2015-10-13, 11:12
Medlem
Underhållsstödet ska höjas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Underh%C3%A5llsst%C3%B6d
Men det är fortfarande ganska lågt. Så tycker alla frånskilda kvinnor jag träffat. Vad tycker du?
Vad kostar det att ha barn? Det verkar inte vara möjligt att tvinga någon att betala mer även med hög inkomst.
Citera
2015-10-13, 13:46
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Underhållsstödet ska höjas:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Underh%C3%A5llsst%C3%B6d
Men det är fortfarande ganska lågt. Så tycker alla frånskilda kvinnor jag träffat. Vad tycker du?
Vad kostar det att ha barn? Det verkar inte vara möjligt att tvinga någon att betala mer även med hög inkomst.

Det beror väl på. Det de frånskilda kvinnorna har en tendens att glömma bort är att de också ska betala pengar för barnet. när de räknar tycker de ofta att mannens del i princip borde täcka barnets kostnader.

Här kan du se vad barn beräknas kosta.

http://www.konsumentverket.se/vart-a...pp-till-10-ar/

Schablonen för underhållsberäkning är att ett barn under 3 år kostar 65% av ett pbb per år. Efter det kostar barnet 80%. Orkar inte googla fram allt så tar det lite ur minnet.

För mitt eget barn så är schablonen 2 440 kr / månad. Mamman får hela barnbidraget så då återstår det egentligen bara 1 400 kr för barnets uppehälle. medan underhållsbidraget är minimum 1 573 kr.

Mamman ifråga vill att jag betalar 2 500 kr för barn kostar... Ja vill man unna sig polo pikéer, P&P vinterkläder osv så kostar det men det är hennes val och inte något jag tänker finansiera med reda pengar till mamman. Jag har erbjudit mig att köpa saker till barnet direkt men det vill förstås inte mamman hon vill ju ha pengarna i egen ficka så hon kan bestämma.

Ytterligare en sak som glöms bort är att även som pappa så vill man att barnet har ett eget rum, barnet ska ha leksaker, cyklar, träningskläder osv även hos pappan. Så ofta får pappan betala för samma sak två gånger. Först 50% av kostnaden till mamman sen 100% av kostnaden för alla saker som behöver finnas även hos pappan.

Mamman går ofta även ner i arbetstid och tjänar därmed mindre pengar och tycker då att pappan ska täcka upp delar av det inkomstbortfallet för att de gått ner i arbetstid för barnets skull. När det lika gärna kan vara för att det är skönt och att någon annan betalar. Mamman tycker ofta att pappan ska betala mer än barnets behov för att han tjänar ju så bra. men det hör inte till saken, man betalar för barnets behov inte utifrån vad man tjänar.

Det är en svår fråga men enligt min uppfattning om man ser till schablonerna så tjänar mamman pengar enligt schablon tills barnet fyller 14 år eller nåt sånt efter det går mamman back. Man når alltså breakeven vid 14 års ålder enbart på underhållet. Då har man inte tagirt hänsyn till allt som pappan betalar 100% av under alla dessa år som han inte hade betalat om han inte haft barn.

Dock kan man relativt enkelt utverka högre underhåll om man har skäl till det genom att gå till jurist och sen till tingsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in