2015-11-03, 16:38
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Inget i input, inget i output, as simple as that...

Ex nihilo nihil fit - Ingenting kan komma ur intet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing

Inget i input, inget i output...

Om du saknar energi, kan du då generera energi?

Det låter onekligen som en lag eller regel. Lagar och regler är inte ingenting. Om man tar bort den lagen eller regeln helt och hållet, då är det plötsligt helt OK för något att uppstå ur intet.
Citera
2015-11-03, 18:13
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Inget i input, inget i output, as simple as that...

Ex nihilo nihil fit - Ingenting kan komma ur intet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_comes_from_nothing

Inget i input, inget i output...

Om du saknar energi, kan du då generera energi?
Nu funkar det alldeles utmärkt bara man inser vad ingenting betyder. Struntar man i att sätta sig in i vad ingenting betyder så får man.. Ja man får dig helt enkelt
Senast redigerad av Skriuw 2015-11-03 kl. 18:40.
Citera
2015-11-03, 20:11
Medlem
invalidls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
¨

Det är inte troligt att det finns andra naturlagar än de vårt universum styrs av, vilket vi kan se genom detta enkla tankeexperiment:

Säg att vi har en uppsättning naturlagar från allra första början. Kan dessa naturlagar då skapa nya lagar? Jag tror inte det. Två afrikanska föräldrar kan inte skapa en blond blåögd yngel... Naturlagar kan inte skaps, de kan enbart ha existerat för alltid.

För att förtydliga detta ännu mer. Något skapar vår rumtid, även kallat big bang. Allt som något skapar, måste följa de lagar som något har. Dvs big bang, följer samma lagar som något följer.

Sen kan man absolut hävda att univesum a,b och c alltid existerat för evigt, där varje universum har helt separata lagar. I detta scenario utan skapelseögonblick, så får vi problem med varför partiklarna som finns överhuvudtaget ska följa några lagar om lagarna inte skapat dom. Bortsett från detta problem, så ser jag dock inga konstigheter i att det finns olika lagar i a,b och c, tex olika ljushastighets konstanter osv. Det som talar för detta är att en himlakropp så perfekt svävar omkring en energikälla i flera år ,med atmosfär osv vilket ändå får en att undra om det inte skapats åtskilliga universum med andra lagar innan som liv inte alls kan uppstå på.

Det senast sagda, får mig ändå att gå in på teorin att det kan finnas olika lagar som existerat förevigt. Tex

Dvs från fösta början har vi lag a och b. Dessa har ingen kontakt eller något med varandra att göra, men de skapar var för sig egna big bangs och rumtider. Så om om en rumtid skapats av lag b, så följer den lag b:s lagar, ochj en från lag a, följer dess lagar.. Det finns inget som hindrar att det finns oändligt många lagar. Ska vi välja hur många lagar som finns, från 1, till oändligt stort tal, så är ju chansen oändligt stort att det blir ett oändligt stort tal, om vi inte har någon begränsningsfaktor(vilket mycket väl kan finnas).

Detta kan jag gå med på, men det förändrar inte slutresultatet av att världen är oändlig, men jag tror fortfarande inte på att lagar kan skapas. Visst, man skulle kunna ha ett scenario där ingenting finns och vipps så skapa det lagar från ingenting, men det känns osannolikt hur ingenting kan skapa något. Naturlagar är ju trots allt något.

Alltet är en lag med oändligt många tolkare.
Citera
2015-11-03, 20:50
Medlem
KimNeilJungs avatar
Den här tråden kommer trivas mycket bättre här, alternativ teori som det är.

//mod.

Astronomi och rymdfart --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2015-11-03, 22:25
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Varför skulle inget komma ur ingenting? Varför skulle ingenting kunna ge upphov till ordning i det ting som kommit?

Det är lika bisarrt att något funnits eller inte. Vi kan inte använda vårt sunda förnuft för tinget som skapat oss. Bara inför de ting vi själva gör.
Håller inte med om detta. Grejen är att allt vi känner till kar en kausalitet - utom just hur allt blev till. Det mest troliga rent statistiskt är att även detta har en kausalitet. Och med kausalitet menar jag i detta sammanhang att det "kommer från" något annat. Så är det överallt annars. Varför skulle det inte vara spå även i detta fall? Att vi inte observerat något annat än "ingenting" är inte ett giltigt argument för att tro att själva skapelsen skulle avvika från den princip vi ser i resten av universum.
Citera
2015-11-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tesaurus
¨

Det är inte troligt att det finns andra naturlagar än de vårt universum styrs av, vilket vi kan se genom detta enkla tankeexperiment:

Säg att vi har en uppsättning naturlagar från allra första början. Kan dessa naturlagar då skapa nya lagar? Jag tror inte det. Två afrikanska föräldrar kan inte skapa en blond blåögd yngel... Naturlagar kan inte skaps, de kan enbart ha existerat för alltid.

För att förtydliga detta ännu mer. Något skapar vår rumtid, även kallat big bang. Allt som något skapar, måste följa de lagar som något har. Dvs big bang, följer samma lagar som något följer.

Sen kan man absolut hävda att univesum a,b och c alltid existerat för evigt, där varje universum har helt separata lagar. I detta scenario utan skapelseögonblick, så får vi problem med varför partiklarna som finns överhuvudtaget ska följa några lagar om lagarna inte skapat dom. Bortsett från detta problem, så ser jag dock inga konstigheter i att det finns olika lagar i a,b och c, tex olika ljushastighets konstanter osv. Det som talar för detta är att en himlakropp så perfekt svävar omkring en energikälla i flera år ,med atmosfär osv vilket ändå får en att undra om det inte skapats åtskilliga universum med andra lagar innan som liv inte alls kan uppstå på.

Det senast sagda, får mig ändå att gå in på teorin att det kan finnas olika lagar som existerat förevigt. Tex

Dvs från fösta början har vi lag a och b. Dessa har ingen kontakt eller något med varandra att göra, men de skapar var för sig egna big bangs och rumtider. Så om om en rumtid skapats av lag b, så följer den lag b:s lagar, ochj en från lag a, följer dess lagar.. Det finns inget som hindrar att det finns oändligt många lagar. Ska vi välja hur många lagar som finns, från 1, till oändligt stort tal, så är ju chansen oändligt stort att det blir ett oändligt stort tal, om vi inte har någon begränsningsfaktor(vilket mycket väl kan finnas).

Detta kan jag gå med på, men det förändrar inte slutresultatet av att världen är oändlig, men jag tror fortfarande inte på att lagar kan skapas. Visst, man skulle kunna ha ett scenario där ingenting finns och vipps så skapa det lagar från ingenting, men det känns osannolikt hur ingenting kan skapa något. Naturlagar är ju trots allt något.

Okey det du talar om låter ju lite som det dom pratar om i CERN labbet, att det finns andra parallella universum med säregna egenskaper i. Menar du kanske ett "tids-universum" och andra sorters universum som saknar egenskaperna vi har i vårat universum?

Och sen fattar jag det som att du menar att andra universum kan vara "eviga" i den mån att den inte har skapats genom en Big Bang? Hmm, fast jag hänger inte med i vad det är du vill förmedla, vilka "lagar" pratar du om här ?
Citera
2015-11-04, 15:47
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Håller inte med om detta. Grejen är att allt vi känner till kar en kausalitet - utom just hur allt blev till. Det mest troliga rent statistiskt är att även detta har en kausalitet. Och med kausalitet menar jag i detta sammanhang att det "kommer från" något annat. Så är det överallt annars. Varför skulle det inte vara spå även i detta fall? Att vi inte observerat något annat än "ingenting" är inte ett giltigt argument för att tro att själva skapelsen skulle avvika från den princip vi ser i resten av universum.

Du har verkligen huvudet på skaft!

Precis detta brukar jag också anmärka på...

Allt annat ska ha en kausalitet enligt ateisterna, men så fort det handlar om universums ursprung och livets ursprung, så vill man inte ha med kausalitet att göra, utan börjar flumma om att universum uppstått ur absolut ingenting och att livet trollat fram sin egen existens...

Snacka om sjukt vrickade hokuspokus-teorier!
Citera
2015-11-04, 18:16
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:

Mest troligtvis ja. Men att inte kunna förhålla sig till tanken att det faktiskt inte behöver vara så. Är ett handikapp. Om själva starten skapade kausalitet. Så behöver inget följa början. Men allt detta är semantisk sanning.
Att tro vårat språk ska kunna förkunna verkligheten är banalt. Språk är kommunikation, och det vi inte kan beskriva kan vi inte heller förmedla.

Rent sagt. Kausalitet existerar och härleder oss ofta. Men inget säger att början måste vara kausal. Vi kan säkert vänta oss det. Men däremot inte hävda det som sanning.
Citera
2015-11-04, 18:17
Medlem
Kobolds avatar
Citat:

Du kan inte hänvisa till statistik eftersom vi inte har några andra universum att jämföra med. Det är som att säga att allt liv vi känner till är kolbaserat, alltså är det troligt att allt liv i universum är kolbaserat. Det är en ren gissning.
Citera
2015-11-04, 18:33
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Du har verkligen huvudet på skaft!

Precis detta brukar jag också anmärka på...

Allt annat ska ha en kausalitet enligt ateisterna, men så fort det handlar om universums ursprung och livets ursprung, så vill man inte ha med kausalitet att göra, utan börjar flumma om att universum uppstått ur absolut ingenting och att livet trollat fram sin egen existens...

Snacka om sjukt vrickade hokuspokus-teorier!

Vad snackar du för dynga? Det är du som med visshet påstår att det finns en gud som har skapat allt, eftersom allt enligt dig måste ha en orsak, men att denna gud inte behöver ha någon orsak. I sådana fall är gud ju bara ett onödigt mellanled. Inte ett endaste bevis har du kunnat frambringa.

Jag vet inte vad som har orsakat universum. Vetenskapen vet inte heller. Det är en jävla skillnad mot att hävda att något är sant utan att komma med ens ett uns av belägg.

Citera
2015-11-05, 10:04
Bannlyst
Nu har jag inte läst hela tråden,men ingenting kan existera utan någonting.Men vad är det som gör att ingenting kan bli någonting? Vad är ingenting? Ingenting som har blivit någonting? Du?
Citera
2015-11-05, 22:00
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Du kan inte hänvisa till statistik eftersom vi inte har några andra universum att jämföra med. Det är som att säga att allt liv vi känner till är kolbaserat, alltså är det troligt att allt liv i universum är kolbaserat. Det är en ren gissning.
Om man ska vara vetenskaplig (och det gillar ju du) så finns det inga andra universum.

Det enda vi kan förhålla oss till (vetenskapligt) är det som vi kan observera. Och allt vi observerat har en orsak. Det är den generella princip som finns i universum. Det finns ingen anledning att tro att något avviker från den principen.

Att vi inte sett orsaken till själva existensen beror troligen på att vi inte förstår hela spelet (än), snarare än att det finns ett helt annat spel i spelet (vilket är onödigt för att förklara spelet).
Det måste inte vara så. Men det är mest sannolikt.
Senast redigerad av 526 2015-11-05 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in