Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-10-12, 09:32
  #1
Medlem
God morgon får,

Satt och funderade lite i skolan kring Platon, Descartes och alla dessa flummare, kom då att tänka på hur onödigt och ovärt allt det här verkligen är. Då slog det mig, är detta bara ett enda stort skämt? Tänk om t.ex. Descartes tänkte; nu jävlar ska jag komma på något som folk ska dras med och plågas av i all evighet? Vore isåfall inte det ett av de bästa pranken någonsin? Kanske låter långsökt men samtidigt inte helt omöjligt. Vad tror ni?
Citera
2015-10-12, 10:35
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
Låter snarare som något ofog poeterna skulle hitta på med sitt plaskande vid strandkanten där de förtjust ropar hur djupt det grumsiga vattnet är.
Någon blev väl less på att inte kunna simma på det djupa och tyckte det var en kul idé att grumsa till resten av stranden också till ankommande badares förtret.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-10-12 kl. 10:37.
Citera
2015-10-12, 10:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
nu jävlar ska jag komma på något som folk ska dras med och plågas av i all evighet?

Vad är det filosofer har sagt som plågar dig allra mest?
Citera
2015-10-12, 11:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Vad är det filosofer har sagt som plågar dig allra mest?

Inget konkret men hela deras lära har varit ett helvete att lära sig, vilket jag ännu inte gjort
Citera
2015-10-12, 14:34
  #5
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Inget konkret men hela deras lära har varit ett helvete att lära sig, vilket jag ännu inte gjort

Alltså, du har inlärningssvårigheter och sluter dig därför till att hela ämnet är ett skämt?
Citera
2015-10-12, 15:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Alltså, du har inlärningssvårigheter och sluter dig därför till att hela ämnet är ett skämt?

Säger det igen, 99% av alla som använder är själva idioter. Men nej jag har inga inlärningssvårigheter men tycker att allt detta känns förgäves och det är därför rätt omotiverade att lära sig. Om du inte förstår vad det är jag menar är det nog snarare du som har svårigheter
Citera
2015-10-12, 15:54
  #7
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Säger det igen, 99% av alla som använder är själva idioter. Men nej jag har inga inlärningssvårigheter men tycker att allt detta känns förgäves och det är därför rätt omotiverade att lära sig. Om du inte förstår vad det är jag menar är det nog snarare du som har svårigheter
Varför förväntar du dig att vi ska förstå när det enda du har förklarat är att du inte ser en anledning att lära dig det? Bara för att jag inte förstår mig på mänskliga känslor eller relativitetsteorin betyder inte det att de är påhittade.

Förklara istället varför du tycker som du gör så att vi får någon form av diskussion.
Citera
2015-10-12, 16:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Varför förväntar du dig att vi ska förstå när det enda du har förklarat är att du inte ser en anledning att lära dig det? Bara för att jag inte förstår mig på mänskliga känslor eller relativitetsteorin betyder inte det att de är påhittade.

Förklara istället varför du tycker som du gör så att vi får någon form av diskussion.

Vad spelar det för roll om hur jag upplever en färg, ta grönt som exempel. Om det jag upplever som grönt egentligen är blått i era ögon, men ni har lärt er att denna färg kallas grön. Vad är meningen med att lära sig om denna eventuella möjlighet som vi ändå inte kommer kunna påverka eller bevisa? Finns ingen anledning om ni frågar mig, men om ni har andra åsikter får ni gärna upplysa mig om varför det skulle kunna vara användbart med filosofi?
Citera
2015-10-12, 16:21
  #9
Medlem
Stjaertsmoers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Säger det igen, 99% av alla som använder är själva idioter. Men nej jag har inga inlärningssvårigheter men tycker att allt detta känns förgäves och det är därför rätt omotiverade att lära sig. Om du inte förstår vad det är jag menar är det nog snarare du som har svårigheter

Motivera varför det känns förgäves? Det är ju inte direkt svårt att se hur mycket filosofin har betytt rent historiskt om man ser till alla grenar av olika vetenskaper vi har i dag. Hur kommer du ens till slutsatsen att hela ämnet är något sorts skämt?

Har alla filosofer hängt med på det så kallade skämt eller blev det ett skämt efter ett visst årtal? Försokratikerna kanske efterlämnade något hemligt dokument som bara trogna filosofer får tillgång till där det står att allt är på skoj? Eller hur tänker du?

Hur ser du på matematik? Många filosofer är även matematiker, är matematik "the real deal" och filosofin något av en hobbyverksamhet som inte bör tas på allvar?
Citera
2015-10-12, 16:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Alltså, du har inlärningssvårigheter och sluter dig därför till att hela ämnet är ett skämt?

Kan även tillägga att jag tror att ytterst få verkligen kan filosofi. Högstadie- och gymnasielärare. Lärarna som "lär ut" läser bara och kan teorierna väldigt grundläggande, tror nästan ingen har full förståelse för filosofi i helhet
Citera
2015-10-12, 16:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stjaertsmoer
Motivera varför det känns förgäves? Det är ju inte direkt svårt att se hur mycket filosofin har betytt rent historiskt om man ser till alla grenar av olika vetenskaper vi har i dag. Hur kommer du ens till slutsatsen att hela ämnet är något sorts skämt?

Har alla filosofer hängt med på det så kallade skämt eller blev det ett skämt efter ett visst årtal? Försokratikerna kanske efterlämnade något hemligt dokument som bara trogna filosofer får tillgång till där det står att allt är på skoj? Eller hur tänker du?

Hur ser du på matematik? Många filosofer är även matematiker, är matematik "the real deal" och filosofin något av en hobbyverksamhet som inte bör tas på allvar?

Se ovan. Absolut, filosofin har betytt mycket för historien men men självklart inte all sorts filosofi. Menar bara att nån av dessa filosofer kommit på dessa teorier i syfte att "driva med folk"
Citera
2015-10-12, 16:28
  #12
Medlem
UpplystSvampguds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy.A
Kan även tillägga att jag tror att ytterst få verkligen kan filosofi. Högstadie- och gymnasielärare. Lärarna som "lär ut" läser bara och kan teorierna väldigt grundläggande, tror nästan ingen har full förståelse för filosofi i helhet

Tror du man kan ha full förståelse för filosofi?

Skulle gärna velat se Platon och Berkeley enas om vad som är filosofi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback