Citat:
Det så klart ett taktiskt mål för S att splittra Alliansen. S är mästare i strategiskt spel och fullkomligt överlägsna Alliansen. Taktiken är att låta delar av Alliansen bli delansvarig för kaoset som vi vet kommer att bli ännu värre. S kan säga att "vi tog ansvar gemensamt och gjorde så gott vi kunde"
Alliansens ledare är lika smarta som en flock får så de kommer antagligen att låta S vargen fullkomligen förgöra dem. Det kommer att sluta med att några Allianspartier går med på en uppgörelse och därigenom får ansvar för mission impossible per automatik.
Alliansens ledare är lika smarta som en flock får så de kommer antagligen att låta S vargen fullkomligen förgöra dem. Det kommer att sluta med att några Allianspartier går med på en uppgörelse och därigenom får ansvar för mission impossible per automatik.
Jag håller med om att S gör allt de kan för att splittra alliansen. Man vill haka av ett eller flera partier som ska rösta på vänsterns förslag.
Däremot håller jag inte med om att Alliansen verkar gå på detta. Allt som hänt det senaste året pekar på att Alliansen är stenhårt sammansvetsade. De kör med samma taktik som Löfven, och försöker haka av S från vänstern så att S ska rösta med Alliansen.
Båda sidorna har alltså grävt ner sig djupt i var sin skyttegrav. Hittills har jag inte sett några tecken på att detta kommer att ändras. Alliansen är ointresserade av att hjälpa sossarna att se bra ut. Det passar bra om de misslyckas totalt när de sitter i regeringsställning. Samtidigt kan Alliansen trycka på för att få igenom sina "sänkta trösklar" (låga löner, bort med LAS, osv). Nån som tror att S sväljer det?
Citat:
Hur skulle gränskontroller minska volymerna? Man kommer väl inte att vägra folk att söka asyl? Det gör ju inte ens Ungern, och inte heller Tyskland heller som faktiskt också har infört gränskontroller.
Citat:
Sverige har inte resurser att upprätthålla polisiära eller militära gränskontroller. Sverige har ännu mindre resurser att avvisa migranter. Volymerna är för stora helt enkelt. Därför har PUT eller TUT ingen som helst betydelse längre. Det var antagligen det som politikerna insåg efter att fått en dragning av polisen, och kanske militären.
Man får väl blixtmobilisera alla män som gjort värnplikt sedan 1975? 75-95 så var det 50 000 om året som gjorde lumpen, så bara där kan man skrapa ihop en miljon gröna gubbar.