade till kan faktiskt lika gärna vara den äkta kapaciteten.
Skall man köpa LiPo till hobbybruk så handla på hobbyking, en se till att välja "Europe warehouse"
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp?whl=EUR

Jag har kört med en hel del från hobbyking, inte än stött på ett som inte hållit måttet när det gäller energiinnehåll. (Har å andra sidan inte köpt det allra billigaste så...)

[Edit] I övrigt håller jag med helt, välj Europe-Warehouse så slipper ni bidra till att en fraktkärra tar eld på väg till Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in