Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-12, 22:51
Medlem
För att inte tappa nybilsgaranti/andrahands värde räcker det att man sköter årlig service hos märkesverkstad och få stämpeln i boken eller måste man sköta allt service hos dem? När jag lämnade in bilen för årlig service så upptäckte de nåt med bromsen som inte täckt av garantin De vill att jag återkomma för att få det fixat men jag har redan fått stämpeln i boken. Kan jag gå till annan billigare verkstad för detta utan att äventyra nybilsgaranti/andrahands värde?
Citera
2015-10-12, 23:08
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
För att inte tappa nybilsgaranti/andrahands värde räcker det att man sköter årlig service hos märkesverkstad och få stämpeln i boken eller måste man sköta allt service hos dem? När jag lämnade in bilen för årlig service så upptäckte de nåt med bromsen som inte täckt av garantin De vill att jag återkomma för att få det fixat men jag har redan fått stämpeln i boken. Kan jag gå till annan billigare verkstad för detta utan att äventyra nybilsgaranti/andrahands värde?

Nu är det ju lämpligt att veta vad du har för bil men ja normalt sett kan du det.

Jag har en ny Audi från i år och jag kan göra alla servicar på den på mekonomen och det är godkänt jag måste inte gå till just Audi.
Citera
2015-10-13, 07:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

EU har sagt nej till att kräva märkesverkstad. Däremot skall service utföras fackmannamässigt och "i enlighet med tillverkarens instruktioner" så, om servicestället inte har rätt verktyg, inte rätt diagnoselektronik för att prata med elektroniken på rätt sätt så kan garantierna upphöra att gälla.

Så, "det beror lite på vad som ska göras" skulle jag säga.
Citera
2015-10-13, 11:29
Medlem
Nu gäller inte detta TS. Men skriver ändå då frågan han har, garanterat lär dyka upp av andra i framtiden.
Nu kan jag bara prata om Volvo som är märket som jag just nu spånat in mig på.
För att mota kravet att serva vart man vill så har de förmånliga serviceavtal på sina nya bilar. På två offerter så har jag fått en på 90kr/mån samt den senaste på 0kr/mån om jag samtidigt försäkrar den i Volvia. Likaså får man då ett års nybilsgaranti extra.

Detta kan vara något att titta på i framtiden när man väljer en ny bil.
Citera
2015-10-13, 17:42
Medlem
sucuks avatar
Idag när bilmärken försöker bräcka varandra med längre och längre nybilsgarantier så är det på det viset man binder kunden till sig istället.

Den förlängda nybilsgarantin (kia har 7 år, mazda har 10 år) förutsätter att man servat enligt plan hos märkesverkstaden, ganska smart genomtänkt.
Citera
2015-10-13, 17:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
förlängda nybilsgarantin (kia har 7 år, mazda har 10 år) förutsätter att man servat enligt plan hos märkesverkstaden, ganska smart genomtänkt.

Icke. Mazda säger bara att det ska vara fackmannamässigt gjort enligt tillverkarens rekommendationer. Enligt EU får de inte säga något annat.
Citera
2015-10-13, 19:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Icke. Mazda säger bara att det ska vara fackmannamässigt gjort enligt tillverkarens rekommendationer. Enligt EU får de inte säga något annat.

Verkar stämma och orsaken verkar vara denna: http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20121204/kia-falls-for-olagliga-garantivillkor

Lär ändå bli ett rent helvete att utnyttja garantin om man inte kan bevisa fackmannamässig service..
Citera
2015-10-13, 19:28
Medlem
Hur ser det ut på mekonomenverkstäder och mecaverkstäder och alla andra småverkstäder, har dessa verkligen tillgång till mjukvaruuppdateringar till varenda bil? Detta är väl ett av kraven för att garantin ska gälla?

Lycka till.
Citera
2015-10-13, 19:39
Medlem
Det du förlorar är rostskyddsgarantin eftersom enbart märkesverkstäder får utföra rostskyddskontroller.
Goodwill försvinner självklart också samt alla mjukvaru-uppdateringar samt servicekampanjer, eller aktioner som vissa tillverkare kallar det.

Jag förespråkar alltid originalservice och har alltid lämnat in mina egna bilar på auktoriserade verkstäder om inte bilarna varit väldigt gamla, då har jag gjort allt själv.
Citera
2015-10-13, 19:44
Medlem
sucuks avatar
Jo, har man lagt ett par hundratusen på en ny bil så verkar det synnerligen ogenomtänkt att snåla ett par tusenlappar på servicen.
Citera
2015-10-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snilsson
Det du förlorar är rostskyddsgarantin eftersom enbart märkesverkstäder får utföra rostskyddskontroller.
Goodwill försvinner självklart också samt alla mjukvaru-uppdateringar samt servicekampanjer, eller aktioner som vissa tillverkare kallar det.

Jag förespråkar alltid originalservice och har alltid lämnat in mina egna bilar på auktoriserade verkstäder om inte bilarna varit väldigt gamla, då har jag gjort allt själv.
Där ser man. Morsans Kia servades ab begbilhandlaren hon köpte den av o då blev första service vid 3000 mil. Andra service gjorde hon på Kia.
Just nu står bilen på lackverkstad som Kia hänvisade henne till då hon fått ett rostgenomslag på dörren.
De påstod att det var ett dörruppslag o det hade inte hon ett minne av. Men det kom tillbaka när hon pratade med mig.
Så du menar att jag bara tror att hennes bil just nu står på lackhärdning då det slarvats med service?
Citera
2015-10-14, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Där ser man. Morsans Kia servades ab begbilhandlaren hon köpte den av o då blev första service vid 3000 mil. Andra service gjorde hon på Kia.
Just nu står bilen på lackverkstad som Kia hänvisade henne till då hon fått ett rostgenomslag på dörren.
De påstod att det var ett dörruppslag o det hade inte hon ett minne av. Men det kom tillbaka när hon pratade med mig.
Så du menar att jag bara tror att hennes bil just nu står på lackhärdning då det slarvats med service?
Då går det på lackgarantin antar jag, hur gammal är bilen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in