2015-10-11, 19:25
Bannlyst
Tjenare! Jag håller på med ett tvål-projekt i skolan och skulle behöva svar på följande frågor.

Hur mycket kostar tvål?
Vad innehåller tvål?
Har dyrare tvål bättre innehåll, vad?
Hur ser tvål-förpackningarna ut?
Var kan man köpa tvål?
Hur skyltar man tvål?
Vad använder man tvål till? (ansikte, dusch osv) Finns det t.ex. speciell tvål till fötter?
Hur ser tvål-reklam ut?

Finns det något annat speciellt om just tvål, var ej rädd att skriva, fyll på.

Bugar och bockar!
Citera
2015-10-11, 19:35
Medlem
ByeByeBostons avatar
Ska du inte göra ett skit själv!?
Citera
2015-10-11, 19:37
Medlem
akehodells avatar
Du skulle kunna undersöka vad som händer när en intagen tappar tvålen i duschen på en högriskanstalt.
Titta på "Full metall jacket" och redovisa hur tvålprodukter används i USA's armé.
Du skulle också kunna göra din läxa själv din late fan, det förmodligen är syftet med arbetsuppgiften.
Annars får du väl göra som alla andra, googla!
Fy fan vad jag är trött på lata, bortskämda, övercurlade snorungar i Sverige.
Bli vuxen för fan!
Citera
2015-10-11, 19:38
Medlem
Agnieszkas avatar
Varför googlar du inte? Lär ju inte direkt ta lång tid att få ihop det där på egen hand.

Enjoy.
Senast redigerad av Agnieszka 2015-10-11 kl. 19:43.
Citera
2015-10-11, 19:50
Medlem
Du måste väl ta med lite om tvålens historia också.
Citera
2015-10-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Tjenare! Jag håller på med ett tvål-projekt i skolan och skulle behöva svar på följande frågor.

Hur mycket kostar tvål?
Vad innehåller tvål?
Har dyrare tvål bättre innehåll, vad?
Hur ser tvål-förpackningarna ut?
Var kan man köpa tvål?
Hur skyltar man tvål?
Vad använder man tvål till? (ansikte, dusch osv) Finns det t.ex. speciell tvål till fötter?
Hur ser tvål-reklam ut?

Finns det något annat speciellt om just tvål, var ej rädd att skriva, fyll på.

Bugar och bockar!

Du skulle jämföra det generella flytandetvålinnehållet som säljs i "vanliga" (mat)butiker för en lägre prislapp t ex Gunrys tvålar, med tvålar i det högre prissegmentet som säljs i specialbutiker, t ex l'occitanes tvålar som innehåller mindre uttorkande starka tensider (istället innehåller de ofta såpoljor) och mer återfettande ämnen (oljor, glycerin etc) och mindre vattemängd, men då till en högre prislapp t ex l'occitanes tvålar .

Specialtvålar finns, vanligast är väl de som är särskilt utvecklade för underlivet (de är mildare än andra tvålar eftersom slemhinnorna är känsliga för uttorkning) och så finns det givetvis handtvålar och faktiskt även s.k schampokakor (Finns i lushbutiker) som är tvålar avsedda för hårtvätt. Ansiktstvålar finns även, milda tvålar för ansiktshuden, t ex Dermalogica Face bar. Finns också extra milda tvålar för spädbarn.

Jämför literpriset på två olikahand tvålar i olika prissegment, det skiljer säkert hundralappar.

Du ska också jämföra fasta tvålar med dito flytande där fasta tvålar samlar mer bakterier, men är drygare då de inte innehåller vatten.
Senast redigerad av Potifar2 2015-10-11 kl. 20:45.
Citera
2015-10-11, 21:08
Bannlyst
Har dyrare tvål bättre innehåll? Kan ej googla mig till detta tyvärr men jag antar att det finns en skillnad.
Någon som vet innehåll skillnaden på dyra och billiga tvålar?
Citera
2015-10-11, 21:28
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Du skulle jämföra det generella flytandetvålinnehållet som säljs i "vanliga" (mat)butiker för en lägre prislapp t ex Gunrys tvålar, med tvålar i det högre prissegmentet som säljs i specialbutiker, t ex l'occitanes tvålar som innehåller mindre uttorkande starka tensider (istället innehåller de ofta såpoljor) och mer återfettande ämnen (oljor, glycerin etc) och mindre vattemängd, men då till en högre prislapp t ex l'occitanes tvålar .

Specialtvålar finns, vanligast är väl de som är särskilt utvecklade för underlivet (de är mildare än andra tvålar eftersom slemhinnorna är känsliga för uttorkning) och så finns det givetvis handtvålar och faktiskt även s.k schampokakor (Finns i lushbutiker) som är tvålar avsedda för hårtvätt. Ansiktstvålar finns även, milda tvålar för ansiktshuden, t ex Dermalogica Face bar. Finns också extra milda tvålar för spädbarn.

Jämför literpriset på två olikahand tvålar i olika prissegment, det skiljer säkert hundralappar.

Du ska också jämföra fasta tvålar med dito flytande där fasta tvålar samlar mer bakterier, men är drygare då de inte innehåller vatten.

Citat:
Har dyrare tvål bättre innehåll? Kan ej googla mig till detta tyvärr men jag antar att det finns en skillnad.

Sedan beror det ju på vad det är för tvål, vissa är väl bättre, men därtill så betalar man ju även mer för märket/PR etc.
Men det är väl sådant som du ska komma fram till själv.
Citera
2015-10-12, 10:32
Medlem
Citat:

Man kan inte generalisera att alla dyra tvålar har bättre innehåll, för priset beror på olika faktorer, men i vissa fall har dyrare tvålar bättre innehåll. För att veta om tvålen är bättre måste man känna till innehållet och veta vad som är bra och dåligt för huden. En Bliw-eller Gunrytvål blir per automatik inte bra för huden för att man prissätter den till 100 kr per flaska, istället för 15 kr flaskan. Priset beror på saker som t ex innehåll, bra innehåll i en tvål är att den har hög halt av sådant som vårdar huden, t ex naturliga oljor, shea butter och glycerin, medan en dålig tvål innehåller mest rengörande medel (starka tensider). Bra innehåll som t ex oljor är dyrt och därför kan en bra tvål med mycket oljor kosta mer än en tvål utan vårande oljor.

Men priset beror också på marknadsföring. Det finns starkt parfymerade tvålar ifrån parfymmärken som t ex Dior och de tvålarna kostar mer och det beror delvis på att det är kändisar som gör reklam för dem och att man betalar mer för det "lyxiga märket Dior", men naturligtvis kostar tvålen också mer eftersom den innehåller extrakt av dyr parfym. Man betalar även för förpackningensdesign, en dyr tvål har ofta "lyxigare" förpackning.

En fråga: Har du ingen lärobok i ämnet, du bör ju ha bra källor menar jag? Här hittade jag dock lite info om hur man kan prissätta tvålar man tillverkar själv och samma "modell" använder väl företag av sig antar jag....

http://teachsoap.com/2012/03/27/pricing-your-cp-soaps/
Citera
2015-10-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Du måste väl ta med lite om tvålens historia också.

Det kan vara smart, kortfattat: förr så kokade man sina tvålar och använde mer "naturliga" innehåll (oljor, såpnejlika osv), men med industrialismen så blev tvålarna kallrörda och innehöll mer kemiska ämnen. Skriver man om tvålens historia också och tar med den biten tror jag man får ett bra betyg! Idag går trenden mot att just "gammeldags" tvålar anses vara "bättre" än de modernare tvålarna med starka tensider och utan oljor, sheasmör osv. Finns t.om ett uttryck för billiga tvålar utan de ämnen som förr ofta användes och det ordet är "fultvål" (jmfr "fulsprit").
Citera
2015-10-13, 20:18
Medlem
donaukinds avatar
Gör egen tvål och försök marknadsföra den? Borde ju ge ett gott betyg.
Citera
2023-05-14, 07:59
Bannlyst
Tvål kan kosta om man inte köper tvålen från ICA. Riktig tvål är riktigt dyrt.

För övrigt:

https://www.google.se/shopping/produ..._0,prmr:1,cs:1

https://www.google.se/shopping/produ...685633092,cs:1

För fötter då har du en perfekt tvål här på denna länk:

https://australian-bodycare.se/produ...SABEgJlzvD_BwE
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2023-05-14 kl. 08:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in