2015-10-11, 17:09
Bannlyst
Har jobbat på med en krånglig uppgift i skolan och ska diskutera detta,

Varför är det så viktigt att det finns etiska riktlinjer inom vård och omsorg?

Mitt huvud står verkligen stilla nu, förutom det självklara att det är viktigt för att patienten ska få en så bra vård som möjligt, men ser inte hur man ska kunna utveckla detta, har ni några idéer eller tips så får ni gärna komma med några.

Hoppas jag la tråden på rätt ställe, sökte på liknande och då var det här det hade postas, tackar på förhand
Senast redigerad av Fuffie 2015-10-11 kl. 17:18.
Citera
2015-10-11, 17:14
Bannlyst
Jag gick samma linje och kommer ihåg det där området, men jag vet inte ens vad etik betyder nu på rak arm. Typ hur professionell man är? Eller något liknande.
Citera
2015-10-11, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grina
Jag gick samma linje och kommer ihåg det där området, men jag vet inte ens vad etik betyder nu på rak arm. Typ hur professionell man är? Eller något liknande.

Alltså typ att människan går först, jag tycker det är så svårt att förklara detta.
Hippokrates var ju först med detta, vet jag.
Senast redigerad av Fuffie 2015-10-11 kl. 17:20.
Citera
2015-10-11, 21:53
Moderator
Anledningen har du redan sagt, för att du ska ta hand om patienten på bästa sätt. Då menas inte bara somatisk utan etisk också. Exempel kan vara att dra för gardiner eller för fönster när man byter kläder på en patient så att ingen som går utanför ser dem utan kläder. Det kan vara att sätta sig ner med patienten efter en rond och prata om röntgen svar istället för att ge ett cancerbesked på ronden när man går runt för att sedan fortsätta till nästa.

Att inte ha ett bra etiskt tänkande kan ge patienter stort lidande av olika anledningar, allt från hur de får dåliga besked till hur du utför omvårdnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in