Det är väldigt olika mellan bilmärkena. Det finns en EU-lagstiftning som tillverkarna och verkstäderna måste ta hänsyn till, men nätet är väldigt olika finmaskigt verkar det som.
Min erfarenhet:
Mercedes - glöm att få ett enda utöver det som lagen säger, och det är knappt det ens. Trasiga motorserier (balansaxeldrev som smulas sönder pga dåligt material på V6 och V8, M272 och M273) som vägras att både erkännas trots otaliga bevis, och laga är ett exempel. Rostskyddsgarantin som hos de flesta bilmärken är rätt ihålig

men i synnerhet hos Mercedes.
Toyota - är väldigt frikostiga. Min Avensis hade många luckor i boken med egenservice:ar och service på icke-auk. firma. Men när jag lämnade in den för en service hos Toyota så gjordes "aktioner" på min bil, trots att den vid tillfället var 8 år gammal och gått över 20000 mil. Likaså funderades det på att byta en strålkastare på goodwill, men beslutades till slut att bilen trots allt var för gammal. Trist, men att dom bara funderar på det på en så gammal bil.
Om jag köpt en nyare bil skulle jag hålla mig till märkesverkstad, egentligen mest för andrahandsvärdets skull.
För övrigt är ju service inte den stora posten när man som privatperson plockar ut en ny eller nyare bil, det är värdeminskningen. Och den accelererar än fortare om du inte servar hos märkesverkstad.
En service är en droppe i havet av all dålig ekonomi som följer med ett privat nybilsköp.