Själv tycker jag att filosofi är ett av de allra mest intressanta ämnena.
Vet dock inte på vilket sätt filosofi lärs ut i skolorna.
Kanske dessa exempel på filosofiskt inriktade tankar jag haft kan öka intresset för detta ämne.
1. Var i människokroppen sitter vårt medvetande ?.
Om jag skulle förlora min arm så skulle jag inte uppleva det som att jag förlorat en bit av mitt medvetande. Om jag skulle bli halshuggen så tror jag att mitt medvetande skulle sitta i huvudet.
Om min hjärna skulle delas mitt i tu i vilken halva skulle mitt medvetandet sitta då ?
Med medvetande menar jag det som jag upplever som mig själv. Om det tex visade sig att man skulle förlora en bit av sitt medvetande när man förlorade armen så skulle man i det ögonblicket ha två individer... tills armen dog.
Andra frågor om medvetande kan vara: försvinner medvetandet när man dör. Har en sten ett medvetande mm...
2. När vet man om man blivit hjärntvättad eller inte ?
Om man till exempel tillhör en religion hur kan man då veta att just den religionen är sann.
Det finns till exempel folk på andra sidan jordklotet som tror lika starkt på sin religion som en själv.
Förr i tiden så trodde många, och även folk idag, att jorden var platt och det betraktades som en vetenskap. Hur vet vi att den vetenskap som finns i dag är sann ?
3. Hur kan jag veta att du ser samma färger som jag? I mina ögon så kanske jordgubbar är blåfärgade men har lärt mig från födseln att den färgen kallas för röd. Dvs hur kan vi veta att vi ser världen i samma färger eller inte. Om vi hade kunnat byta ögon så skulle världen kanske se helt annorlunda ut.
Det här är nog samma fråga som nämndes tidigare:
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Vad spelar det för roll om hur jag upplever en färg, ta grönt som exempel. Om det jag upplever som grönt egentligen är blått i era ögon, men ni har lärt er att denna färg kallas grön. Vad är meningen med att lära sig om denna eventuella möjlighet som vi ändå inte kommer kunna påverka eller bevisa? Finns ingen anledning om ni frågar mig, men om ni har andra åsikter får ni gärna upplysa mig om varför det skulle kunna vara användbart med filosofi?
Det användbara med att vara uppmärksam på om du ser världen annorlunda än jag själv är viktigt eftersom det kan förklara en hel del fenomen, tex kanske det är en av anledningarna till att folk har olika favoritfärger. Bara det att folk kan uppleva världen helt annorlunda från en själv och att man är uppmärksam på detta kan minska konflikter mellan människor.
4. Om man visste allt om hela universum och svaret på alla frågor, skulle livet vara värt att leva då?. Man skulle ju veta vad man själv skulle tänka, vad som har skett och kommer att ske.
Jag tycker att filosofi gör mitt liv mycket rikare eftersom man ifrågasätter sin existens och hur man på bästa sätt kommer fram till sanningen, meningen med sin existens och så vidare.