2015-10-13, 02:55
Bannlyst
Hej,

Jag har en Renault Scenic 2004, som har denna felkod:

P0010 A camshaft position actuator circuit (Bank 1)

Symptom: motorn stngs av sig sjlv vid start, men gr bra efter 1-2 minuters konstant krning. Motorn verkar krngla vid accelerationer under krningen ocks.

Jag testade kablarna till kamaxelgivaren, och grunden fungerar utan problem, testade ocks givaren med en multimeter och fick vrdet 10220 ohm p resistansen. Jag har skt verallt vad givaren borde ha fr resistans men hittade inget.

S ska jag byta kamaxelgivaren tycker ni?

Tack s mycket fr svar
Citera
2015-10-13, 09:44
Medlem
Vet inte vad vrdet ska vara men sjlva sensorn borde inte kosta mer n ngon, ngra hundralappar. Jag tycker dock att du ska brja med att lossa p sensorn och gra rent den. Ta bort metall-spn och slipa rent ytan frsiktigt med en smrgelduk.

Renault verkar ha haft problem med kam och vevaxel-givarna i brjan av 00-talet. Vanliga fel.

Jag har en Clio dr vevaxel-givaren strulade. Gjorde rent den och den har hllit i ver ett r.
Citera
2015-10-13, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Condemnation
Vet inte vad vrdet ska vara men sjlva sensorn borde inte kosta mer n ngon, ngra hundralappar. Jag tycker dock att du ska brja med att lossa p sensorn och gra rent den. Ta bort metall-spn och slipa rent ytan frsiktigt med en smrgelduk.

Renault verkar ha haft problem med kam och vevaxel-givarna i brjan av 00-talet. Vanliga fel.

Jag har en Clio dr vevaxel-givaren strulade. Gjorde rent den och den har hllit i ver ett r.

Jaha, jag har tagit ut den fr rengring, men den var inte smutsig frn brjan iallafall, det var bara olja som jag tog bort..
Citera
2015-10-13, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Jaha, jag har tagit ut den fr rengring, men den var inte smutsig frn brjan iallafall, det var bara olja som jag tog bort..

Ok. Ja kamaxel-givaren sitter ju i en lite annan milj n vevaxel-givaren. Fungerar inte det s fr du nog bestlla en ny. Ca 500 kr p Mekonomen om man kollar hemsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in