Citat:
Ursprungligen postat av
radbean
Hur länge till kan man njuta av en fin tillvaro innan helvetet brakar loss?
Oavsett vilken uppgörelse som 7-klövern kommer fram till, borde allt vara avhängigt risken för att en sk white-flight påbörjas.
När väl en white-flight har påbörjats är den mer eller mindre omöjlig att hejda, då den är självförstärkande.
Ju fler högproducerande som lämnar landet för de inte accepterar låg välfärd när de samtidigt betalar världens högsta skatter
→ desto mindre skattebas,
→ desto högre skatter och/eller sämre välfärd
→ vilket i sin tur leder till ännu fler högproduktiva lämnar landet.
Den avgörande frågan, som jag ser det, är huruvida man i förhandlingarna tagit med detta scenario i beräkningarna.
Det finns flera historiska exempel på länder, framför allt i Afrika (t.ex. Uganda och Zimbabwe. På senare tid även SydAfrika), där länder förhållandevis snabbt gått från god ekonomi med ett förhållandevis välfungerande samhälle till ren kaos och misär efter det white-flight har inletts.
Sverige skulle i princip kunna vara bortom all räddning inom 6-12 månader efter det en white-flight
inletts. Till skillnad från de Afrikanska exemplen ovan finns det i Sverige oroande många goda substitut till boende i vår absoluta närhet (Norge, Danmark, Finland, Åland och ev. Balt-stater) som gladeligen skulle ta emot välutbildade och högproduktiva svenska invandrare.
Forskning visar att när folk har tagit steget att flytta krävs det väldigt mycket för att få dem flytta tillbaka. (jmf t.ex. ungrare-56, tjecker-68, italienare & jugoslaver 70-talet som aldrig flyttat tillbaka)
Jag betvivlar att samtliga ingående partier i dessa förhandlingar kan missa denna ytterst viktiga aspekt, varför en eventuell flyktinguppgörelse sannolikt tvingas vara betydligt mer restriktiv än vad vi/vissa av oss befarar, då allt för stora ansträngningar på samhället kan bli ödesdigra.
Jag har förvisso ingen högre tilltro till de ingående personernas intellektuella kapacitet, men risken för white-flight borde vara uppenbar vilket i sin tur borde kraftigt minska mängden tänkbara möjliga utfall så att en eventuell uppgörelse inte borde ligga särskilt långt från vad SD kräver.
Just my 2c