Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-12, 15:16
Medlem
Librarians avatar
Jag har en vän som lider av en kronisk sjukdom som kan leda till akut andnöd i princip när som helst och behöver då snabb medicinsk hjälp.

Finns det någon app/widget som automatiskt ringer upp 112? Jag kan inte komma på något snabbare sätt att få tag på hjälp om denne skulle vara ensam när det sker.
Citera
2015-10-12, 15:20
Medlem
Denna kanske:

http://www.echo112.com/

echo112 will know which country you are in and will select and call the correct emergency number
Citera
2015-10-12, 15:25
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
Denna kanske:

http://www.echo112.com/

echo112 will know which country you are in and will select and call the correct emergency number

Den kan nog vara perfekt. Tack för ett såpass snabbt svar. Jag försökte mig på google, men mina sökord var för kassa för att hitta något vettigt.
Citera
2015-10-12, 15:39
Medlem
MrChows avatar
Har din vän en Samsung så finns det widget för direktuppringning. Jag använder dem dagligen, väldigt smidigt. (Kan vara så att de inte har enbart med Samsung UI att göra utan finns i de flesta nyare Android-lurar?)
Citera
2015-10-12, 15:45
Medlem
DyslexiKungens avatar
Annars så finns ju en Doro med en trygghetsknapp, som ringer upp t.e.x 112 med en knapptryckning

http://www.doro.se/doro-secure-580.html

Citat:
Känn dig ännu säkrare tack vare en trygghetsknapp och en säkerhetstimer som automatiskt kan ringa upp och skicka ett larm via SMS till förinställda nummer samt GPS-lokalisering
Senast redigerad av DyslexiKungen 2015-10-12 kl. 15:56.
Citera
2015-10-12, 15:49
Medlem
mmas avatar
Antar att hemma har han trygghetslarm?

Om han är själv och får akut andnöd och ringer 112.. hur ska han förmedla sig då?
Citera
2015-10-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Antar att hemma har han trygghetslarm?

Om han är själv och får akut andnöd och ringer 112.. hur ska han förmedla sig då?

Ja och dessutom kommer jag ihåg den unga killen som dog för ett tag sedan när han ringde 112 och förklarade att han hade andnöd men fick till svar av sköterskan som tog emot samtalet att nja du lyckas ju prata med mig.
Citera
2015-10-12, 16:31
Medlem
Librarians avatar
Personen i fråga har inget trygghetslarm hemma eftersom ingen diagnos ännu satts (trots flera år av utredningar). Därför måste det lösas på något annat sätt, och då känns en app som en smidig lösning om man inte ska ha en extra telefon (Doro som någon nämnde).

Det är sant att det blir problematiskt att berätta vad som är fel i det läget, jag vet inte hur det ska lösas på ett bra sätt.
Citera
2019-08-31, 21:34
Medlem
Nu finns 112 app
Citera
2019-08-31, 23:05
Medlem
Raggarspinns avatar
Apple har en funktion som inte bara ringer upp SOS 112, den meddelar även nära och kära att vederbörande behöver hjälp och var denne befinner sig. Krävs dock två knapptryck eller fem snabba beroende på telefonmodell.
https://support.apple.com/sv-se/HT208076

Apple har ju även en klocka som automatiskt ringer upp 112 om bäraren har ramlat och inte rör på sig, alternativt drar i reglaget "nödsamtal". Ett meddelande om att bäraren har ramlat tillsammans med koordinater spelas upp för SOS alarm. Meddelande med platsinformation skickas automatiskt till nödkontakter.
https://support.apple.com/sv-se/HT208944
Senast redigerad av Raggarspinn 2019-08-31 kl. 23:17.
Citera
2025-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexschulmann
Nu finns 112 app

Man borde kunna ringa 112 lätt. På några sekunder eller nåt? Typ att hålla i ett par knappar eller liknande. Nåt som inte kunde hända slumpmässigt väldigt lätt. Genom att den i fickan och ett par knappar trycks in. Och den funktionen skulle fungera utan att behöva låsa upp sin telefon. Då kan man dock ringa till 112 från alla telefoner utan att låsa upp dom - om dom hade den funktionen. Men ägaren kanske har valt ett eget sätt att trycka på knapparna.. för att ringa 112.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2025-11-08 kl. 21:19.
Citera
2025-11-09, 13:35
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Man borde kunna ringa 112 lätt. På några sekunder eller nåt? Typ att hålla i ett par knappar eller liknande. Nåt som inte kunde hända slumpmässigt väldigt lätt. Genom att den i fickan och ett par knappar trycks in. Och den funktionen skulle fungera utan att behöva låsa upp sin telefon. Då kan man dock ringa till 112 från alla telefoner utan att låsa upp dom - om dom hade den funktionen. Men ägaren kanske har valt ett eget sätt att trycka på knapparna.. för att ringa 112.
Som sagt, smartphones har redan dessa funktioner som du efterfrågar.
Och självklart går det att ringa 112 utan att låsa upp mobilen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in