2015-10-12, 16:04
Medlem
Rembrandths avatar
Kollade på filmen The Monuments Men för ett tag sedan och började fundera på om konst som varit försvunnen en längre tid någonsin kommer återfinnas? Jag vet att det ska finnas en lista någonstans också, över de viktigaste försvunna konstskatterna, men det hittade jag tyvärr inte nu.

Jag funderar bland annat på den här målningen från 1513-1514 av konstnären Raffaello Sanzio, vilken försvann på grund av nazisternas plundring under andra världskriget. Kommer den någonsin att återfinnas?
Citera
2015-10-12, 17:00
Medlem
loliravers avatar
Tavlan du pratar om är antagligen förstörd eller hos en privat samlare.

Konst som blir stulen utan att man redan har en köpare har en chans att återfinnas men om du stjäl en tavla av Picaso och har en köpare blir det mycket svårt att återfinna den.

Även om någon skulle ärva tavlan om 70år så skulle man nog inte ta sig tiden till att kolla upp värdet då det lika bra kan vara en replika.
Citera
2015-10-12, 20:53
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver
Tavlan du pratar om är antagligen förstörd eller hos en privat samlare.

Konst som blir stulen utan att man redan har en köpare har en chans att återfinnas men om du stjäl en tavla av Picaso och har en köpare blir det mycket svårt att återfinna den.

Även om någon skulle ärva tavlan om 70år så skulle man nog inte ta sig tiden till att kolla upp värdet då det lika bra kan vara en replika.

Sant. Det är tråkigt, det finns ju trots allt många verk man gärna hade tagit sig en titt på. Men när dessa hamnar hos privata samlare, ja då är det ju lika med att glömma det. Man släpper helt enkelt inte ifrån sig sina dyrgripar.

Men det finns säkerligen ett antal verk som kommer att dyka upp till ytan, kan jag tänka mig. Man får helt enkelt vänta och se.
Citera
2015-10-14, 18:51
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2anRules
Sant. Det är tråkigt, det finns ju trots allt många verk man gärna hade tagit sig en titt på. Men när dessa hamnar hos privata samlare, ja då är det ju lika med att glömma det. Man släpper helt enkelt inte ifrån sig sina dyrgripar.

Men det finns säkerligen ett antal verk som kommer att dyka upp till ytan, kan jag tänka mig. Man får helt enkelt vänta och se.

En rent spontan gissning från mig är att många försvunna konstverk varit undangömda på nån vind eller liknande, och sen blivit bortglömda... Har för mig att det var så med nåt piano som Chopin hade spelat på, det hittades efter 150 år på vinden på en herrgård i Storbritannien. Det är inte konst i och för sig, men samma princip!
Citera
2015-10-14, 19:03
Medlem
2anRuless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rembrandth
En rent spontan gissning från mig är att många försvunna konstverk varit undangömda på nån vind eller liknande, och sen blivit bortglömda... Har för mig att det var så med nåt piano som Chopin hade spelat på, det hittades efter 150 år på vinden på en herrgård i Storbritannien. Det är inte konst i och för sig, men samma princip!

Jag förstår hur du menar, och jag håller naturligtvis med. Jag vågar inte ens tänka på hur många guldkorn som kan tänkas ligga på någon vind och samla damm. Och detta gäller inte endast konst i ordets klassiska bemärkelse. Som du sade, finns det säkert en massa annat, som pianon och liknande, undanslängt och bortglömt. Det är lite tråkigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in